Severočeské muzeum
Bruslení na Skopkově rybníku
(rok 1865 - fotografická reprodukce kresby)
Skupinový portrét nejvýznamějších místních osobností včetně hraběte Clam-Gallase. Rybník se nacházel v místech dnešního muzea.
(zdroj Kniha o Liberci)
Vila Eleonore Priebschové
Masarykova čp 459/20
Přesto, nebo právě proto se svojí novorenesanční čistotou vymyká ze souboru okolních staveb. K uliční frontě se obrací lodžií, nad kterou stojí z hlediska jižních, resp. antických inspirací ještě významnější prvky. Dvojice karyatid vychází přímo ze vzorů, které zdobí též athénský Erechtheion. Gustav Miksch studoval pravděpodobně i ve Vídni, kde v té době působil slavný architekt dánského původu Theophil Hansen. Ten v Řecku několik let pobýval a řeckými vzory je jeho tvarosloví prosyceno. Jeho stavby nenalezneme pouze v bývalém hlavním městě podunajské monarchie, ale např. i v Brně na tzv. Okružní třídě.
Vila nezapře inspiraci padalismem a antikou
Vila je též ovlivněna palladianismem, o čemž svědčí právě předsunutá jónská lodžie a symetrická dispozice. Liší se nepatrně hmotou bočních rizalitů, z nichž jeden je schodišťový a v druhém se nalézá drobná lodžie, zarámovaná však římským triumfálním obloukem. V interiéru je nejdůležitějším prostorem jídelna, přiléhající k lodžii. S jídelnou sousedí na jedné straně salon a na druhé pokoj. Uprostřed vily umožňuje přístup do všech místností chodba, která přímo navazuje na schodiště. Směrem do zahrady jsou umístěny převážně obslužné místnosti. Stavbu bychom mohli stylově dokonce srovnat s podobnými čistě antikizujícími neorenesančními vilami v Praze, které si pro sebe stavěla nejvyšší podnikatelská třída. V meziválečném období vila patřila továrníkovi Richardu Neumannovi, ale poté změnila několikrát majitele. V poválečném období pochopitelně již jako sídlo podnikatelské elity nesloužila. Bohužel byla vnitřní dispozice objektu změněna přestavbami na byty, čímž ztratila část své autenticity. I fasáda byla v době přípravy výstavy ve velice špatném stavu a stav některých detailů, zvláště karyatid lze označit za katastrofální. Vila není památkově chráněná, ale nachází se v památkové zóně města Liberec.
Snahy o založení muzea v Liberci sahají až do poloviny 19. století. Již v roce 1841 založili liberečtí průmyslníci, obchodníci a profesoří zdejší reálky ŽIVNOSTENSKÝ SPOLEK MĚSTA LIBERCE (GEWERBEVEREIN DER STADT REICHENBERG), jehož cílem bylo podporovat místní řemesla a jejich pracovníky v rozvoji, prezentaci a prosazování společných zájmů.
Představitelé libereckého Živnostenského spolku při zakládání místního muzea navazovali na vznik uměleckoprůmyslových
muzeí v dalších evropských zemích — například Městského muzea
v Innsbrucku (Tirolisches Nationalmuseum) v roce 1823, South Kensington Museum v Londýně (1851), dále muzea ve Vídni (1862), Berlíně (1867), Budapešti (1872) či Hamburku (1875).
Jedním z důvodů pro založení veřejně přístupné sbírky uměleckořemeslných výrobků byla snaha o zlepšení vzdělanosti řemeslníků a tím i o lepší konkurenceschopnost proti jiným tuzemským a zejména zahraničním řemeslníkům i firmám. Inspirací pro pozvednutí úrovně uměleckého řemesla byly putovní výstavy, které od roku 1808 nepravidelně pořádalo v Liberci Rakouské muzeum umění a průmyslu (Österreichisches Museum für Kunst und Industrie in Wien).
Liberec tvořil v poslední čtvrtině 19. století centrum severočeského průmyslového regionu a jako hlavní město českých Němců se měl stát rovněž důležitým kulturním centrem. Proto byl Liberec vybrán jako významné místo pro založení nového muzea, které bude zaměřeno především na potřeby zdejšího průmyslu a uměleckých řemesel, a to zejména v oboru textilu, ale také zpracování skla, kovů, dřeva, keramiky či porcelánu.
Hlavní představitelé libereckého Živnostenského spolku rozhodli o založení veřejně přístupné sbírky a s ní spjaté odborné kreslířské a modelérské školy (Zeichenund Modellierschule), která
V omezeném režimu fungovala již od roku 1848 při místní reálce. Zásadní otázkou, kterou bylo ještě před vznikem této sbírky nutné vyřešit a jež byla v následujících letech příčinou nejednoho sporu, bylo její zaměření. V tomto ohledu proti sobě na počátku 70. let
19. století stála v Liberci dvojice zásadních názorových proudů, které ztělesňovaly dvě výrazné osobnosti.
První byl tajemník Živnostenského spolku Eduard Tobisch. Ten navrhoval zřízení veřejné sbírky řemeslných vzorů, jejíž konkrétní návrh předložil na zasedání spolku 4. prosince 1872. Jeho iniciativa však zřejmě neměla velkou podporu, protože z generálního zasedání spolku 20. prosince 1872 nevzešlo žádné vyjádření.
Druhý směr vedl učitel kresby na libereckém gymnáziu, profesor Rudolf Josef Müller. Ten díky svému uměleckému vzdělání a také mnoha osobním zkušenostem z pražského uměleckého prostředí
a kontaktům mezi aktivními tvůrci z řad českých Němců prosazoval sbírku prací vysoké umělecké hodnoty, které by měly být zaměřeny zejména na autory z regionu. Usiloval o vytvoření "rozšířené,
s reálkou spojené školy kreslení a modelování" podle vzoru Městského muzea v Innsbrucku, "kde budou vedle stávajících či nalezených starožitností shromaždována také díla národních umělců, díla sochařů a malířů a spolu s nimi i modely a předloby pro nejrůznější řemesla". Tento "azyl" měl podle Müllera povzbudit smysl pro vytříbenou formu a rozvíjet umělecké talenty. Liberec tak měl vzkvétat nejen jako město kvalitních řemeslníků, ale také jako město s vysokou humanitní kulturou. V roce 1872 nastoupil Rudolf Müller na místo učitele kresby na Státní průmyslové škole (Staatslehrmittelschule , kde své ideje o založení sbírky umění konzultoval se stavitelem Gustavem Sachersem.
Ani Eduard Tobisch však nezahálel a 9. dubna 1873 vyzval výbor Živnostenského spolku, "aby od nynějška začali věnovat založení sbírky průmyslových vzorů nejvyšší prioritu a využili příležitosti Světové výstavy, jaká se hned tak nebude opakovat, k sbromáždění sbírky vsorových výrobků řemesel všebo drubu a ze všech zemí,
jež bude sloužit průmyslníkům z obchodní komory v našem okresu
za trvalý příklad k zlepšování a zušlechťování svých výsledků,
navíc s obledem na dobrý vkus".
