Autobusová doprava MHD
AUTOBUSOVÁ DOPRAVA
První autobusová linka Liberecké pouliční dráhy zahájila provoz 1. října 1927 na trati Benešovo náměstí - Ruprechtice. Nastala tak nová etapa rozvoje městské hromadné dopravy, která však v následujících desetiletích musela překonat ještě mnoho těžkostí. Pro první linku byly objednány tři autobusy u firmy Fross-Bussig v Praze, později byl dodán další vůz s karoserií z lehkých kovů.
Na přelomu dvacátých a třicátých let začalo také několik soukromých dopravců provozovat autobusové spojení do blízkého 1 vzdálenějšího okolí: do Chrastavy, Hrádku nad Nisou, Stráže nad Nisou, Pavlovic, Kateřinek (přes Ruprechtice), Rudolfova, Bedřichova, Janova nad Nisou, Doubí, Vesce, Dlouhého Mostu, Františkova a Karlinek.
Město však neprojevilo o tento druh dopravy větší zájem. Teprve začátkem třicátých let zahájila Liberecká pouliční dráha provoz na dalších dvou autobusových linkách: č. 5 do Harcova (15.5. 1932) a č.6 do Janova Dolu ke kostelu (10. 6.1932). Číslem 4 byla označena již zavedená linka do Ruprechtic. Všechny tři tratě začínaly na Benešově náměstí. Další rozvoj nepříznivě ovlivnilo rozhodnutí vlády o odvodu 30 % daně z provozu linek, jež vedly za hranice města. Linka č. 6 byla proto ukončena již Na Jeřábu (6.1.1933) a později spojena v jedinou průběžnou trať s linkou č.5 (1.5.1933). Také provoz do Ruprechtic byl omezen a 11. září 1933 byla tato linka spolu s autobusy předána společnosti K.V.G. (Kraftwagenverkehrsgeselischaft), která o několik dní později převzala i linku č.5 (16.9.). Zároveň byla trať č. 6 zrušena. Po zahájení provozu lanové dráhy na Ještěd byla po dobu tří let udržována kyvadlová doprava jedním autobusem od konečné stanice tramvaje v Horním Hanychově ke stanici lanovky (od 8.5. 1933). Policejní příručka z roku 1936 zaznamenává celkem 15 soukromých autobusových linek a dvě státní dálkové linky ČSD do Frýdlantu a Hamru na Jezeře.
K obnovení autobusového provozu Liberecké pouliční dráhy došlo až koncem třicátých let, kdy byly převzaty soukromé linky do Pavlovic, Stráže nad Nisou, Krásné Studánky, Mníšku. Chrastavy, dále do Starých Pavlovic ke stadionu, Nových Pavlovic (I. 5. 1939) a o něco později i do Františkova a Karlinek s prodloužením do Ostašova - 1. 7. 1939). Tyto tratě dosud provozovali dopravci Heinrich Thomas ze Starých Pavlovic a Richard Müller z Liberce.
Začátkem čtyřicátých let zabezpečovala Liberecká pouliční dráha dopravu na autobusových Iinkách do Stráže nad Nisou a Pavlovic (č. 6), do Mníšku a Chrastavy (č.7) a do Františkova, Karlinek a Ostašova (č.. Později k nim pŕibyla i linka č 5 do Ruprechtic, Kateřinek a Rudolfova, převzatá od společnosti K.V.G. (1.1.1942).
Nejdříve byl provoz udržován starými vozidly, v roce 1939 se však podařilo zakoupit pět nových autobusů značek Škoda, Opel-Blitz a Magirus. Ve válečných letech bylo dodano jestě jedenáct nových autobusů značek Gräf a Stift a znovu Magirus. V této době docházelo často pro nedostatek pohonných hmot k omezování či krátkodobému zastavování provozu. V rámci úspor byl zrušen souběžný provoz autobusů a tramvají. Konečná stanice linky do Ostašova byla přesunuta z Benešova náměstí k nádraží (6.11.1941) a konečná linky do Stráže nad Nisou do Růžodolu I (1.1.1942). Jeden autobus upravený na pohon svítiplynem zcela shořel už při zkušební jízdě. Dva další byly předány jako válečná výpomoc do Saarsbrückenu. V roce 1945 byly všechny autobusy použity pro přepravu uprchlíků před rychle se blížící frontou. Počátkem května byl autobusový provoz úplně zastaven a doprava obnovena až v červenci.
(zdroj: R.Karpaš a kolektiv - Kniha o Liberci, 1996
Připomeňme
si několika snímky z našeho archivu dobu, kdy na městské autobusové
linky byly nasazovány autobusy Škoda 706 RO. Právě dnes odpoledne budete
mít příležitost si vyzkoušet, jak se s nimi v padesátých a šedesátých
letech minulého století cestovalo.
