Parčík u nádraží

04.10.2021
archiv L.Mencl
archiv L.Mencl

Sochy v parčíku u nádraží

V neutěšeném a značně zanedbaném parčíku před nádražím stávaly dvě plastiky - nejprve bronzová socha "Mír" od Josefa Václava Pekárka, realizovaná již ve dvacátých letech - ta se do libereckého nádražního parčíku dostala v letech padesátých a stála tam až do let sedmdesátých. Další plastika, tentokrát s názvem "Konec války" od Štefana nejeschleby byla v parčíku umístěna v roce 1985 a odstraněna byla pravděpodobně někdy brzy po roce 1989. Věděl by někdo zda nějaká plastika stávala v parčíku před sochou Mír? Případně jaká byla podoba místa v letech po odstranění vyhořelé budovy celnice?

(autor článku Hans Oldskull)


Zdroj: https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/pamatka-1945-socha-liberec.A171011_143555_liberec-zpravy_jape?zdroj=vyhledavani

Měla skončit v drti, památku na rok 1945 zachránili na poslední chvíli

12. října 2017 6:26

V Krásné Studánce znovuodhalili rozměrný monument ke čtyřicátému výročí osvobození Československa, který dříve stával v parčíku naproti libereckému nádraží. Přitom moc nechybělo a pískovcová plastika mohla skončit někde v zavážce.

Jako poplatnou době socialismu ji po roce 1989 z původního, poměrně exponovaného místa odstranili a nakonec skončila ve sběrném dvoře technických služeb.

Tam ji objevili nadšenci ze Spolku za estetiku veřejného prostoru, jenž systematicky mapuje a popularizuje normalizační výtvarné umění v ulicích (nejen) krajského města.

"Technické služby na jaře nabízely možnost odvézt si artefakty ze sběrného dvora zadarmo. Když jsme se tam vypravili, tohle dílo tam leželo. Říkali jsme si: To je ohromný monument, ten si nikdo nevezme. Nakonec nás ale někdo předběhl a zamluvil si jej s tím, že si ho odveze," vyprávěl člen spolku Jindřich Gubiš.

Vše ale bylo jinak. "Uběhlo pár měsíců a ozval se Michal Vinař z odboru ekologie a veřejného prostoru libereckého magistrátu. Prohlásil, že lidi, kteří si chtěli monument odvézt, nemají techniku. Zburcovali jsme známé a během pěti minut jsme volali, že dílo bereme," zavzpomínal.

Výrazně pomohl mecenáš spolku, krásnostudánecký kovář Stanislav Vašátko. S jeho podporou se podařilo dílo převézt a poopravit, poskytl také svůj pozemek k jeho umístění. "Až bude jaro, chceme plastiku zrepasovat pořádně, aby byla dostatečně reprezentativní," podotkl Gubiš.

Autorem díla byl nedávno zesnulý významný liberecký výtvarník Štefan Nejeschleba. Vdově Janě Žákové se iniciativa spolku náramně zalíbila. "Jsem nadšená," vyznala se. "Členové spolku do obnovy díla vložili spoustu práce a myslím, že moc mladých by něco takového neudělalo."

Spolek zachránil i Kvetoucí lampu

K odhalení sochy si Spolek za estetiku veřejného prostoru zvolil šestý říjnový den. "Není to náhoda," upozornil Gubiš.

"V tento den se dřív slavil Den Československé lidové armády. Toho dne v roce 1944 totiž vojáci Prvního československého armádního sboru překročili v rámci karpatsko-dukelské operace hranici a vstoupili na území Československa."

Březnová návštěva sběrného dvora technických služeb na okraji Liberce přinesla ještě jednu zachráněnou plastiku. Členové spolku zachránili zbědované dílo, označované jako Kvetoucí lampa. Podobných bylo před lety v Liberci hned několik: na Králově Háji, v Dolním Hanychově a Rochlici.

"V tuto chvíli dílo repasujeme a příští rok bychom jej chtěli odhalit. Nechceme prozrazovat kde, ale bude to blíž centru Liberce," naznačil Gubiš.

Už dlouho jsme v Liberci nepřesouvali žádnou sochu Bronzová dívka s holubicí od Josefa Václava Pekárka (1873-1930) se v Liberci objevila v padesátých letech, přičemž její vznik datujeme do let dvacátých. Své místo našla v parčíku naproti vlakovému nádraží a v sedmdesátých letech byla přesunuta do ulice Husova. Nyní je schovaná v parku Budyšínská. Po několika podnětech z řad veřejnosti, jsme se rozhodli přesun sochy na původní místo přihlásit do participativního rozpočtu města. Prostor před vlakovým nádražím by měl navíc dostat současný mobiliář, zmizet by měla nevkusná reklama na zábradlí a prořezem přerostlé zeleně bude částečně odhalena graffiti stěna, která bude tvořit neotřelé pozadí a dojde tak k jedinečnému kontrastu s překrásnou sochou. Budeme rádi, když nás podpoříte v hlasování - konkrétně projekt č. 32.

(zdroj: Spolek za estetiku veřejného prostoru)

1968 (foto Erwin Cettineo)
1968 (foto Erwin Cettineo)

Mám radost! Dívka s holubicí se vrátila 9.8.2023  zpět na své původní místo.

Bronzová socha od výtvarníka Josefa Václava Pekárka (1873-1930) se v Liberci před vlakovým nádražím objevila v padesátých letech, přičemž její vznik datujeme do let dvacátých. V sedmdesátých letech byla přesunuta do ulice Husova a později do parku nad Tržním náměstím. Loni jsem v duchu dlouhodobých snah našeho spolku (Spolek za estetiku veřejného prostoru) přihlásil její návrat a zkrášlení celého předprostoru vlakového nádraží, do participativního rozpočtu města. Chtěl jsem, aby okolí sochy působilo pro kolemjdoucí nejen příjemně, ale i inspirativně. Současný streetart v kontrastu s tradiční estetikou figurální bronzové sochy má být symbolickým potvrzením, že veřejný prostor patří všem!
Speciální dík patří Kancelář architektury města Liberec

(autor příspěvku Jindřich Gubiš)

archiv Jindřich Gubiš
archiv Jindřich Gubiš
archiv Jindřich Gubiš
archiv Jindřich Gubiš
archiv Jindřich Gubiš
archiv Jindřich Gubiš