V době vzniku libereckého muzea se tak řešila zásadní otázka: založit průmyslové muzeum, nebo uměleckoprůmyslové muzeum? Názory obou významných souputníků byly zveřejněny v Reichenberger Zeitung 22. a 24. května 1873. Rudolf Müller v článku
Vor der Weltausstellung poukazoval na příklady již založených uměleckoprůmyslových muzeí v čele se South Kensington Museum v Londýně. Eduard Tobisch oproti němu prosazoval založení menších sbírek vzorových řemeslných artefaktů, které by měly být umístěny na více místech v celé zemi. Bohužel si však při prosazování své ideje neuvědomil, že takové veřejné sbírky mohou být umístěny pouze ve významnějších průmyslových centrech, protože jen tak může být jejich odborná činnost finančně zajištěna. Tobisch, který působil jako učitel zbožíznalství na liberecké obchodní škole a byl tajemníkem Živnostenského spolku, chtěl dále tyto sbírky dělit na oddíl starožitností s uměleckými předměty, oddíl moderní a oddíl řemeslný. I přes rozdílnost názorů obou důležitých mužů byla patrná jejich vzájemná snaha o přizpůsobení se jeden druhému a také o umístění umění a průmyslu pod jednu střechu. Jejich progresivní myšlenky nakonec skutečně vedly k založení muzejní instituce, jejíž sbírky zahrnuly oba názorové proudy a tím i širokou škálu předmětů.
Rudolf Müller ve spolupráci s Gustavem Sachersem vypracoval podrobný organizační plán nové instituce a přednesl ho 9. května 1873 na zasedání Živnostenského spolku. Muzeum podle něj mělo zahrnovat následující oddělení: architekturu — modely, plány a jakákoliv zobrazení architektury litografii, rytině a fotografii uměleckořemeslné předloby pro různá řemesla, konkrétní ozorky pro různá zpracování textilu a také kabinet modelů dokladující vývoj jednotlivých řemesel i se stroji, nářadím a nástroji knibovnu obsabující nejvýznamnější díla bistorie a současnosti uměleckého řemesla a řemeslných technik s archivem místních dějin řemesel".
Devátý květen 1873 je tedy považován za den, kdy bylo Severočeské průmyslové muzeum v Liberci založeno. V tento den vznikl provizorní muzejní výbor (Provisorisches Museumscomité), jehož členy se stali A. R. Freudenberg, Rudolf Müller, Eduard Tobisch, Gustav Sachers, Johann Miksch, Adolf Schmidt a Wilhelm Siegmund. Brzy však počet členů stoupl na deset, neboť byl sloučen s výborem kreslířské školy. Novými členy se tak stali Ferdinand Beuer, Anton F. Demuth a Gustav Schmidt. Předsedou výboru byl zvolen Eduard Tobisch. Po vystoupení A. R. Freudenberga jeho místo převzal Ferdinand Liebieg, nadšený a aktivní podporovatel nové instituce, který se nemalou měrou podílel na přípravách otevření muzea nebo na získávání nových předmětů do muzejních sbírek.
Samotné muzeum, které se tak na území Čech stalo prvním uměleckoprůmyslovým muzeem, mělo být pro veřejnost otevřeno
k příležitosti 25. výročí panování císaře, a proto byly následující měsíce věnovány horečnatým přípravám. Ty se týkaly zejména akvizic sbírkových předmětů, propagace a popularizace nové instituce a jejích idejí, a to zejména v odborných a vlivných kruzích. Müller prezentoval muzejní myšlenku také v periodickém tisku, kromě Reichenberger Zeitung také v Prager Zeitung a Bobemia. Důležité
bylo rovněž finanční zajištění nové instituce a jejích sbírek. Členové muzejního výboru si proto stanovili následující organizační úkoly:
obrátit se na vedení města s žádostí o bezplatné poskytnutí vboďného prostoru nebo o příspěvek na takovou místnost oslovit Živnostenský spolek s žádostí o roční příspěvek na muzejní účely požádat o příspěvek libereckou obchodní komoru, protože muzeum i odborná škola by měly sloužit nejen Liberci, ale celému zdejšímu okresu předložit vládě stanovy a důvodovou zprávu ke schválení a za účelem získání roční dotace obrátit se na rakouská uměleckoprůmyslová muzea s žádostí o dary nebo případné zápůjčky uměleckořemesiných předmětů zaslat žádosti o podporu na místní společenstva, velkoprůmyslníkům okrsku obchodní komory a velkostatkářům."
Organizační statut byl svěřen státnímu místodržitelství, liberecká spořitelna a obchodní komora měly zajistit základní finanční příspěvky, zejména od velkoprůmyslníků z regionu, a liberečtí radní měli pomoci se zajištěním odpovídajících prostor pro vystavení předmětů. Na stranu nově založené instituce se podařilo získat také dvě důležitá ministerstva — školství a obchodu. Významná byla rovněž podpora Rudolfa Eitelbergera von Edelberg, profesora dějin umění na vídeňské univerzitě a zakladatele a prvního ředitele Uměleckoprůmyslového muzea ve Vídni (Österreichisches Museum für Kunst und Industrie) a Uměleckoprůmyslové školy ve Vídni (Universitát für angewandte Kunst Wien). Rudolf Eitelberger, který se zasloužil o reorganizaci uměleckoprůmyslového vzdělávacího systému v Rakousku, navrhl, aby se ředitelem muzejní kreslířské školy a muzea stal Emanuel Drahan, který předtím pracoval jako kreslič v manufakturní výrobě.
Na významném zasedání muzejního komitétu 8. listopadu 1875 byl přítomen starosta, zástupce Soukenického spolku (Tuchmachergenossenschaft) a obchodní komory. Z Vídně přijel také sekční rada Dr. Emanuel Hermann, podle kterého mělo být na prvním místě "věcné vzdělávání příslušníků znamenitých průmyslových odvětví Libereckého kraje, zejména řemesla tkalcovského". Pouze při splnění této podmínky bude muzeu poskytována dotace ve výši 3 000 zlatých.
Ze zápisu jednání tak vyplývá, že do popředí zájmu se čím dál více dostává plánovaná škola a muzeum bude sloužit zejména jako sbírka
vzorových předmětů pro její potřeby. To samozřejmě nebylo pro hlavní tvůrce myšlenky založení muzea přijatelné, protože již věnovali velké úsilí získání kvalitních předmětů do sbírky. Jednalo se jak o dary a zápůjčky ceněných uměleckých děl od českých Němců, které se do muzea dostaly díky osobním kontaktům Rudolfa Müllera, tak o předměty vztahující se ke kulturní historii s důrazem na blízký region. Další část sbírek naopak zaujímaly nákupy předmětů uměleckého řemesla z různých oblastí světa, prioritně z Evropy. Tyto předměty byly pořízeny jako základ sbírky libereckého muzea na Světové výstavě ve Vídni, kde své první akvizice pořídila i další právě vznikající evropská uměleckoprůmyslová muzea. Předvýběr předmětů a vzorníků provedli Adolf Schmidt a Gustav Sachers
a finální výběr dle skutečných finančních možností realizoval Rudolf Můller, jehož cestu hradilo stipendium poskytnuté obchodní komorou. Nákup předmětů, které měly vytvořit základ nově vzniklé instituce, podpořilo vídeňské Ministerstvo obchodu částkou 5 000 zlatých. Rozhodnutí centrálního vídeňského orgánu o jiném směřování nové instituce vyvolalo v Rudolfu Müllerovi velkou hořkost, a proto se
z přípravných prací na slavnostním otevření první muzejní expozice nakonec na poslední chvíli stáhl.
