Liberec a tramvaje
Šedesát let zpátky, aneb pohled do roku 1963 objektivem Erwina Cettinea, poznáte ta místa vůbec? Letos právě v listopadu si připomeneme 120 let od narození tohoto fotografa a to vzpomínkovým promítáním jeho snímků v Technickém muzeu Liberec v pátek 17.11.2023 od 17:00 hodin.
Je pátek 7.12.1984 a liberecké tramvaje budou jezdit Pražskou a Moskevskou ulicí už jen týden. V úterý 11.12. bude po ranní špičce zastaven provoz do Lidových Sadů a tramvaje od Hanychova se budou otáčet před radnicí. V noci za pátku 14.12. na sobotu 15.12. tudy pojedou naposledy a od nedělního odpoledne se už bude jezdit po přeložce kolem libereckého zámku.
Je to k neuvěření, ale za pár dní to bude ..... ( ) let, co jsem si cesty na průmyslovku užíval s fotoaparátem v centru Liberce, jak jinak, než že jsem naháněl tramvaje v ulicích, kde je dnes už nepotkáme.
(autor příspěvku Tomáš Krebs)
a ukládejte a třiďte. Za třicet let budete čubrnět, jak vypadal svět kolem vás, tak jako my nad snímky z Liberce a Jablonce nad Nisou z roku 1987.
Typ KT4D
(ex. 105' Geraer Verkchrsbetriebe AG) Dne 18. 5. 2004 v brzkých ranních hodinách dosedla na koleje liberecké vozovny původem česká tramvaj řady KT4 D pocházející z provozu v německé Geře. Vůz byl vyroben v roce 1982 a ve svém původním domově byl provozován pod číslem 311, v roce 1988 se přestavěl na školní vůz číslo 105, které mu prozatím zůstalo i v Liberci spolu s oranžovo -šedým nátěrem. Hned za stanovištěm řidiče (v prostoru před prvními dveřmi, které byly o polovinu zúženy) bylo umístěno druhé stanoviště pro školitele, který na svém panelu může simulovat různé provozní závady.
Liberecký
DP měl v plánu vůz přestavět na vyhlídkovou tramvaj ovšem z plánů
postupně sešlo. Od roku 2004 tak stával odstavený v různých částech
vozovny Rybníček.
Vůz KT4D ev.č 105 opustil začátkem roku 2014
Liberec a přestěhoval se do Maďarska. Jeho novým majitelem se stal ex
ředitel dopravního podniku Szeged. Ten plánoval vůz opravit do původního
stavu po vyrobení v roce 1982. Z těchto plánů nakonec také sešlo a vůz
byl odprodán DP Szeged. Vůz prošel rozsáhlou modernizací, při které
obdržel např. lepená okna a celovozovou klimatizaci pro cestující.
zdroj: P.Dvorský, I.Grisa, a G. Jakl - Úzkorozchodné tramvajové provozy, 2007)
Nově dodané tramvaje T3 ve vlaku s dvojčlenným řízením 2 x T3 vyjely v Liberci úplně poprvé ve formě mimořádné zkušební jízdy dne 20.12.1965 a to na vozebním rameni vozovna - Lidové sady - vozovna. Řidičem soupravy byl Ing. Paleček, záložním řidičem (pro případ nezbytného rozpojení soupravy na trati v případě nouze a dojetí obou vozů v režimu sólo) byl vedoucí vozovny Jan Lukeš. Právě pan Paleček na tuto akci před léty vzpomínal: "S tou zkušební jízdou dvojčat se jednalo se o můj šílený nápad, který jsem pojal během mého týdenního pobytu v ČKD-Tatra, když jsem v prosinci 1965 přejímal 6 vozů T 3. Tehdy jsem se rozhodl, že ihned po dokončení montáže vozů T3 servisními techniky z ČKD-Tatra v Liberci načerno zorganizuji zkušební jízdu dvojčete. Věděl jsem velmi dobře, že skutečný komerční dvojčlenný provoz je teprve hudbou budoucnosti a aby vůbec mohl nastat, bude potřeba udělat ještě velmi mnoho práce (nejen v napájení, také ve vozovně a dílnách). Šílenost není to správné slovo, spíše bych to měl nazvat: strkání