Rekonstrukce tramvajové trati Liberec - Jablonec 2021 - 2024
Jablonec a Liberec: 70 let spojené kolejemi. Tramvaje mají bohatou historii
Jablonec nad Nisou letos slaví dvě významná výročí spojená s tramvajovou dopravou, jedno z nich je v pravém slova smyslu spojené s Libercem. Připomíná si 125 let od zahájení tramvajové dopravy a 70 let od spuštění meziměstské trati do Liberce. Historie i budoucnost této trati, včetně plánovaného prodloužení do centra Jablonce, jsou tématem rozhovoru s předsedou Boveraclubu Tomášem Krebsem.
V únoru uplynulo 125 let od zahájení tramvajové dopravy a v lednu sedmdesát let od zahájení pravidelného provozu na meziměstské tramvajové trati mezi Jabloncem nad Nisou a sousedním Libercem. Za tu dobu prošly se oba provozy značně proměnily. Zatímco první zanikl, meziměstská trať prošla výraznou obměnou a modernizací a nyní se plánuje její prodloužení do jabloneckého centra. Nejen o historii jsme si povídali s milovníkem tramvajové dopravy a předsedou libereckého Boveraclubu Tomášem Krebsem.
Prvního ledna 1955 byl zahájen pravidelný provoz na celé
trati. Předpokládám, že pro obě města a jejich obyvatele šlo o velkou
událost?
Tramvajová trať metrového rozchodu spojovala do
tehdejší doby dva samostatné tramvajové provozy a paradoxně k dnešní
době byla stavěná od Jablonce. Jablonec začínal už v roce 1949,
z Pražské ulice nejdříve k Brandlu.
Tam zpočátku jezdily jenom vozy na směny do místních fabrik a pak
v roce 1953 došlo k zprovoznění tratě do Proseče na výhybnu a o rok
později až do Vratislavic nad Nisou ke kostelu. V prosinci 1954 se
rozjel zkušební provoz a od 1. ledna následujícího roku tramvaj začala
jezdit pravidelně. O dopravní spojení tramvají mezi Libercem a Jabloncem
v podstatě obě dvě města usilovala už od začátku provozování tramvajové
dopravy. Nicméně bylo několik projektů zpracovaných, ale vždy se
narazilo na nesouhlas souběžně vedoucí železnice,
která to komplikovala tím, že se různě odvolávala a nechtěla připustit
konkurenci v dopravě. Po válce, protože byl nedostatek nafty a
pneumatik, tak se podařilo tramvajovou trať a její výstavbu prosadit.
Jak probíhala samotná výstavba?
V roce 1949 zahájila Jablonecká elektrická dráha stavbu
trati do Liberce vložením výhybky na křižovatce ulic Pražská, 5. května
a U zeleného stromu. Zprvu se stavba rozeběhla brigádnicky, později pod
vedením stavební firmy
Baraba. V roce 1951 byly položeny koleje do Proseče, v roce 1953 do
Vratislavic. Ještě v polovině března roku 1954 nebylo totiž jasné, zda
trať povede od Textilany Jabloneckou ulicí na Šaldovo náměstí či kolem
areálu textilky do ulice Na Bídě a na Fügnerovu ulici, přestože stavba
tohoto úseku musela být zahájena nejpozději 1. dubna téhož roku, aby ji
bylo možno do konce roku 1954 dokončit. Nakonec byla vybrána varianta
přes ulici Na bídě. Slavnostní otevření celé trati proběhlo ve Fügnerově