Dne 2. prosince 1873 bylo muzeum slavnostně otevřeno v podkroví liberecké "Viertler Schule" (škola Na Čtvrti, dnešní ZŠ praktická
a ZŠ speciální v Orlí ulici), které poskytlo muzeu město. Slavnostní shromáždění
se konalo v sále Střelnice. Velké poděkování bylo vysloveno Gustavu Sachersovi a také Rudolfu Müllerovi a Eduardu Tobischovi, kteří se zasloužili nejen o myšlenku založení muzea
a školy, ale svým úsilím ji dovedli až k realizaci. O tom, jaká toho dne panovala atmosféra, vypovídá dopis Ferdinanda Liebiega: "Nadšení bylo velkolepé, takové tu ještě nebylo, efekt našich sbírek byl rovněž překvapivý a překonal posměvačné a pochybovačné názory. Jen to nádberné nadšení z císařova přípitku (který přednesl předseda Živnostenského spolku Adolf Schmidt) jsem v Liberci ještě nikdy nezažil; famózní lidová hymna, velká řečnická tribuna, jeden přípitek krásnější než druhý... "
Přestože se slavnostní otevření neslo
v radostném a oslavném duchu, první rok existence nové instituce nebyl vůbec snadný. Pouze několik dní po otevření muzea zemřel Ferdinand Liebieg, v němž muzeum ztratilo velkého a činorodého podporovatele
a mecenáše. Po roce ho následovali stavitel Gustav Sachers, který byl také velmi aktivním účastníkem dění kolem nové muzejní instituce. Hned po slavnostním otevření expozice opustil muzejní výbor Rudolf Müller, který byl i nadále V názorovém střetu s Eduardem Tobischem. Ten však v roce 1875 Liberec opustil z důvodu delší studijní cesty do Württembergu a vzdal se i své vedoucí funkce v muzejním výboru, neboť přijal významné místo sekretáře Dolnorakouského řemeslného spolku ve Vídni. Po Tobischově odjezdu začal Rudolf Můller znovu prosazovat svou původní myšlenku uspořádání umělecké sbírky místních autorů. Jejím základem měla být díla chrastavského malíře Josefa Fůhricha, která by byla doplněna pracemi dalších autorů z řad českých Němců. Díky jeho úsilí se nakonec podařilo získat
400 výtvarných děl, která tvořila významnou část muzejní sbírky.
Koncem 70. let hledalo muzeum z důvodu nevyhovujících a malých prostor nové a důstojnější umístění pro své sbírky. V roce 1876 se tedy přestěhovalo do prvního patra domu U Červeného orla na Sokolovském náměstí (zbořen v roce 2006). Slavnostní otevření muzea v nových prostorách se konalo o Velikonocích 1877. Samotná podoba muzea a jeho zaměření však nebyly stále zcela vyjasněny. Ohledně těchto bodů probíhala řada diskuzí, což samozřejmě souviselo také s tím, že muzeum sei přes veškeré snahy zúčastněných stále potýkalo s nedostatkem financí. Situace se začala obracet k lepšímu v roce 1878. Když arcivévoda Karl Ludwig v březnu tohoto roku u příležitosti příprav Světové výstavy v Paříži poctil svou návštěvou Liberec, navštívil také muzeum a muzejní školu a na žádost kuratoria nad nimi převzal záštitu. Díky tomu se podařilo pro muzeum a školu zajistit pravidelnou finanční podporu od státních institucí. Významnou roli v otázce finančního zajištění sehráli severočeští velkoprůmyslníci, zejména Heinrich Liebieg. Mecenáš a pozdější čestný kurátor muzea, který v roce 1881 věnoval do muzejních sbírek cenný soubor uměleckoprůmyslových předmětů a o rok později mu daroval 3000 zlatých. Tím však zásluhy Heinricha Liebiega zdaleka nekončí. Kromě toho, že svými dary a nákupy uměleckoprůmyslovych předmětů pravidelně obohacoval muzejní sbírky, měl hlavní podíl na osamostatnění muzea od Živnostenského spolku a take název Severočeské průmyslové muzeum vznikl z jeho podnětu. Aby se muzeum dostalo do širšího povědom v odborných kruzích a rozvíjelo mezinarodní kontakty, byly zavedeny funkce tzv. muzejních korespondentů. Prvním z nich byl od roku 1880 Dr. Johann Nepomuk Sepp (1816-1909), historik, politik a univerzitní profesor v Mnichově, kterého navrhl Rudolf Müller. Dalším korespondentem se v roce 1882 stal sochař a profesor Anton Brenek (1848-1908).
Provizorium
v domě U Červeného orla poměrně brzy přestalo vyhovovat rozrůstajícím
se sbírkám, a tak došlo v roce 1881
k dalšímu stěhování, tentokrát do Górlachova domu v dnešní Palachově
ulici (zbořen v roce 1984). Otevření muzea v nových prostorách proběhlo
10. září 1882.
Ve
stejné době, kdy probíhalo stěhování muzea do nových prostor, se řešilo
jeho osamostatnění od Živnostenského spolku. První snahy o založení
muzejní společnosti se objevují již roku 1876, nicméně
až v roce 1882 vznikl nezávislý Spolek Severočeského průmyslového muzea
(Verein des Nordbohmischen Gewerbemuseums).
Dne 9. května 1882 byla uzavřena smlouva mezi novým Spolkem
Severočeského průmyslového muzea a Živnostenským spolkem
a 16. října téhož roku bylo na zasedání nového spolku zvoleno
představenstvo ve složení Heinrich Liebieg, Willy Ginzkey, Moritz
Hacker, Gustav Schmidt, Wilhelm Siegmund a Louis Trenkler. Prezidentem
byl zvolen Heinrich Liebieg, ten však funkci odmítl
a předsednictví se tak ujal Wilhelm Siegmund.
Nová instituce, která získala z popudu Heinricha Liebiega definitivní název Severočeské průmyslové muzeum (Nordbohmisches Gewerbemuseum), již neměla sloužit pouze lokálním potřebám, ale stejně jako Obchodní a živnostenská komora celým severním Čechám. K popularizaci činností muzea a rozšíření zájmu a pochopení pro umělecké a uměleckoprůmyslové otázky přispělo také založení vlastních muzejních novin Mittbeilungen des Nordbobmiscben Gewerbe-Museums (Zprávy Severočeského průmyslového muzea) roku 1883. Ty zpočátku vycházely jako příloha nejčtenějších severočeských novin, časem se však osamostatnily a postupně se staly žádaným předmětem výměny korespondence se zahraničními odbornými redakcemi.