NÁDRAŽÍ MHD (poč. 50. let, 1960, 1992, 1996)
Městský autobusový provoz byl obnoven 16. 7. 1945. Po zestátnění 26. 10. 1945 byl provozován pod jménem Národní správa města Liberce, pak Podniky města Liberce (tramvaj, autobusy a vodárna a od roku 1949 Dopravní podnik. Postupně bylo obnoveno pět linek, označených písmeny (číslování bylo zavedeno od 1. 3. 1956), na nich byl dodržován pravidelný interval (20-120 min., později 830 mn.
Dne 15. 5. 1949 bylo stanoviště autobusů přeneseno z Benešova náměstí na nově vybudované ústřední nádraží městské aulobusové dopravy v místech vypálené synagogy. Autobusy meziměstské statní dopravy, které zde dosud parkovaly, byly přesunuty na Sokolovské náměstí. Nové garáže ve Vilové ulici ve Františkově byly dokončeny v roce 1952. Dopravu obstarávala vozidla různých značek: Gräf/Swift, Škoda, Magirus, Opel-Benz, MAN, Praga a Tatra. Na snímku je asi Opel a před ním autobus Škoda 706 RO. Tato značka tvořila od roku 1957 spolu s vylepšeným typem 706 RTO jednotný vozový park.
Nové
nádraží vzniklo roku 1954 v souvislosti s výstavbou konečné stanice
tramvajové trati Liberec - Jablonec. V roce 1957 byl na rohu Náchodské
ulice a Soukenného náměstí zbudován kolejový trojúhelník, sloužící pro
obracení prototypu nového velkoprostorového vozu T2, jezdícího ve
zkušebním provozu (1957-58) na trati do Jablonce. V roce 1970 byl na
opačném konci vybudován nový trojúhelník, nahrazený pak (1976) kolejovou
smyčkou. První autobusové zastávky byly jen vedle výhybny tramvají. Obě
nástupiště dostala později společné zastřešení a v roce 1958 bylo celé
nádraží nově osvětleno. Novinkou byl noční provoz, avšak pouze ze soboty
na neděli a před svátky. Počátkem roku 1960 bylo ve večerních hodinách
zkušebně zavedeno autobusové spojení na tramvajové lince z Rochlice do
Růžodolu I. Samoobslužné odbavování cestujících bylo poprvé vyzkoušeno
na lince č. 19 do Harcova střelnice a ještě v první polovině šedesátých
let rozšířeno na všechny autobusové linky. V roce 1967 byly zavedený
rekreační spoje do Rudolfova a k sychrovskému zámku, druhý z nich ale
musel být pro nezájem po třech měsících zrušen.
V
padesátých a šedesátých letech přebíral Dopravní podnik od Poslužného
kombinátu postupně nákladní dopravu (11 vozidel), taxislužbu (11 vozů),
potahovou službu (traktor, 4 koně a 3 valníky) a půjčovnu motorových
vozidel (1 osobní auto a 7 motocyklů). Kromě taxi však většinu těchto
služeb brzy zrušil. Do vozového parku byly průběžně dodávány autobusy
převážně městského provedení (Škoda 706 RO a RTO > 781) a od roku
1967 i tehdy nejmodernější velkoprostorové vozy ŠM 11s automatickou
převodovkou. Pro městský provoz v Liberci nevhodné maďarské vozy Ikarus
620 byly po pěti letech provozu prodány.
Od počátku osmdesátých let byly kupovány již jen Karosy B 731 a 732 v městském provedení a několik vozů C 734 a LC 735 - především pro zájezdy. Po rekonstrukci v roce 1976 bylo autobusové nádraží rozšířeno do podoby zachycené na prvním snímku.
V roce 1990 provozoval Dopravní podnik 19 autobusových linek a vozový park tvořilo 87 autobusů. Úplná přestavba nádraží MHD podle projektu architekta Kotase začala koncem roku 1994. Od listopadu 1995 sem přijíždí tramvaj z Malé Moskevské ulice. Na začátku následujícího roku začala liberecká firma Eurostav budovat odbavovací halu s provozně administrativním zázemím, která bylo hotové i s úpravou Soukenného náměstí před koncem roku 1996.
(zdroj: R.Karpaš a kolektiv - Kniha o Liberci, 1996)
Liberecké autobusy - archiv od Jardy Kahouna
Liberecké autobusy - archiv od Jardy Kahouna
v letech 1975 - 1987.
V pátek 29. června 2012, byl oficiálně ukončen provoz Karos řady 700. Oba vozy, č. 408 a 465, ještě vyjely do provozu na konci července na lince 81 během festivalu Benátská. Vůz B732.40 č. 408 byl poté převeden mezi služební služební vozy, vůz č. 465 shodného typu byl vyřazen a odprodán Celní správě.
Před 44 roky (1976),
zřemě poprvé, soutěžili řidiči autobusů Dopravního podniku
města Liberec v jízdě zručnosti. Deset šoférů se utkalo na dvoře
autobusových garáží. Zleva to byli Petr Vaněk, Karel Prokop, "Jožo"
Molnár, asi Vaněček, Karel Kohout, Milan Holubec, Pavel Stejskal, Housa,
Míla Vlach a "Emír z Kuvajtu". (foto Petr Šimr)