hlavy do oprátky = ve formě dobrovolného nakročení do basy. Neboť v prosinci 1965 to byly pouhé dva roky po velké havárii napájení, z níž jsme se pracně právě v DPmL vyhrabávali. A při té jízdě dvojčete bylo riziko případné havárie v nějakém prvku napájecího systému mimořádně velké. Přesto nebo právě proto jsem ale bažil sám si tu jízdu vyzkoušet, abych měl vůbec představu, co to obnáší. To byl hlavní důvod, proč jsem šel do toho rizika. S Janem Lukešem jsme se dohodli na zorganizování jízdy, přičemž hlavním bodem bylo naprosté utajení před kýmkoliv dalším v podniku. Jedině jsme museli zajistit přes Jana Kováče, aby v měnírně měli speciální pohotovost, to pro případ výpadku na zánovním napáječovém vypínači. Jízda sama proběhla, naštěstí, bez sebemenších problémů. Měl jsem ale docela staženou prdel při jízdě Pražskou dolů. Bylo těsně před Vánoci, některé fotky dodnes dokumentují, jak tam vypadal v těch letech pěší provoz. Bohužel, chybí filmové záběry, z nichž by bylo vidět, jak každá tramvaj doslova rozhrnuje tisíce pěších a jak se hned po jejím odjetí koleje v ulici za ní okamžitě zavírají masou lidí. Vozy byly úplně nové, měly naježděno pouze díky 18.ti hodinové zkoušce. Nové nákolky byly vždy velkým rizikem nástupu nekontrolovaného smyku, natož v Pražské. Tady byla dokonale černá kolej, zatažené mlhavé předvánoční počasí. Navíc dole u Bati byla křižovatka se silným provozem IAD a autobusů z Revoluční ulice. Kupodivu ani jednou za celou jízdu se neobjevil ani jediný pokus o nástup do smyku. Takže jsme se v tichosti vrátili do vozovny. Byl jsem rád, že to takto dobře dopadlo, takže dodnes nemám důvod litovat, že jsem se tenkrát k tomu riziku odhodlal."9 sdílení
Nejenom Liberecké výstavní trhy (17.8. - 7.9.1958) propagovaly liberecké tramvaje, ale i žňové brigády a noční výmlaty.
Pátek 17.6.1977 a procházka z Fügnerky podél tramvajové trati na Jablonec. Krapet se to změnilo, že?
Polovina osmdesátek
a liberecké tramvaje na sněhu. A jaká kosa v nich byla.
V neděli 2.9.1951
byl na trati docela frmol, a tak se stačilo postavit k výhybně na Hanychovské ulici a fotit. Zejména pak ne úplně nejmladší vlečné vozy, které navíc dostávaly díky návalům zabrat.
Tak jsme se sešli, v pátek 9.9.1983,
u vlečky do vozovny před Hedvou.
Přivezli z Brna z generálky T3 č. 45 (1973-1999) a T2 č.20 (1961-1988). Jirka fotil černobíle, kvalítně na 6 x 6, já na barevný kinofilm. A Jirka tam má navíc Velorex, což se po letech hodnotí kladně.
V roce 1982
vyrobený a další rok v Liberci uvedený do provozu vůz T3SU č. 55 odešel, nebo spíš byl odvezen, včera 20.11.2020 do věčných lovišť v Ostašově. Zpočátku jezdil ve stálé soupravě s vozem č. 56, pamatuje Pražskou, Moskevskou a sníh v Liberci. Podívejme se, jak se mu dařilo v minulém století.
V denním tisku vyšel 9.11.1965
oslavný článek o výstavbě tramvajové smyčky ve vozovně, tehdy ještě tedy spíš u vozovny (byla nejdříve až za plotem mimo areál). V době výhradního provozu obousměrných tramvají nebyla potřebná, ale tehdy už pět let jezdily v Liberci jednosměrné vozy T2. S těmi se muselo při zatahování do vozovny z Rybníčku couvat, což právě v roce 1965 zkomplikovalo rušení průvodčích na městských tratích a zavádění "S" provozu. Snímky jsou jak z výstavby této smyčky v roce 1965, tak i z běžného provozu o rok později.