Rovněž
zásluhou Heinricha Liebiega a jeho rodinných vazeb navázalo muzeum již v
prvních letech své existence dlouhodobou spolupráci s Orientálním
muzeem ve Vídni (Orientalisches Museum in Wien), jehož ředitelem byl od
roku 1875 švagr Heinricha Liebiega, vídeňský dvorní rada Arthur von
Scala (1845-1909), ve své době zřejmě největší odborník v rakouské
monarchii na problematiku rozvoje průmyslu a umění v oblasti Blízkého a
Dálného východu.
V letech 1877-1899 se v libereckém muzeu konalo osm výstav zaměřených na orientální umění, na nichž mohli zdejší návštěvníci zhlédnout exponáty zapůjčené z Orientálního muzea — vyšívané hedvábí z Číny, dřevěné práce z Japonska, perské koberce, kolekce indických, čínských, japonských a tureckých prací z kovu, čínské vázy, syrské výrobky z damašku, japonské ručně vyřezávané šablony, staré orientální knižní vazby a řadu dalších unikátních předmětů. Při příležitosti velkolepé orientální výstavy v roce 1883 věnoval Arthur von Scala do sbírek Severočeského průmyslového muzea řadu významných uměleckořemeslných prací z kovů japonské a indické provenience a také výjimečnou kolekci staroperských keramických dlaždic s hvězdicovitými ornamenty a s arabským písmem ze 16. století.
Po osamostatnění muzea bylo obzvlášť důležité zaměstnat stálého odborného pracovníka, který by se věnoval výhradně jemu. Do té doby v muzeu pracovali kurátoři-dobrovolníci, kteří se mu mohli věnovat pouze ve svém volném čase. V říjnu 1883 bylo vypsáno výběrové řízení na pozici kustoda a z uchazečů byl vybrán architekt Wilhelm Daniel Vivié z Hamburku s úzkými kontakty na vlivné hamburské Muzeum umění a průmyslu. Vivié do funkce nastoupil 2. ledna 1884 a liberecké muzeum tak konečně získalo odborného kurátora, který se plně věnoval muzejním záležitostem. Vivié roztřídil a katalogizoval stávající sbírky, které doplňoval nákupy na zahraničních aukcích v Mnichově nebo v Kolíně. Systematicky uspořádal muzejní knihovnu a z muzejního časopisu Mittbeilungen des Nordbohmischen Gewerbe-Museums (Zprávy Severočeského průmyslového muzea) se pod jeho vedením stalo odborníky i širokou veřejností uznávané periodikum.
Nástupcem
Viviého na pozici kustoda se stal architekt Albert Hofmann (1859-1926),
jenž svou činnost v muzeu zahájil 1. dubna 1887 a díky
své aktivní publikační činnosti velkou měrou přispěl k etablování
libereckého muzea v odborných kruzích i za hranicemi monarchie.
Těžké časy muzeu nastaly v letech 1890-1892, kdy došlo ze strany zemského výboru k odnětí státních dotací, a to navzdory intervenci arcivévody Karla Ludwiga. Důvodem byla jazyková rovnoprávnost a sní související národnostní otázka, kdy se proti poskytnutí celé dotace stavěli zejména mladočeští poslanci jako Emanuel Dyk, který konstatoval, že "v Liberci žije přes 5 000 obyvatelů české národnosti, nedaleko braničí již okresy české a ke komoře obcboďní v Liberci patří skoro celá polovice okresů českých"." Eduard Grégr ostře kritizoval především nacionální rovinu, ale také zastoupení jednotlivých odvětví v rámci libereckého a pražského uměleckoprůmyslového muzea, která měla obě dostat podporu ve shodné výši. Podotkl, že na rozdíl od textilního Liberce má Praha širší zastoupení různých oborů, je zde diametrální rozdíl v počtu obyvatel, a navíc je Praha hlavní zemské město oproti Liberci, který je městem venkovským: "Praba jest centrum království českého a zůstane jím, i nedopustíme, aby Liberec stal se snad blavou nějakého "uzavřeného území", nějakého "Neupreussen". Liberec je venkovské město jako Budějovice, jako Plzeň a z tobo stanoviska by se mu neměla dát subvence větší, nežli Plzni a Budějovicům. " Po řadě jednání tak nakonec výbor stanovil čtyři podmínky, jejichž přijetím podmínil další podporu
1) vzdělávací prostředky muzea budou sloužit českým i německým vzdělávacím ústavům a průmyslníkům,
2) české žádosti o použití vzdělávacích prostředků budou vyřízeny bez námitek,
3) zemský výbor bude moci jmenovat do muzejního kuratoria své dva zástupce, z nichž jeden bude české a druhý německé národnosti, a
4) bude vydán tištěný katalog v českém jazyce, aby byla ulehčena prohlídka sbírek českým návštěvníkům.
Podmínky byly nakonec i přes výhrady přijaty a došlo k úpravě stanov. Prvním zástupcem českého živlu na půdě muzea se stal architekt Jan Koula (1855-1919),
v
roce 1896 ho vystřídal malíř a významný etnograf Jan Prousek
(1857-1914) a od roku 1905 tu působil profesor Jan Třeštík z Jaroměře V
roce 1891 odchází z muzea Albert Hofmann, jehož místo zaujal Franz
Friedrich Leitschuh (19. 10. 1865, Wůrzburg — 28. 1. 1924, Freiburg im
Úechtland), docent univerzity ve Štrasburku a první historik umění
působící v muzeu. To se projevilo zejména v nové instalaci sbírek dle
uměleckohistorického klíče a také v dalším rozvoji knihovny, která se
stala jednou z nejvýznamnějších uměleckohistorických knihoven v Čechách.
Stále
se rozrůstající sbírky si v Górlachově domě postupně Nárok valy čím dál
více místa, až v roce 1895 zabraly celý dům od Přízem kde byl zřízen
kreslířský sál, až po půdu, kde byl umístěn depozitáz Ani to však
nevyřešilo nedostatek prostor pro muzejní účely — nové přírůstky nebylo
kde prezentovat, výstavy mohly být pouze Menšího rozsahu, případně se
konaly v jiných prostorách, a tak muzejní kuratorium začalo vážně
uvažovat o novostavbě muzea.
autoři
KATEŘINA NORA NOVÁKOVÁ
ANNA BALDOVÁ
JAROSLAV ZEMAN
zdroj: Anna Baldová a kolektiv - MUZEUM NA KŘIŽOVATCE
Soutěžní návrh na Severočeské muzeum "Stella"
Přestože se Liberec mohl pyšnit prvním uměleckohistorickým muzeem v
Čechách, palčivě mu chyběla nová, reprezentativní budova, schopná
obsáhnout neustále se rozšiřující a sídlilo provizorně v různých
objektech. Proto se v roce 1893 začalo uvažovat o stavbě nové budovy.