ulici v Liberci dne 26. prosince 1954. Na provozu se podílela
jablonecká a liberecká provozovna tehdy společného dopravního podniku rovnoměrně, každá vypravovala po třech vozech.
Jednalo se v rámci republiky o unikátní spojení?
Po druhé světové válce fungovalo mnohem víc tramvajových provozů než v dnešní době. Úzkorozchodné tramvajové tratě byly mezi Mostem
a Litvínovem, ale za meziměstskou trať je možné považovat i tramvaj
z Teplic do Dubí. Anebo tehdy ještě jezdila v Ústí nad Labem do okolních
obcí, jako například na Telnici nebo do Chabařovic. Nicméně během války
byly dopravní systémy technicky zanedbávané, co se týče údržby, a
stárnul vozový park. Po válce se tak zejména menší města orientovala
spíš na trolejbusy a posléze i autobusy. Tramvaj, která obnášela vlastně
opravu a výstavbu a rekonstrukci infrastruktury a nová vozidla, tak
byla upozaděna.
Od
prvopočátku byly takovým dominantním vozidlem pro tu tramvajovou trať
vozy typu 6MT z roku 1953, které byly vyráběny v České Lípě a jeden
z těch vozů máme jako historický v naší sbírce. Vůz s číslem 117 navíc
byl dodaný přímo do Jablonce, jezdil Rychnov, Janov a pak skončil na
meziměstské trase. Motorové vozy jezdily od roku 1955 do roku 1973, pak
začala rekonstrukce a posléze vyjely v roce 1976 už tramvaje typu T3.
Červeno krémový s pokladnou pro průvodčího, jezdilo se v sólech, což
kapacitně nestačilo a od 90. let postupně sice jezdí T trojky dál, ale
jsou v modernizované podobě s elektronickou výzbrojí a jezdí většinou
v soupravách.
Jednou z velkých změn byl zánik metrového rozchodu. Pamatuji si, že se lidé přišli loučit, probíhaly nostalgické jízdy. V čem ta změna spočívala?
Na konci osmdesátých let a začátku devadesátých let v Liberci byla infrastruktura, vozidla i zázemí zoufalým způsobem zanedbaná. Takže se rozhodlo o tom, že tramvajové tratě se budou rekonstruovat a při té příležitosti se v rámci rekonstrukcí přejde na rozchod 1435 mm, což se tady na městských tratí v Liberci podařilo v roce 1998, kdy na linku číslo 2 a 3 vyjely tramvaje o rozchodu 1435 mm a následně byly postupně rekonstruovány úseky jablonecké tratě ve směru od Liberce do Vratislavic. Před rekonstrukcí posledních úseků mezi Vratislavicemi a Libercem jsme se náležitým způsobem s "metrovkou" rozloučili. V neděli 18.7.2021 odpoledne se tak mezi městy rozjely historické a současné tramvaje, o svezení projevily zájem stovky až tisíce lidí. Na konečné v Jablonci byl vystaven vlečný vůz-trolejová věž JED z roku 1899. Celý program vyvrcholil spanilou jízdou všech tramvají v koloně z Jablonce nad Nisou přes Vratislavice nad Nisou do Liberce, podél trati stály stovky místních a fandů. Dnes nám prezentaci úzkorozchodných historických vozidel zůstal k dispozici pouze úsek v centru města Liberce z tramvajové vozovny do Lidových sadů.
zdroj: https://liberecky.denik.cz/zpravy_region/jablonec-liberec-tramvaj-historie-soucasnost-rozhovor-bovera-2025.html?