Liberecká vozovna ve středu 21.12.1983 objektivem Jirky Holečka.
8.5.1918
V
10 hodin 25 minut ráno řidič Anton TALLOWIC s vozem č. 29 přijel na
konečnou v Lidových Sadech. Tam při odjezdu potkal vlak s motorovým
vozem č. 20, řízený Florianem BAIEREM a s průvodčí Bertou ENDE, který
odjel směrem k nádraží. Když cestující z vozu č. 29 vystoupili, dala
průvodčí Ida KOHLMANN návěst k další jízdě přes výhybky na kolej pro
opačný směr. Po signálu k odjezdu, který dávala mimo vůz, odešla
jmenovaná průvodčí do budovy Lidových Sadů k vykonání tělesné potřeby.
Řidič přejel na druhou kolej a podle vysvětlení, které následně podal
cestujícímu, který předtím vystoupil, dal znamení, aby vůz průvodčí
dobrzdila. Řidič v domnění, že je průvodčí na svém místě, vystoupil a
šel od vozu. Vůz se mezitím pomalu rozjel ve směru k nádraží. Řidič
zpozoroval, že se vůz rozjíždí, ale již ho nemohl dostihnout. Vůz č. 29 -
bez řidiče - pak na spádu dosáhl velké rychlosti a v zastávce Městský
lesík dostihl v km 3.02 před ním jedoucí motorový vůz č. 20. Vůz v plné
síle do něj narazil tak, že obě plošiny byly těžce poškozeny. Čelo vozu
č. 20 se přeměnilo v trosky a rozbité okenní tabulky způsobily řezné
rány dvěma cestujícím. Řidič vozu Florian BAIER pro silný náraz ze zadu
byl vymrštěn proti dveřím do oddílu, které rozbil a způsobil si tak o ně
3 cm dlouhou řeznou ránu. Ve voze dvě sedící cestující byly postiženy
pouze silným leknutím. Šetřením bylo zjištěno, že na události nese vinu
Anton TALLOWIC, který porušil předpis, když po přejetí výhybky
nezabrzdil vůz, nýbrž ho dokonce opustil a s obecenstvem se ve službě
bavil. Proto vůz jemu přidělený se svahu ujel. Proti řidiči bylo z naší
strany podáno trestní oznámení a společně s průvodčí byli propuštěni.
Zranění cestujících na zadní plošině vozu č. 20 jsou jen lehké povahy.
Hlášení pro C.a K. vrchní inspektorát rakouských drah ve Vídni, 8. května 1918
Některý z lednových víkendů roku 1982,
bylo celkem hezky, ale pěkně mrzlo. Pěšky do Hanychova a zachytit "Tédvojky" (14, 22), které tehdy na "trojce" vládly. A pak se přesunout na "Gottwalďák" a do "Fügnerky", kam zrovna služba vozovny přivezla T3 č. 40 jako náhradu za netopící a pěkně vymrzlou T3 č. 43. A pak hezky domů do tepla. Nezbývá, než někdy dofotit film, dát vyvolat a počkat, až přijde zpátky, políčka nastříhat a zarámečkovat. Nějaká korunka na to padla, dnes ty nuly a jedničky vlastně nic nestojí a snímek si můžeme prohlédnout ihned.