Svou roli zde nepochybně hrála i skutečnost, že zemský sněm nedlouho
předtím finančně podpořil výstavbu mladšího uměleckoprůmyslového muzea v
Praze. Na sněm se tedy obrátilo i kuratorium libereckého muzea a
finanční prostředky pro stavbu budovy se mu podařilo získat.
Vypracováním projektu byl pověřen tvůrčí tandem Miksch &
Niedzielski, ale jejich návrh nakonec nebyl realizován. Další aktivity
týkající se novostavby muzejní budovy se objevily až v roce 1895, kdy se
magistrát rozhodl na stavbu věnovat pozemky někdejší botanické zahrady a
plovárny. Téhož roku byla vypsána veřejná architektonická soutěž, ze
které se do užšího výběru dostalo šest návrhů, vesměs od architektů
zvučných jmen, přičemž jednotlivým návrhům byl dokonce věnován značný
prostor v prestižním časopise Der Architekt. Olbrich se pod heslem
"Stella" prezentoval s návrhem monumentální neorenesanční budovy. Ta
již anticipuje jeho pozdější secesní tvorbu a svým hmotovým řešením se
částečně blíží proslulému pavilonu Secese
ve Vídni. Střed symetrické budovy tvoří mohutná centrální část s
předsazeným portikem, završená značně převýšenou, monumentální kupolí.
Rizality bočních křídel vrcholí atikou se sochařskou výzdobou a po
stranách citují motiv portiku centrální části, zde však završený
frontonem. Poměrně prosté fasády jsou pokryty uměřeným, téměř
filigránským protosecesním dekorem. Protipól střízlivých fasád tvoří
bohatě zdobená kopule se sochařskou výzdobou.
ZEMAN, Jaroslav. Architektonický a urbanistický vývoj Liberce 1352-2006. Praha, 2009. Diplomová práce (Mgr.). Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny umění.
MUZEUM NA KŘIŽOVATCE - autorem je Anna Baldová a kolektiv
Publikace
zachycuje 150letou historii jedné z nejvýznamnějších kulturních
institucí v České republice a zároveň ji zasazuje do širšího kulturního a
společenského života libereckého regionu.
Původně
německé muzeum do jisté míry zrcadlí dějiny severočeského pohraničí od
Rakouska-Uherska po současnost. Kniha provede čtenáře jeho historií od
nákupů prvních exponátů na světové výstavě ve Vídni přes stavbu muzejní
budovy, finanční krizi vrcholící věcnou loterií sbírkových předmětů,
poválečnou proměnu z uměleckoprůmyslového na vlastivědné muzeum,
zpracování konfiskovaných předmětů, výstavy, které nezřídka sloužily
jako výkladní skříň socialismu, řadu rekonstrukcí až po současnou
svobodnou dobu a zamyšlení nad tím, jakou budoucnost má taková instituce
jako muzeum v dnešní rychlé digitální době.
20 autorů | 800 fotografií | 464 stran
Knihu si můžete zakoupit v muzeu a nebo na našich stránkách po kliknutí na odkaz:
Severočeské muzeum
Severočeské muzeum v Liberci patří mezi největší muzea v České republice. Založeno bylo v roce 1873 jako uměleckoprůmyslové muzeum a v českých zemích je nejstarším muzeem tohoto typu. Již v prvních letech své existence se podařilo shromáždit mimořádně bohaté sbírky prakticky ze všech zájmových oborů z vyspělých evropských zemí a zčásti také z Předního a Dálného východu. S ohledem na místní tradice severních Čech však největší pozornost patřila sklu a textilu. Zásluhou četných darů a pravidelných nákupů v aukčních domech a u významných starožitníků v celé Evropě se sbírkové fondy rozrůstaly natolik rychle, že si ještě v závěru 19. století vyžádaly po několikerém stěhování vlastní budovu. Ta byla postavena v letech 1897-1898 podle návrhu prof. Ohmanna z Prahy v romanticko-historizujícím stylu. Po stavební stránce propojuje typy sakrální a palácové architektury. Monumentální komplex doplňují replika renesanční věže liberecké radnice a přístavba tzv. měšťanského domu, připomínajícího původní měšťanskou zástavbu z konce 18. století. K dalšímu významnému rozšíření sbírek došlo v roce 1904, kdy muzeum získalo okolo 2 500 uměleckých děl z pozůstalosti čestného kurátora a štědrého mecenáše barona Heinricha Liebiega, významného libereckého průmyslníka. Od vzniku samostatného státu v roce 1918 až do II. světové války mělo muzeum stejný charakter. Po II. světové válce byly v rámci reorganizace k muzeu přičleněny regionální sbírky ze zrušeného Vlastivědného muzea a Přírodovědného muzea v Liberci.
V přízemí budovy je umístěna expozice přírodovědy Liberecka, která přibližuje živou i neživou přírodu Libereckého kraje. Největší část je věnována Jizerským horám, další sekce seznamuje návštěvníky s přírodou Ještědského hřbetu, Frýdlantska a Českého ráje; opomenuta zde není ani příroda silně ovlivněná člověkem. Textové a fotografické výstavní panely jsou doplněny řadou malých dioramat s množstvím rostlin i živočichů. Expozici dominují dvě unikátní dioramata věrně zobrazující prostředí bučiny a rybníku i s jejich typickými obyvateli. Stálá expozice v prvním patře budovy zahrnuje evropský vývoj uměleckých řemesel od antiky do současnosti (tapiserie, sklo, keramika, porcelán, textil, knižní vazby, obecné a ušlechtilé kovy, cín, hodiny, šperky, nábytek, dřevořezby a fotografie). Přestože je v tomto přehledu zastoupeno více než 1 200 sbírkových předmětů, je to pouze nepatrná část celkového bohatství depozitárně uložených sbírek.
Bohaté sbírkové fondy obsahují špičkové kolekce především v uměleckých řemeslech - sbírka orientálních koberců je druhá největší v ČR, rovněž tak sbírka současné autorské tapiserie. Mimořádně cenné a početné jsou soubory koptských tkanin, historických gobelínů (v expozici SM visí i nejstarší vystavený gobelín v ČR), vyšívaných liturgických textilií, krajek, skla, porcelánu, uměleckého kování, cínu, plakátů, starých tisků atd. Bohatě jsou zastoupené i sbírky historické, etnografické a přírodovědecké. Významný je i soubor více než 160 tisíc negativů, z nichž nejstarší jsou datovány kolem roku 1860. Celkový počet uchovávaných sbírkových předmětů přesahuje 700 tisíc kusů. Nejzajímavejší předměty postupně zpřístupňujeme prostřednictvím portálu esbirky.cz. Ve třech výstavních sálech a venkovním atriu (tzv. rajské zahrádce) bývá ročně realizováno okolo 10 výstav, většina z nich právě ze sbírek uložených v muzeu.