O prvním svátku vánočním, v sobotu 25. prosince 1954, byl slavnostně zahájen tramvajový provoz mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Proneseny byly proslovy potentátů, o akci psalo i Rudé právo. Nicméně pravidelný provoz pro obyčejný lid byl zahájen až na Nový rok 1.1.1955.

Silvestr 1969 - DPMJ naposled s tramvají
Na Silvestra roku 1969 vypravil Dopravní podnik města Jablonec nad Nisou naposledy své tramvaje z vozovny v Pražské ulici. Od roku 1965 posílal na trať linky č. 11 už jen tři vlaky po té, co zrušil provoz na svých tramvajových tratích. Od 1.1.1970 obsluhoval celou meziměstskou trať už jen DPMLJ, i když na základě nájemní smlouvy měl ještě zapůjčené dvě koleje v jablonecké remize, a to už jen do 31.10.1971. Jablonec, a to jak město, tak vlastní dopravní podnik, tramvaje nechtěl. Podívejme se, jak vypadala jablonecká remize v běhu času.











Rekonstrukce tramvajové trati Liberec–Jablonec nabírá zpoždění, místo července bude hotová až v září
19. 5. 2023Návrat tramvají na meziměstskou trať z Liberce do Jablonce nad Nisou se odkládá. Původně měla rekonstrukce tratě skončit v červenci, dopravní podnik ale nyní oznámil, že se protáhne až do září. Podle provozně technického ředitele podniku Ludvíka Lavičky je rekonstrukce komplikovaná, protože se dělníci dostávají do míst, kam se nesáhlo od 50. let, kdy se trať stavěla.
Výluka na tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou začala v létě roku 2021, kdy skončil provoz na původním metrovém rozchodu. Součástí rekonstrukce je změna rozchodu na standardních 1435 milimetrů, podle Ludvíka Lavičky jsou ale nutné i další, hlubší změny.
"Musíme splňovat současné technické a bezpečnostní parametry, proto jsou tam různé přeložky. Nemůžeme dělat pouhé opravy, ta trať už byla v hledáčku drážní inspekce. Stavba se skládá ze 128 stavebních objektů, a k tomu je dalších 20 objektů, které zajišťuje ČEZ Distribuce, a to nám ještě může zkomplikovat život," řekl. Upozornil, že od 50. let minulého století, kdy byla postavena, trať nikdy neprošla komplexní rekonstrukcí. V 70. letech se podle něj pouze měnily koleje a přestavěly dvě výhybny.
Náměstek libereckého primátora Petr Židek připustil, že se rekonstrukce nejenom protahuje – takže se tramvaje do Jablonce vrátí až v září, a ne v červenci – ale také prodražuje. Náklady se podle něj zvedly kvůli covidu, válce na Ukrajině, zdražení oceli a inflaci. Dopravní podnik bude muset zaplatit asi o desetinu více. "Dotace, kterou budeme čerpat od ministerstva dopravy, by měla být 622 milionů korun a zbytek jde za dopravním podnikem, dohromady je to nějakých 900 milionů korun bez DPH," upřesnil Židek.
Liberecko-jablonecká tramvajová trať je v provozu od roku 1955. Dnes je to jedna ze čtyř meziměstských tratí v Česku a s 12 kilometry je nejdelší. Její postupná obnova začala již v roce 2008 přestavbou terminálu městské dopravy v centru Liberce, potom následovala po etapách rekonstrukce jednotlivých částí v Liberci a nyní i mezi oběma městy a v Jablonci nad Nisou. V Jablonci je v plánu v příštích letech ještě prodloužení trati o dalších zhruba 800 metrů na nový dopravní terminál, který má být v Kamenné ulici.
Autor mldfotografie 22.5.2023 nafotil Jindřich Berounský









FOTO: Tramvaj se vrací do Jablonce. Jak se trať změnila?
Středa, 1. května 2024, 09:21
Po dvouleté náročné rekonstrukci skončila výluka mezi Libercem a
Jabloncem a tramvaje se vrací na meziměstskou trať. Poslední čtyři úseky
jsou hotové, stavba vyšla na necelých 900 milionů korun. Na trati jsou
nové výhybny i společný přejezd pro tramvaj a železnici v Proseči. Došlo
i k úpravám trajektorie trati, jízda se tak zkrátí o dvě minuty.
Jak moc se trať změnila? Přinášíme několik srovnávacích fotografií před a po rekonstrukci.


Rekonstrukce začala na jaře roku 2022 a
nakonec se o několik měsíců prodloužila, přinesla totiž celou řadu
komplikací. "Dopravní stavba takového významu s sebou nese významná
rizika. Zpoždění bylo dáno válkou na Ukrajině a zdražením stavebních
materiálů a nemožností je určitou dobu vůbec objednat. Samozřejmě se
negativně podepsal covid a čelili jsme i problémům s výkupy pozemků,"
uvedl předseda představenstva DPMLJ Michal Zděnek.


Asi největší zpoždění přinesl problém s
výkupem jednoho z pozemků. "Byl tam jeden velmi komplikovaný
majetkoprávní vztah, výkup pozemku, který se nám dlouhodobě nedařil a
zbrzdil nás o několik měsíců, pak se to nabalovalo jako sněhová koule.
Ale musím říct, že jsem hrozně rád, že se to nakonec povedlo, je to
úspěšný projekt a tramvajová trať bude sloužit desítky let," dodal.