Bylo úterý 14. dubna LP 1981
a chodil jsem do devítky na základce na Ještědský. Uprostřed hodiny vešel do třídy zástupce ředitele pan Slezák a jmenovitě si mne vyžádal na chodbu. Tam mi sdělil, že mi uděluje dvě vyučovací hodiny ředitelského volna a ať si běžím domů pro foťák a pak se podívat, co že to vyvádějí tramvajáci U dubu. Tak jsem ho poslechl. Asi už jsem byl tím šotoušstvím profláknutej, i když se tomu tak ještě dlouho neříkalo. (Tomáš Krebs)
V úterý 14.4.1981
řidička sóla linky 3 (T3 č.34) zapomněla při jízdě do centra vyčkat v Dolním Hanychově svého křižování. Když se pak potkala pod výhybnou s protijedoucím vozem (T2 č. 24), stihly oba vozy sice zastavit, ale naše řidička tam prdla reverz dozadu a jala se rychle couvati. Díky pérovým výhybkám projela výhybnu po druhé koleji a po vyjetí do jednokolejky na Hanychov se pak po změně směru chtěla vrátit na svou kolej ve výhybně. Nicméně si v zápalu boje nevšimla, že ze smyčky do výhybny již najíždí souprava linky č. 4 (T3 č. 31+29), a to buďto vůbec, a nebo si neuvědomila, že se jedná o dvojici - a nechala projet jen první vůz. A pak to bouchlo a paní řidička si půlrok nezajezdila.
4.12.2019
V Dolním Hanychově se ráno srazily tramvaje. Vůz
vyjíždějící ze zastávky naboural do dvouvozové soupravy odbočující na
obratiště. Její jeden vůz se převrátil na bok. Jeden z řidičů měl patrně
zdravotní problémy, po nehodě jej museli odvézt do nemocnice. Nikdo
další zraněn nebyl.
Tramvaje se srazily v šest hodin v ulici Ještědská v místě, kde je nájezd do točny. Vůz jedoucí shora narazil do vozu odbočujícího na obratiště.
"Jedna tramvaj zastavila v zastávce a druhá začala odbočovat na točnu. Oba řidiči se tedy museli vidět, jeli proti sobě. Nehodu vyšetřujeme, stáhli jsme si zápisy z černých skříněk obou tramvají," informovala mluvčí libereckého dopravního podniku Martina Poršová.
V horní tramvaji, která do druhé narazila, jelo šest lidí. Nikomu se při kolizi nic nestalo.
V povaleném voze nikdo neseděl, šlo o druhý vůz ze soupravy. V jejím prvním voze byl jen řidič a jeden cestující.
Zdroj: https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/srazka-tramvaje-liberec-na-boku-nehoda-zraneni.A191204_071647_liberec-zpravy_jape
Pluhování tratě Liberec - Jablonec nad Nisou v roce 1992,
co vše se změnilo? Protože nebyly vytápěné výhybky, jezdil za tramvají s pluhem druhý vůz, jehož obsluha vyčistila a prosolila výměny. Používány byly z běžného provozu vyřazené pracovní vozy T2.
Ztracené, zapomenuté a znovu objevené diapozitivy, aneb poklady liberecké vozovny v únoru 1982.
Dnes (3.8.2021)
odjela do věčných lovišť do Ostašova T3m č. 57. Do Liberce dodána jako T3SU v prosinci 1982, první nasazení 7.2.1983 v soupravě 57+58, takže stihla ještě Moskevskou a Pražskou, o metrovém tobogánu do Hanychova nemluvě. Poslední provozní nasazení měla v neděli 18.7.2021 v rámci rozlučky s metrovým rozchodem.
Slunečná sobota 4.8.1984
a je hřích nevyrazit do ulic města s fotoaparátem. Ještě že tak tenkrát Jiří Holeček učinil.
35 let zpátky. V sobotu 18.10.1986
vyrazil Gisbert Jäkl do ulic udělat pár snímků tramvajpvého provozu s novými a zánovními vozy T3SU a T3SUCS.
24.10.1971
byla neděle a v podvečer Erwin zachytil na Rybníčku zatahování vleků z "jedenáctky" do vozovny. Uprostřed je č. 188 (podle bezrámových oken), dnešní historický vlek č. 44, v čele jablonecké 6MT (podle umístění brzdové zásuvky), a tak by to mohl být dnešní historický vůz č. 117.
Byla to sláva, když se 29.12.1976
opět rozjela z Liberce tramvaj až do Jablonce. Sice se už rok jezdilo do Vratislavic, ale až do Jablonce se tramvaj dostala poprvé od roku 1972, kdy byla zahájena rekonstrukce. Provoz před opravou trati připomínala modrá propagační tramvaj 6MT č. 100, po rekonstrukci na trať vyjel moderní typ T3. Fotografoval Erwin Cettineo.