Součástí budovy Severočeského muzea je také rekonstruovaná renesanční
věž bývalé liberecké radnice (ta byla postavena v letech 1599 -1603 podle
plánů italského stavitele působícího ve Zhořelci, Marca Antonia de
Lancio, zvaného též Spazi). Základní kámen budovy Severočeského muzea
pochází ze základů uvedené renesanční věže zbořené spolu s radnicí roku
1893 po dostavbě nové, tedy nynější radnice.
Výška: 41 m Ochoz ve výšce (horní hrana zábradlí): 30,43 m Počet schodů: 174
(zdroj: Severočeské muzeum Liberec https://www.muzeumlb.cz/?page=omuzeu )
fotogalerie 27.10.2024 Matyáš Gál
V
roce 2023 oslaví Severočeské muzeum 150 let od svého založení a při
této příležitosti chystáme vydání reprezentativní publikace. Jednu z
jejích kapitol věnujeme muzejnímu parku, který tvoří nedílnou součást
našich expozic. Věděli jste například, že se park nachází na místě
původní botanické zahrady nebo že podle projektu z 20. let 20. století
měla místo parku stát budova galerie? (autor příspěvku Severočeské muzeum Liberec)
Výstava Liberec 1960.
Před muzejní budovou tehdy stál obrovský poutač v podobě stylizované vázy, na trávníku kolem poutače ležely volně rozhozené barevné skleněné koule a rozměrná reklamní tabule mezi nimi nesla nepřehlédnutelný nápis ČESKOSLOVENSKÉ SKLO, MOSKVA 1959 (autor příspěvku Jiří Peterka)
Proměny třídy císaře Josefa (Masarykova třída) mezi roky 1895 a 1905
Od svého vzniku představovala dnešní Masarykova třída důležitou součást
městské osy, probíhající od nádraží přes střed města do Lidových sadů.
Ještě v šedesátých letech 19.století však vedla směrem k Jizerským horám
přes Sedmidomky pouze úzká neupravená polní cesta. Název Sedmidomky se
odvozuje od toho, že zde stálo zpočátku jen
sedm obydlí pro dělníky panské lesní správy. Jeden domek (čp. 1275-I) v
zatáčce tramvaje na konci Riegrovy ulice existuje dodnes. Liberečtí
občané sem velice rádi chodili na procházky a v neporušených lesích
okolo malebného údolí Jizerského potoka hledali klid a osvěžení. Oblíbenost Sedmidomků se ještě zvýšila, když zde byl zřízen park s
výletní restaurací a přístupová polní cesta nově upravena na šířku 7,6 m
a osázena stromořadím. V této podobě zůstala až do roku 1879, kdy byla
po výstavbě rozšířena na 16 metrů a opatřena chodníkem s dvojitou alejí
lip a javorů. Současně byla přejmenovaná na třídu Císaře Josefa.
Těžištěm vilové Zástavby v Sedmidomcích i okolí se stala urbanisticky
neobyčejně důležitá křižovatka dnešní Masarykovy třídy a Vítězné ulice.
Podle velkorysého záměru vídeňského urbanisty zde během let 1890-1902
vyrostly výstavné budovy uměleckoprůmyslového muzea, obchodní a
živnostenské komory a městských lázní, tři vynikající stavební díla,
řemeslně dokonale zpracovaná libereckými firmami. Velkorysou
urbanistickou myšlenku ještě umocnily dvě dominanty uzavírající po obou
stranách průhled Vítěznou ulicí: věž kasáren a budova školy na dnešní
Husově třídě (z roku 1914).
Souběžně s významnými budovami na
křižovatce Masarykovy a Vítězné ulice byla zahájena výstavba nové čtvrti
na plochách za muzeem směrem k Sedmidomkům. Mírně svažité území o
rozloze více než 60 hektarů, ohraničené dnešními ulicemi Dvořákovou,
Zborovskou, Lesní a Masarykovou, bylo rozděleno klasicistním způsobem na
pravoúhlé bloky s parkovým náměstím uprostřed (dnešní Sukovo). Během
let 1885-1901 zde vyrostla zahradní čtvrť rodinných domů pro jednu i
více rodin. Za
svůj vznik vděčí především stavební společnosti (Gemeinnützige
Baugesellschaft) a městu, jež tomuto stavebnímu družstvu poskytlo velmi
levné pozemky pod podmínkou, že celé sídliště bude úplně dokončeno v
předem určeném termínu. Podle stanov se stavebníci zavázali, že nebudou
provádět na domech žádné úpravy ani přístavby bez souhlasu vedení
družstva. V celém sídlišti bylo zakázáno provozovat jakékoliv řemeslo
narušující klid. Osázení zahrad i parkovou úpravu řídil odborně spolek
Přátel přírody (Naturfreunde).
Obzvláštní pozornost byla věnována obestavění hlavní promenádní třídy Císaře Josefa, kde směly vyrůst podle požadavků města jen reprezentativní vily. Pseudorenesanční, pseudobarokní a secesní architektura spolu s pečlivě udržovanou zelení dávala třídě téměř lázeňský vzhled. Z řady víl, které ji lemují, je třeba pro vynikající architekturu vyzvednout čp. 542-I (OHES), 450-I, 625-I (LVT) a některé další (např. čp. 621, 628-I nebo secesní 801-I). Na horním konci naproti Jezírku byla roku 1904 zřízena restaurace Reichenberger Hůtte (Liberecká chata), dnešní hotel U Jezírka.
Poněkud skromnější, zato tvarové mnohem rozmanitější byla výstavba na ostatních plochách sídliště Sedmidomky. Každý dům je zcela odlišný, takže na první pohled vzniká dojem, že se zde stavebníci chtěli záměrně odpoutat od jakékoliv uniformity. Architektonická různorodost byla natolik neobvyklá, že přinesla této Části města hanlivé označení cikánská čtvrť. Odborně vysazená, pečlivě udržovaná zeleň ale brzy sjednotila celé sídliště a zapojila domy do krajiny.
Podíváme-li se blíže na jednotlivé stavby, najdeme i zde znamenité ukázky architektury z přelomu devatenáctého a dvacátého století.
Při budování promenádní cesty (Masarykovy třídy)
bylo třeba překonat značné terénní výškové rozdíly, hlavně hluboké
koryto Jizerského potoka, jenž ji podtéká v místech dnešního výstaviště.
Několik metrů vysoký násep pokračoval až za křížení s dnešní Vítěznou
ulicí. Napravo od ní je Skopkův rybník a vedle se rozkládá botanická
zahrada. Spolek Přátel přírody plánoval i úpravu strmých svahů po levé
straně Jizerského potoka, kde měl vzniknout rozsáhlý park protkaný
pohodlnými chodníky s oddychovými koutky, v jehož centru, na pahorku nad
dnešním areálem vysoké školy, se počítalo se stavbou galerie. Všechny
tyto záměry ovšem přerušila první světová válka.
