Likov
V roce 1968 byla v Liberci zahájena výroba ocelových konvektorů pod značkou LIKOV. Konvektory byly prodávány pod označením UNIKONTHERM a ihned si získaly své místo na trhu s otopnými tělesy.
Změna písmen v názvu libereckého autoservisu pobuřovala
Zákazníci mohli v "přímém přenosu" sledovat velkým oknem,
jak mechanici opravují jejich embéčko. Na něco takového nebyli v
autoservisech tehdejšího Československa zvyklí. Punc jisté světovosti
dodal libereckému autoservisu Likov, kromě zahraničních diagnostických
přístrojů, nápis Autoservice na průčelí – oslovoval zákazníky netradičně
v angličtině.
Ve
své době patřil tento autoservis k nejmodernějším v tehdejším
Československu. Otevřen byl 26. května 1977 v dnešní Hodkovické ulici
(autoservis Likov fungoval do 90. let, pak jej vystřídala společnost
Auto Enge a.s., dnes je tam Car Centrum Liberec).
Při té příležitosti se v 16 hodin sešli
zaměstnanci i motorističtí přátelé v liberecké restauraci Václavka. "Na
otevření byla i televize," vzpomíná Jiří Fopp, který v autoservisu od
jeho prvního dne pracoval jako přejímací technik.
Dobový liberecký
Vpřed napsal: "Nový servis v Liberci–Rochlici je vybaven
nejmodernějšími diagnostickými přístroji, válcovou zkušebnou výkonů
motorů ASH 200, jedinými v kraji."
Technologie stála dva miliony
tehdejších korun. Autoservis se zaměřoval na opravy všech modelů vozů
škoda a VAZ Žiguli. Dělal i garanční prohlídky Škody 105, 120 a modelů
Vaz.
Cizince v servisu neodmítli
Díky
Jiřímu Foppovi nesl autoservis označení v angličtině. Dnes jde o běžnou
věc, v normalizační ČSSR ale nepatrná změna písmenek pobuřovala.
"Pokud
projížděl cizinec v zahraničním voze a měl problém, neodmítli jsme ho.
Aby byl nápis mezinárodně srozumitelnější, prosazoval jsem nápis
Autoservice. Trvalo půl roku, než se to podařilo. Myslím, že to bylo
poprvé v Československu. Byla to doba nejtvrdší normalizace a tehdejší
představitelé se báli toho, že výrazy v angličtině budou propagovat
Západ," řekl Jiří Fopp.
Představu dobového autoservisu dnes navodí scény z
filmu Jáchyme, hoď ho do stroje! Především pasáže s úplatky. "Film
realitu značně zkreslil. Zákazník u nás maximálně zaokrouhlil při
placení cenu nahoru. Kvůli plnění plánu byli u nás zákazníci vítáni.
Jiné to možná bylo v Praze, kde bylo hodně aut a málo servisů," vzpomíná
Fopp.
Podle něj byl servis pod několikerou kontrolou. "Inkognito
nás testoval i Svět motorů. Vyhodnocoval pak celý proces od přejímky,
přes opravy až po dodržení výše předběžné ceny. Ta se tehdy nesměla v
určitých procentech odchylovat. Dnes jsou rozdílné hodinové ceny, proto
se předběžná kalkulace konečné ceny v různých servisech značně liší."
Ženy do servisu moc nejezdily
I
s garančními prohlídkami odbavil servis asi 50 aut denně. Novinkou
tehdy bylo, že se na příjmu pracovalo od 6 do 18 hodin včetně služby pro
zákazníky na dílně. "Prodlouženou stálou službu včetně soboty do
dvanácti by dnes jistě uvítalo mnoho zákazníků," míní Fopp.
Všímá
si i toho, že oproti dnešku jezdilo dříve do autoservisů velmi málo
žen. "Mám také dojem, že při reklamacích měli zákazníci větší znalosti.
Nenechali by se tolik přesvědčit o nutnosti víceprací. Většinou se to
dnes děje kvůli přemíře elektroniky ve vozech," líčí Fopp.
"Na
druhou stranu dnes v mnoha servisech půjčují na dobu opravy náhradní vůz
a to je příjemné. Řidič nepocítí omezení ve svých aktivitách."
Autor: Adam Pluhař
Zdroj: https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/40-let-autoservisu-v-liberci.A170526_085737_liberec-zpravy_tm