V úterý 27.12.1982
přivezla T435.0124 na vlečku k vozovně jednu z prvních tramvají T3SU, ve vozovně už na ni čeká T2 č. 103, která ji přesune do haly k oživení.
První "Té-trojky" dorazily do Liberce v roce 1965,
do věčných lovišť se pak postupně rozpadly počátkem 80. let aby je všechny nahradily jak početně, tak papírově, o několik let starší vozy T2. Jakto? Prostě nebyly bezúdržbové.
Rok 1954 a 1984 pod Brandlem. A že tam bylo tenkrát komínů.
Zima na "jedenáctce" v polovině "osmdesátek".
Žádné výhybky nebyly vytápěné, takže když nepomohlo solení, musel je řidič pěkně vyčistit, třeba i na každé výhybně cestou. Pluh nejezdil, takže když bylo víc sněhu, tramvaje se "dusily". To se pak muselo jet pořád "na jízdu", třeba i z kopce od Brandlu na Liberec.
Rok 1972, a neb 50 let zpátky objektivem Erwina Cettinea.
Pondělí 2.2.1998
a souprava T3SUCS č. 80+81, a neb poslední měsíce metrovky do Hanychova.
Tak kolik bylo celkem tramvají s reklamou RCL?
Reklamu neslo celkem 7 vozů, poslední ještě několik dní můžete spatřit na libereckých kolejích. Částečně pak bude reklamu RCL připomínat exponát v Technické muzeum Liberec .
Tramvajové retro z roku 1978.
(foto Petr Šimr)nevím jestli jablonecké nebo liberecké, ale myslím, že někdo z vás to bude vědít...
(color Fotočas)
Před čtvrtou ráno ve vozovně DPML, asi 1975.
(foto Petr Šimr)
...legendární výhybkář pan Červený, 1977...
(foto Petr Šimr)Vozovna DPML 1977.
(foto Petr Šimr)
archiv Vlasta Novotný
RT6S
Vůz byl dokončen v září 1996 (vystaven na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně), zprovozněn byl vzhledem k problémům v srpnu 1997. V letech 1997-1998 pod číslem 0031 absolvoval zkušební jízdy v Praze. Následně byl prodán do Liberce ,kde obdržel evidenční číslo 85. Po zkušebním provozu bez cestujících v prosinci 1998 byl do provozu s cestujícími zařazen 31. prosince 1998. Vzhledem k různým problémům (brzda středního podvozku, elektrická výzbroj) byl často odstaven, kvůli čemuž nebyl Drážním úřadem schválen do pravidelného provozu.Kvůli těmto závadám a rychle se sjíždějícím obručím kol (důsledek použití kol menšího průměru) byl v listopadu 2003 definitivně odstaven v liberecké vozovně.V roce 1998 objednal liberecký dopravní podnik šest upravených tramvají RT6SM (později označených jako LT36), které však nebyly vzhledem k problémům výrobce ČKD Dopravní systémy vyrobeny ani dodány.Prototypový vůz měl být podle plánů ze 2. desetiletí 21. století využit jako exponát pro chystané liberecké tramvajové muzeum, k jehož realizaci ale nedošlo. Nakonec byl na konci roku 2013 odprodán a 13. prosince toho roku opustil na železničních vagónech Liberec. Převezen byl do Herlíkovic, kde stojí pod širým nebem na krátkém kusu položené koleje. Tramvaj měla být v interiéru upravena a měla sloužit jako bar a půjčovna lyží, neboť se nachází v blízkosti lyžařského areálu. Tento záměr se ale neuskutečnil a začátkem roku 2018 byl vůz RT6S nabízen k odprodeji. (zdroj wikipedie)
Z historie trati
První tramvaje se objevily v libereckých ulicích v srpnu roku 1897 na trati mezi nádražím a Jezírkem (Botanická-ZOO), záhy prodloužené do Lidových sadů. Po stavbě dalších úseků ze Soukenného náměstí do Rochlice a od radnice do Růžodolu I, jakož i dočasné existenci tzv. výstavní trati, zajišťující dopravu návštěvníků Průmyslovo-hospodářské výstavy (konala se od 17. května do 14. října roku 1906 v prostoru mezi harcovskou přehradou a dnešní Husovou ulicí), se tohoto dopravního prostředku dočkaly i tehdy samostatné obce situované jihozápadně od Liberce - Horní Růžodol, Janův Důl, Dolní a Horní Hanychov.