(zdroj: R.Karpaš a kolektiv - Kniha o Liberci,1996)
návštěva muzea v březnu 2022
(archiv Dáša Augustinová)
V
Severočeském muzeu byly od šedesátých let v rámci LVT pořádány
doprovodné výstavy zaměřené především na umělecké řemeslo:
"Československé sklo — Moskva 1959" (1960), "Liberec minulosti a
přítomnosti" (1962), "Od kostitřasu k favoritu" (1962), "Baroko-rokoko"
(1963), "Z pokladů Severočeského muzea" (1965), "90 let Severočeského
muzea" (1963), "Evropský secesní plakát" (1966), "Horácké pohostinství v
minulosti" (1966, 1970) nebo "Z klenotnice středoslovenského lidového
umění" (1970).
Od roku 1966
nabízelo muzeum ve svých suterénních prostorách tradiční podhorské
občerstvení. Návštěvníci tu našli stylový interiér, pocházející z 19.
století z venkovské hospody a kupeckého krámu z Poniklé, který jim
nabídl příjemné osvěžení. Dobové občerstvení v muzeu bylo mezi
návštěvníky velmi oblíbené, o čemž svědčí statistika z roku 1967 — za 21
dní provozu se při 7hodinové pracovní době vytočilo 4 471 litrů piva,
182 litrů tvrdého alkoholu a 60 litrů vína. Zkonzumovalo se 178
kilogramů uzeného masa, 580 porcí horáckého guláše, 805 porcí utopenců a
1050 porcí syrečků.
foto z roku 1968 od Jana Kabíčka (zdroj: Anna Baldová a kolektiv - Muzeum na křižovatce)
Při
pátrání v muzejním archivu jsme našli několik dokumentárních
fotografií, které jsou pro naši dobu velmi zajímavé a v pravém slova
smyslu objevné. Snímky pochází z roku 1960, kdy byla v Severočeském
muzeu reprízována rozsáhlá výstava československého skla z roku 1959 v
Moskvě. Fotografie vpravo nahoře zachycuje dva monumentální objekty ze
společné tvorby Stanislava Libenského (1921-2002) a Jaroslavy Brychtové
(1924-2020) instalované tehdy v prvním patře muzejní budovy u točitého
schodiště vedoucího na terasu. Instalace těchto exponátů byla nepochybně
velmi náročná a vyžádala si osobní účast obou autorů. A to dokládá
unikátní fotografie (vlevo nahoře) od tehdejšího muzejního fotografa
Jana Kabíčka, která zachycuje osazování vitráže a betonové plastiky v
Severočeském muzeu za přítomnosti Jaroslavy Brychtové, Stanislava
Libenského s nezbytnou cigaretou a sehnutého spolupracovníka Josefa
Pivrnce.
Další osud těchto monumentálních exponátů po skončení
výstavy v Severočeském muzeu je dodnes bohužel nejasný. O to cennější
jsou pro nás tyto fotografie
SEVEROČESKÉ PRŮMYSLOVÉ MUZEUM
V roce 1894 došlo k založení Obecně prospěšné stavební společnosti v čele s architektem Ernstem Schäferem, která začala budovat novou vilovou čtvrť na pravoúhle rozpracovaných pozemcích za tehdejší botanickou zahradou, rozkládající se v místech pozdějšího muzea.
I když následující pohlednice zachycuje celkovou zástavbu čtvrti, zaujme především muzejní budova, zakrýtá ještě lešením. Pro komplikace s projektantem Friedrichem Ohmannem musel prováděcí plány dokončit berlínský architekt Hans Griesebach. V letech 1897-98 je realizovala liberecká stavební firma Gustav a Ferdinand Mikschové. K slavnostnímu otevření muzea došlo 18. prosince 1898 .
V nové muzejní budově připadla zadní část, postavená v duchu klasicistního libereckého domu, pro sbírky nově založeného vlastivědného oddělení, jehož součástí se stala světnice libereckého soukeníka. Otevřením vlastivědné expozice se sice muzeum poněkud vzdálilo původnímu poslání, získalo však těsnější vztah k místnímu prostředí a jeho sbírky stály ve vyváženém vztahu ke kmenovému sbírkovému fondu .
Pohled do historických expozic severočeského průmyslového muzea v roce 1898
V prvním poschodí byly prezentovány uměleckoprůmyslové sbírky, rozdělené podle použitých materiálů. V závěrečné osmiboké místnosti se až do roku 1906 nacházela kolekce soudobého secesního umění. Sem i do dalších sálů jižního a západního traktu byla pak nainstalována sbírka z odkazu Heinricha Liebiega. Takto uspořádané muzeum bylo otevřeno v rámci Výstavy českých Němců 1906 a instalace vydržela až do začátku druhé světové války. Přízemní prostory okolo hlavního sálu zaplňovaly sbírky užitého umění uspořádané podle slohových období, v tomto případě baroka a rokoka, a na dolním snímku renesance a gotiky, instalované na chodbě, jejíž okna vedou do vnitřního, tzv. rajského dvora.
(Zdroj Kouzlo starých pohlednic Liberecka - Roman Karpaš, Jan Mohr, Pavel Vursta, 1997)
MUZEJNÍ KNIHOVNA
Knihovna Severočeského muzea přežila šťastně všechny nástrahy času a má jako jediná v Liberci zachovány veškeré původní fondy. Byla od počátku nedílnou součástí ústavu, který měl přispívat k rozšiřování vzdělání. Byla proto cílevědomě doplňována o odbornou literaturu i časopisy a stala se postupem doby jednou z nejvýznačnějších uměleckoprůmyslových knihoven v Čechách. V roce 1888 byl vydán první tištěný katalog jejích fondů. V nově postavené budově dostala důstojné umístění ve velkém sále, kde sídlí dodnes.
Po roce 1945 se v souvislosti s reorganizací ústavu fondy muzejní knihovny rozrostly také o přírodovědnou literaturu. Podle smlouvy s libereckou Státní studijní knihovnou se měla od roku 1949 stát její pobočkou se zaměřením na publikace související s činností muzea. Tato idea však padla poté, co se Liberec stal krajským městem. Nyní je s více než 30 000 tituly (v roce 1996) třetí největší veřejnou libereckou knihovnou (po státní a vysokoškolské), která slouží badatelům.
K jejímu dalšímu obohacování přispívá vedle nákupů také čilá výměna publikací se sesterskými zařízeními po celém světě.
V
souvislosti s knihovnou je třeba se zmínit o bohaté publikační činnosti
muzea. Původní měsíčník s názvem Mitteilungen des Nordböhmischen
Gewerbemuseums (Zprávy Severočeského průmyslového muzea), jehož první
číslo vyšlo 1. 1. 1864 jako příloha Reichenberger Zeitung, se po
třiadvaceti číslech osamostatnil.
