Městské divadlo a jeho historie
Dřevěné provizorní a nové městské divadlo
Po požáru empírového soukenického divadla na Sokolovském náměstí dala městská správa upravit cirkus společnosti Wulff, postavený v roce 1879, na prozatimní divadlo. Dřevěné provizorium s kapacitou asi 1500 diváků postavil během krátké doby Anton Worf, takže zde mohla již od počátku března 1880 hrát společnost teplického divadla, která dávala po dva měsíce činohru a operetu a hostovala v Liberci ve stejnou dobu i o rok později. Poslední představení, Goethovu Ifigenii na Tauridě, provedlo 2.5.1882 saské dvorní divadlo. Potom už musela náhradní scéna ustoupit stavbě kamenného divadla. Nejmenší domek se zahrádkou (čp.163-I) na prvním snímku vlevo (v roce 2020 je v této budově např. Zdravé opalování), byl v místech dnešní výškové budovy vysoké školy. Domy na obzoru, tzv. Bittnerbergel, stávaly u dnešního Šaldova náměstí. Nejvýše vyčnívá dům zvaný Papoušek.
Budova městského divadla, jak se původně nazývalo, patří mezi první stavby, které začaly měnit tvář vnitřního města. Nutnost postavit nový divadelní objekt vedla ke značnému spěchu při hledání architektů. Skromnost prostředků nakonec zabránila realizaci ze soutěže vzešlého vítězného projektu architektů Miksche a Niedzielského z Vídně a město se obrátilo na jinou vídeňskou kancelář F. Fellnera a H. Helmera, specializovanou na stavbu divadel.
Liberecká scéna však patřila k jejich prvním stavbám v Čechách. V
letech 1881 - 1883 ji realizovala firma Sachers a Gärtner. Základní
kámen byl položen 15.9.1881. Byl umístěn pod práh hlavního vchodu a
uvnitř měl vloženo pouzdro s pamětním listem popisujícím události
předcházející stavbě.
Další postup prací byl ovlivněn požárem
vídeňského divadla (8.12.1881), při němž zahynulo na 400 osob. Neštěstí
mělo za následek zpřísnění předpisů pro všechna divadlastavěná na území
celé tehdejší monarchie. Podle nich bylo nutno přepracovat liberecký
projekt tak, aby dostatečně dimenzovanéa bezpečné únikové cesty
umožňovaly rychlé opuštění budovyv případě požáru. Protože základy už
byly hotové a nebylo tedy nebylo možno zvětšovat obrys stavby, znamenaly
úpravysnížení kapacity divadla z původních 1050 na 850 diváků.
Neorenesanční ráz budovy vytvořil vzor pro další stavby ve středu města.
Renesanční inspirace se pro světskou architekturu stala téměř kánonem -
alespoň pro sedmdesáta a osmdesátá léta 19. století. Zadní trakt budovy
byl od počátku provozně málo vyhovující, a tak se hledalo řešení formou
přístaveb. Naštěstí nedošlo ani na návrhy z roku 1936 a ani na
plánovanou přestavbu (1950), ale pouze ke zpevnění základů a prohloubení
a zvýšení ryzalitu, čehož si všimne jen pozorný divák. (zdroj Kniha o Liberci)
figury bájných greifů s okřídleným lvím tělem a orlí hlavou
zmizely v roce 1945, když byly mylně chápány jako symbol germánství.
Úprava náměstí před divadlem v roce 1938
V dubnu 1937 upozornil stavební úřad městskou radu na špatný stav dlažby za radnicí, načež bylo navrženo tento prostor vyasfaltovat. Náklady na přestavbu včetně chodníku před před radnicí měly představovat 830 000 korun. Na základě výběrového řízení rozhodla městská rada zadat práci firmě ing. Rezek a Porsche z Liberce, dláždění mistru dláždičského Theodoru Pohlovi, asfaltovat měla K.F.Mezel z Bílého Potoka a výměnu kanalizace provést liberecká firma Jakob Fiedler. Zároveň se řešila otázka plynového osvětlení, dodávajícího prostoru před divadlem poetickou náladu. Odborná komise tehdy doporučila odstranění plynových kandelábrů, protože prý nemají žádnou uměleckou cenu. Elektrické podniky města pak navrhly osvětlení částečně jednosměrným a z části střídavým proudem. Kopie kandelábrů se před divadlo vrátily až po padesáti letech. Aby bylo vše provedeno v co nejkratším čase, mělo se pracovat na dvě směny. Parkoviště taxíků bylo proto přesunuto na Sokolovské náměstí. Na čtvrt metru silný betonový podklad byla položena pěticentimetrová vrstva asfaltu, vyasfaltovaný byly i chodníky proti poště. Úprava nebyla dokončena ani do záboru pohraničí v říjnu 1938 a ještě 4.listopadu podala firma Rezek fakturu na 2975 korun za půjčení válce při úpravě náměstí, přejmenovaného už na Hitlerovo. (zdroj Kniha o Liberci)
První výrazné úpravy, padesátá léta a počátek let šedesátých 20. století
Divadelní budova sloužila svému účelu zcela uspokojivě po mnoho desetiletí, až teprve v polovině minulého století se na ní začal projevoval zub času. Protože se tehdy už delší dobu hovořilo o nedostatku prostor v zázemí, vznikla počátkem padesátých let myšlenka dostavby postranních křídel, jejíž projekt byl svěřen architektům Augustinu Šimůnkovi a Karlu Winterovi. Tato dostavba v moderním stylu by jistě problém vyřešila, zásadně by však změnila vnější vzhled budovy. Naštěstí zůstalo jen u projektu, především z finančních důvodů, neboť rozpočet na dostavbu byl pro tehdejší reprezentaci města příliš nákladný.
V roce 1956 došlo k menším úpravám v interiéru divadla, konkrétně v hledišti. Podle návrhu Svatopluka Technika byla uprostřed prvního balkonu přistavěna nová osvětlovací a zvuková kabina, která nahradila tu původní, umístěnou v zázemí nad jevištěm. V přízemí a na prvním balkoně vznikly přepažením prostoru nové lóže, dvě napravo a dvě nalevo, v podobě známé dodnes.
Počátkem šedesátých let se v zadní části budovy směrem do Sokolské ulice
objevily nebezpečné praskliny, dokládající nedostatečně hluboké základy
v této části stavby. Proto se rozhodlo o přestavbě celého zadního
traktu budovy divadla a projekt na ni byl zadán libereckému architektovi
Karlu Winterovi. Ten kromě prohloubení základů nakreslil i zadní
přístavbu technického prostoru pro navážení kulis. Přestavba probíhala
mezi lety 1964 až 1966. Částečné prohloubení základů a dostavba zadního
traktu však vyřešily jen část nejpalčivějších problémů a bylo jasné, že
divadelní budova potřebuje větší rekonstrukci, jež na sebe nenechala
dlouho čekat.
(zdroj: Jiří Jiroutek - Jarmila Levko - Liberecké divadlo 1883 - 2023, 2023)