Na návrat tramvají na trať do Jablonce se
připravovali i zaměstnanci dopravního podniku. "Zacvičujeme celkem 110
zaměstnanců. Nejsou to jen řidiči tramvají, ale i dispečeři a pracovníci
vozovny, kteří pomáhají při běžném provozu," vysvětlil při jedné ze
zkušebních jízd minulý týden dopravní ředitel DPMLJ Martin Hettner.
Důvodem pro zácvik podle něj je, že trať se trochu změnila. "Zacvičení
probíhá z toho důvodu, že se trochu změnila trajektorie trati, jsou
posunuté výhybny," doplnil.


Jedním z řidičů, kteří mají zkušenosti se
starou tratí do Jablonce, je například Jiří Kopecký. "Řidiči se
zacvičují poznáním celé tratě, změnily se výhybny, některé přibyly, nebo
se posunuly. Trať získala moderní rychlý ráz, takže se s tím řidiči
musí seznámit," přiblížil pohled řidiče.


Trať do Jablonce patří pro řidiče mezi
oblíbené. "Je to určitě oddychová trať, ve městě musíte být furt ve
střehu, městský provoz je takový našláplý a rychlý. Tady i když jsou
výhybny a křižování a musí se dodržovat jízdní řád, pořád je jízda
taková pohodovější, a hlavně působí klidněji i prostředím, kdy jedete v
lese," řekl.


Stavba se skládala ze 128 objektů, dalších
20 zajišťovaly společnosti ČEZ Distribuce a CETIN. "Kompletně se měnily
koleje na celé trati, kanalizace, přebudovaly se výhybny. Trať se
částečně přetrasovala, v některých místech se oddělila od silničního
provozu, snažili jsme se zvětšit poloměry některých oblouků. Musela se
prodloužit životnost kanalizační stoky, vybudovat lávka a nové
přemostění, dělaly se nové povrchy a signalizace," vyjmenoval rozsah
prací provozně technický ředitel DPMLJ Ludvík Lavička.


Raritou je podle něj společný přejezd pro
tramvaje a vlaky v Proseči. "Až to Správa železnic dodělá, vznikne
společné nástupiště mezi železnicí a tramvajovou tratí. Tím, že jsme se
dostali do blízkosti železniční trati, bylo nutné vybudovat společný
přejezd. Je to poprvé v České republice. Má to ještě drobné mouchy.
Raritou je, že podle nových předpisů musí být všechny přejezdy ošetřeny
závorami, tramvaj tak jezdí se staženými závorami," popsal.


Foto Petr Dvorský
Zdroj:
https://liberecka.drbna.cz/zpravy/doprava/35965-foto-tramvaj-se-vraci-do-jablonce-jak-se-trat-zmenila.html?utm_source=copy
Tak
si dáme procházku po tramvajové trati mezi Jabloncem a Vratislavicemi
ještě jednou, tentokrát společně se snímky Erwina Cettinea, který před
sedmdesáti lety poctivě dokumentoval počátky a průběh výstavby.
Černobílé fotografie tedy pocházejí z roku 1951 a 1952 a nové z roku 2022. Tedy před rekonstrukcí







Prodloužení tramvaje do centra Jablonce: známe harmonogram
V příštím roce chce získat dopravní podnik stavební povolení a v roce 2026 začít se samotnou stavbou. Projekt čeká připomínkování všech dotčených, tedy i majitelů domů především v Soukenné ulici.
Prodloužení tramvajové tratě do centra Jablonce nad Nisou znovu probírali jablonečtí zastupitelé. Zprávu o projektu přišel představit provozně-technický ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ), který je investorem, Ludvík Lavička.
Podle harmonogramu chce investor získat stavební povolení, do konce toho samého roku zahájit výběr dodavatele stavby. "Dokončení projektové dokumentace a zahájení jejího projednávání s dotčenými orgány státní správy se předpokládá na přelomu ledna a února 2025. Podání žádosti o povolení záměru se předpokládá v červnu 2025, vydání povolení záměru předběžně v září 2025. V dubnu 2026 by mohly začít stavební práce," vypočítal Lavička. Na konci roku 2027 by měl být provoz na prodloužené tramvajové trati zahájen. Celá stavba by měla být kompletně hotová v listopadu roku 2028.
zdroj: https://liberecky.denik.cz/z-regionu/jablonec-nad-nisou-prodlouzeni-tramvajove-trati-dpmlj-harmonogram.html