Po roce 1890 začal vycházet čtvrtletně a jeho náplň se dařilo postupně zkvalitňovat. Od roku 1906 byl vydáván pouze dvakrát do roka, zato však ve velkém formátu s četnými reprodukcemi a cennými odbornými studiemi pod názvem Zeitschrift des Nordböhmischen Gewerbemuseums - Neue Folge (Časopis Severočeského průmyslového muzea). Bohatá byla i další publikační činnost, díky níž se muzeum dostalo do povědomí odborných kruhů v zahraničí. V tomto ohledu zvlášť vynikl kustod Gustav E. Pazaurek, autor řady samostatných prací seznamujících s muzejními sbírkami, dále bohatě ilustrované studie o cínu, skle, keramice, ornamentice, knižních vazbách a také o regionálních dějinách. Za tíživé finanční situace, poté co Zemský výbor přestal ústavu vyplácet podporu (1910), skončilo roku 1913 i vydávání muzejního časopisu.
Teprve v roce 1958 vyšlo první číslo Sborníku Severočeského muzea, který v poslední době vychází každý rok, přičemž se střídají dvě řady: společenskovědná Historia (v roce 1993 vyšlo 11. číslo) a přírodovědná Naturalis (1992 vyšlo 18. číslo). Tyto poměrně rozsáhlé publikace znamenají velký přínos pro regionální bádání. Vedle toho je vydávána Knižnice Jizerských hor (11 svazků), edice katalogů Z pokladů Severočeského muzea, sborníky věnované historické knižní vazbě (3 svazky) a řada příležitostných katalogů i samostatných studií.
(zdroj: R.Karpaš a kolektiv - Kniha o Liberci, 1996)
Kontinuálně rozvíjející se sbírka knih a periodik neslouží jen pracovníkům muzea, ale umožňuje také unikátní badatelské využití pro všechny další zájemce. V současnosti se knihovní fond skládá z několika částí kopírujících činnost jednotlivých odborných oddělení. K dispozici je cca 70 000 svazků knih a periodik.Muzejní knihovna je od roku 2002 zapsána Ministerstvem kultury ČR do evidence knihoven pod evidenčním číslem 2184 jako základní knihovna se specializovaným knihovním fondem.
Digitalizované rukopisy a staré tisky ze sbírek Severočeského muzea
Digitalizované historické dokumenty Severočeského muzea v Liberci jsou zpřístupněné v evropské digitální knihovně Manuscriptorium. S podporou grantů Ministerstva kultury České republiky se nám daří zpřístupňovat vybrané dokumenty z našich sbírek. Komplexní záchovná digitalizace historických dokumentů dle Definice digitálního dokumentu pro potřeby zpřístupnění a trvalého uložení v podprogramu VISK6 byla provedena v digitalizačním centru AiP Beroun s.r.o.
(zdroj: https://www.muzeumlb.cz/knihovna )
Na Ještědu shořela chata, návrh vysílače se zrodil za dva měsíce. Dnes už by taková stavba nevznikla, míní kurátor Luděk Lukuvka
11. říjen 2023Luděk Lukuvka
Příjemný rozhovor s Davidem Hamrem ve vltavské Vizitce na téma, které teď rezonuje: Ještěd, Strossova vila, fotograf Petr Šmir, apod. Na spoustu dalšího se nedostalo, ale to tak už prostě ve vymezeném čase bývá..Cesty průmyslu jako komiks v Severočeském muzeu v Liberci
15. listopad 2023Výstava libereckého muzea představuje historii průmyslu v krajském městě jako komiksový svět. Muzejníci nepoužili vitríny s exponáty, ale celoplošný polep podlahy a velkoformátové tisky.
Liberec je od začátku 19. století především centrem textilního průmyslu. A jak ubíhají roky, rozvíjí se i jiná odvětví. Sláva textilek patří minulosti, ale je tu nový obor - nanotechnologie.
Výstava Severočeského muzea s názvem "Cesty průmyslu" není klasickou výstavou s vitrínami, je to specifická instalace s minimem exponátů. Poprvé v dějinách muzea je použitý celoplošný polep podlahy velkého sálu, doplněný velkoformátovými závěsy s historickými fotografiemi.
Celkově je tam přibližně 380 metrů čtverečních grafických ploch. Kromě toho návštěvníky čeká i 11 velkoformátových závěsů s historickými fotografiemi regionálního průmyslu.
"Když zvedneme pohled, uvidíme dosud největší plachty, které jsme kdy v muzeu udělali. Každá má na výšku 5 metrů, na šířku 1,6 metru a vybrali jsme na ně 88 podle nás naprosto nejdůležitějších fotografií nebo grafik, které se vztahují k průmyslu," popisuje kurátor výstavy Ivan Rous.
Na výstavě ale přeci několik exponátů je. Mezi komiksovým způsobem nakreslenými cestami průmyslu na podlaze, je například na soklíku položená cedule.
"To je obrovská pamětní břidlicová deska, která byla v Kateřinkách. Je z roku 1816 a byla to pamětní deska k desetiletému výročí továrny Franze Olbricha," říká Ivan Rous a přidává i zajímavost z instalace výstavy:
"Studio, které tady nechalo kolena a ruce, tak přepočítalo celou výstavu na banány. Opravdu nakoupili banány, a zjistili, že průměrný banán váží 201 g. V ten moment, váha zavěšených plachet je 361 banánů, což dělá přibližně 72 kg. Váha podlahové pochozí grafiky je 584 banánů neboli 117 kilogramů," usmívá se kurátor.
Výstava Cesty průmyslu je v Severočeském muzeu v Liberci k vidění do 3. března 2024.
zdroj:https://liberec.rozhlas.cz/cesty-prumyslu-jako-komiks-v-severoceskem-muzeu-v-liberci-9114190?fbclid=IwAR1FZEyWgRZeeJMq1Po7cvoAkxeo1ZnbEQjDNCUzOUT47vIobtWpGuOteNw
Stavba muzea a jeho zadní strana v roce 1898
Před rozestavěnou budovou vidíme dosud stát boudy původního koupaliště. (Skopkův rybník)
Východní stranu muzejního komplexu uzavírá napodobenina typického
libereckého měšťanského domu z 18. století, pro nějž měl údajně tvořit
vzor dům čp.36 - I na náměstí Českých bratří, který padl za oběť
výstavby secesní budovy banky. (zdroj Kniha o Liberci)
komentář Jiřího Bláhy:
Ono tam těch připomínek starších staveb nebo stylů je víc. J. Zeman píše: "Na zdařilém Ohmannově návrhu měly historizující prvky různých slohových období korespondovat s jednotlivými částmi expozic. Části budovy evokovaly např. středověký klášter včetně rajského dvora, renesanční zámek nebo pro Liberec charakteristický klasicistní měšťanský dům, v němž byla příhodně situována regionální expozice." Doplnění návrhu "replikou věže původní renesanční radnice" je nejspíš možné chápat jako rozšíření téhle celkové myšlenky.
Severočeské muzeum
Rok 1899 - pohled na právě dokončenou stavbu
(Zdroj Kouzlo starých pohlednic Liberecka - Roman Karpaš, Jan Mohr, Pavel Vursta, 1997)