Předběžné
povolení k výstavbě trati do Hanychova bylo uděleno tehdejšímu
provozovateli - městské akciové Společnosti liberecké pouliční dráhy
(Reichenberger Strassenbahn Aktien Gesellschaft) v listopadu 1910.
Stavba byla zahájena na jaře roku 1912 a již 16. října téhož roku zde
byla zahájena pravidelná doprava. Trať vycházela ze Soukenného náměstí,
odkud původně vedla ulicí Barvířskou, Orlí a Františkovskou k viaduktu a
dále v dnešní trase ulicí Hanychovskou a Ještědskou na konečnou v
Horním Hanychově. Měřila celkem 5700 metrů. V celé délce byla
jednokolejná, pouze na několika místech byly postaveny výhybny, jež
umožňovaly křižování spojů, jezdících v desetiminutových intervalech.
Jízda trvala přibližně 22 minut.
Největší nápor cestujících trať prodělala ve dnech 1. a 2. února 1914, kdy se na Ještědu konalo mistrovství Evropy v jízdě na saních. Vedle původních deseti tramvajových vozů tehdy musely být nasazeny dva další, zcela nové. Vlečné vozy se totiž zprvu směly používat pouze v létě za příznivého počasí, celoroční provoz byl povolen až od dubna téhož roku s podmínkou, že vedle průvodčího na nich bude sloužit ještě brzdař. Vedly k tomu bezpečnostní důvody - velká část trati je poznamenána poměrně značným stoupáním, avšak dosud používaným vozům chyběly bezpečné elektromagnetické kolejnicové brzdy.
K významné změně došlo v roce 1932; po vybudování nového traťového úseku v Žitavské ulici mezi nádražím a viaduktem začaly tramvaje jezdit na nově trasované lince č.3: Lidové sady - centrum - nádraží - Horní Hanychov. Současně byl zastaven provoz v Barvířské, Orlí a Františkovské a trať následně zlikvidována.Již v tomto období se také počítalo s prodloužením tratě k dolní stanici tehdy nově postavené kabinové lanovky na Ještěd (1933).
Za německé okupace vznikly plány na rozsáhlé rozšíření tramvajové sítě, reálná situace však dovolila pouze položení druhé koleje v Žitavské ulici. Ke zdvoukolejňování dalších úseků došlo po válce - roku 1956 úsek Viadukt - Pekárny, od Pekáren na Vápenku pak r.1972. Kvůli připravovanému nasazení nových tramvajových vozidel, jež na rozdíl od těch původních mají řidičská stanoviště pouze na jednom čele, se musely na konečných postavit kolejové smyčky - v Horním Hanychově se tak stalo roku 1956. Díky tomu odpadlo dosavadní přepojování vlečných vozů ve výhybně Spáleniště (spádové poměry v konečné stanici neumožňovaly vozbu vleků až na konec trati). Další smyčky vznikly v letech 1962 a 63 na Vápence a v Dolním Hanychově.
V
padesátých letech se na hanychovské trati doplňkově objevovaly nově
dodané dvounápravové tramvaje typu 6MT, určené přednostně pro obsluhu
nové meziměstské trati do Jablonce, v průběhu šedesátých let pak staré
dvounápravové tramvaje vystřídaly čtyřnápravové vozy typu T2 a později
T3, používané dosud. Jejich nasazení znamenalo zkvalitnění a částečné
zrychlení dopravy, avšak negativně se podepsalo na stavu nedostatečně
udržovaných kolejí.
Období 50. a zvláště 60. let bylo celosvětově poznamenáno rušením menších a zastarávajících tramvajových systémů. Vedle stoupající životní úrovně obyvatel spojené s nebývalým rozvojem automobilismu k tomu vedla i neochota měst investovat do potřebných rekonstrukcí tratí a nákupu nových vozidel; levná nafta pak všeobecně nahrávala upřednostnění autobusů před tramvajemi i trolejbusy i tam, kde se záhy jejich provoz ukázal nevhodným. V Liberci sice tramvaje zůstaly zachovány, avšak na síti redukované o trať Rochlice - Růžodol, projektované úseky do Ruprechtic a k závodu Plastimat zůstaly jen na papíře a technický stav většiny tratí se postupně stával kritickým.
Od
druhé poloviny 80. let 20. století se chystala celková přestavba celé
trati Lidové sady - Horní Hanychov, spojená s přechodem z úzkého na
normální rozchod kolejí. Šancí, ale i určitým rizikem pro realizaci
těchto záměrů se staly společenské změny roku 1989. Je třeba vyzdvihnout
přístup tehdejšího vedení města, které pochopilo a uznalo potřebnost
kapacitního a ekologického systému veřejné městské dopravy.
V
srpnu 1990 tak byla zahájena přestavba prvního úseku trati od konečné v
Lidových sadech po ulici Šamánkovu, kde byl na dobu rekonstrukce
vybudován kolejový trojúhelník pro obracení vozů. Provoz byl na
obnoveném úseku zahájen 12. října 1992. Další úsek se začal
rekonstruovat hned v následujícím roce, přestavba celého úseku k nové
smyčce u Viaduktu byla dokončena v roce 1995, provoz byl zahájen 15.
listopadu. Zde je nyní ukončen úzký rozchod 1000 mm, resp.
tříkolejnicová trať, tzv. splítka. Roku 1996 byl předán do provozu nový
terminál městské dopravy ve Fügnerově ulici, dílo architekta Patrika
Kotase (autor mj. nových vozů pražského metra či stanice Rajská
Zahrada), jež je přes určité nedostatky jednou z obdivovaných
novostaveb, jimiž se Liberec může pyšnit.
Dále rekonstrukce pokračovala úsekem Viadukt - Kubelíkova, kde byla nejprve vystavěna provizorní úzkorozchodná trať po levé straně ulice a poté položena pravá kolej o normálním rozchodu. V Kubelíkově ulici byl opět vystavěn kolejový trojúhelník.
K oficiálnímu zahájení provozu na normálním rozchodu 1435 mm v Liberci došlo za účasti ministra dopravy dne 28. 8. 1998 (Na lince č. 1 k Viaduktu však byly normálněrozchodné vozy nasazovány již od 14. 8. 1998). Současně došlo ke zprovoznění nově vystavěných normálněrozchodných hal vozovny (haly 6, 7, . V úseku Viadukt - Kubelíkova byla zprvu k dispozici pouze jedna kolej, od 29. 11. 1998 se již jezdilo na Vápenku po obou kolejích a konečně od 13. 7. 1999 na celém úseku do Kubelíkovy ulice.
V
roce 2000 byla zahájena přestavba dalšího úseku po smyčku Dolní
Hanychov, která byla provedena odlišnou technologií než dosavadní úseky.
Doposud používaný systém velkoplošných panelů systému "BKV" s blokovou
kolejnicí se ukázal nepříliš vhodným. Na tomto úseku je proto použita
technologie betonové desky s odhlučněnou klasickou žlábkovou kolejnicí a
asfaltovou zálivkou. Rekonstruovaný úsek do Dolního Hanychova byl
uveden do provozu 8. 7. 2001. Stejnou technologií je proveden i poslední
úsek do Horního Hanychova, jehož přestavba byla právě završena.
Po dlouhých sedmi letech se 1. srpna 2005 znovu rozjely tramvaje do Horního Hanychova. Tímto datem zároveň dochází k dokončení 15 let trvající přestavby městské tramvajové trati.Jedná se o jednu z největších investičních akcí v historii města - celkové náklady nakonec přesáhly 1 miliardu korun, z toho poslední dvoukilometrový úsek spolykal na 279 mil. Kč. Je ale třeba zdůraznit, že vlastní náklady na přestavbu trati se na celkové sumě podílejí jen asi z 40ti procent, větší část připadá na další nezbytné opravy přilehlých komunikací, rekonstrukce inženýrských sítí a jiné vyvolané investice.
Oproti
minulým letům nová trať vede v ose silniční komunikace v celé délce
jako dvoukolejná; čekání na zpožděný protijedoucí spoj ve výhybnách tak
už patří minulosti. V Horním Hanychově byla rovněž vybudována zcela nová
konečná s dvoukolejnou smyčkou, umožňující odstavování a předjíždění
tramvajových souprav. Prostorové uspořádání stanice navíc počítá s
možností budoucího prodloužení trati až k dolní stanici lanovky, jež se
prozatím nepodařilo realizovat.
Pro cestující znamená obnovení provozu především výrazné zvýšení kultury cestování. Odpadnou dosavadní nepříjemné přestupy a navíc dochází ke značnému zkrácení jízdní doby - z konečné v Horním Hanychově do centra na Soukenné náměstí se bude možno dostat za pouhých 15 minut, jízdu v celé trati stanovuje nový jízdní řád na 26 minut (pro připomenutí, před rekonstrukcí to bylo 32 - 34 minut). Předpokládanou poptávku by mělo uspokojit vedení každého druhého spoje až do Horního Hanychova - to znamená, že v denním provozu se budou střídat spoje linky č. 2 do Dolního a č. 3 do Horního Hanychova. V období po 20. hodině večer a o sobotách, nedělích a svátcích ráno (do cca 8.00, resp. 10.00) pojedou všechny spoje až do Horního Hanychova.
Jízdní řád bude tedy vypadat následovně: V období letních prázdnin pojedou tramvaje obnovené linky č. 3 v celodenním intervalu 20 minut (v úseku Lidové sady - Dolní Hanychov v prokladu s linkou č. 2 interval 10 minut) s tím, že v pracovních dnech a v sobotu cca do 14:00 budou vypravovány soupravy 2xT3 (T2), v sobotu odpoledne a v neděli celodenně pak sólovozy. Večer po 20. hodině celotýdenně, v sobotu do cca 8.00 a v neděli do cca 10.00 bude v provozu pouze linka č. 3 v intervalu 15 minut. V období školního roku se předpokládá zkrácení intervalů ve špičkách pracovního dne na 12 minut (Lidové sady - Dolní Hanychov 6 minut), v sedle na 16 minut.
V případě potřeby lze provoz do Horního Hanychova operativně posílit vysláním kurzu linky č. 2, neboť tyto budou zpravidla mít v Dolním Hanychově relativně dlouhé přestávky.
text Jan Roženský 2. 8. 2005
Dobové fotografie libereckých tramvají zevnitř. (archiv Martin Hnilica)
Věděli jste, že tramvaje 🚋 jezdí v Liberci už 123 let?
Liberec byl totiž teprve třetí město v tehdejších Čechách, kde tramvaje začaly jezdit.
První vybudovaný úsek začínal u vlakového nádraží 🚉 . Dále vedl ulicí 1. máje až k mostu přes řeku Nisu, kde se rozdvojil a ulicemi Jánskou a 1. máje pokračoval na Soukenné náměstí.
Odtud opět pokračoval každý směr zvlášť na Benešovo náměstí. Nahoru procházela trať ulicemi Revoluční a Moskevskou, dolů mířila ulicí Pražskou. Tento úsek fungoval až do 80. let.
Na přiloženém obrázku najdete, jak vypadala první tramvaj 🚋. Za 120 let se toho dost změnilo, nemyslíte? 😉 A schválně jestli uhádnete, kde byla vyfocena 😊 (autor příspěvku Petr Žídek)
Proč ke změně došlo
Změnu nejvíce urychlila invaze v roce 1968, protože známá kolize sovětského tanku s domem v podloubí natolik narušila statiku domů na náměstí, že bylo nebezpečné tudy s několikatunovou tramvají plnou lidí projíždět.
V roce 1981 byl již stav domů tak tragický, že tramvaj kolem nich musela projíždět prázdná.
Tak co, vzpomenete si na názvy zastávek, kde jste museli vystoupit a pak opětovně do tramvaje nastoupit? (autor příspěvku Petr Žídek)