Letiště a letecká doprava
Po zdlouhavém vyjednávání mezi majiteli pozemků, městskou radou Liberec a ministerstvem veřejných prací se podařilo tato jednání ukončit a tak letiště bylo slavnostně otevřeno 23.4.1934. Jeho tehdejší oficiální název byl Liberec-Jablonec. Letiště bylo travnaté o rozměrech 670 x 330 metrů, bez nočního osvětlení, s jedním zděným hangárem, skladištěm a dílnou. Nápis LIBEREC byl proveden bílými písmeny o velikosti 6 metrů a byl umístěn na severozápadním cípu letiště. Pozemek vybraný k vybudování libereckého letiště měl výhodu neveliké vzdálenosti od středu města. (archiv Bedřich Kopejska)
Letadlo Reichenberg na libereckém letišti v roce 1931
Možná překvapí, že jméno města Liberec nesla v minulosti dokonce i letadla. Průzkumný jednomotorový dvouplošník Aero A-12 si spolu s druhým strojem téhož typu pořídila v roce 1931 liberecká organizace Německého pracovního spolku pro motorové létání a plachtění, známého pod zkratkou DAMS, Tento typ letounu měl premiéru v roce 1924 na mezinárodní letecké výstavě v Praze. Jeho dolet činil 760 km, dostup až 7,5 km, motor Maybach o síle 240 koní zaručoval maximální rychlost 200 km/h. Mezi letci bylo Aero A-12 oblíbené pro svou stabilitu a dobrou ovladatelnost. Pravidelné letecké spojení měl Liberec již od roku 1926, kdy zahájila provoz letecká pošta do Prahy. Civilní lety s pasažéry spojily Liberec s hlavním městem v roce 1937. Tehdy již tři roky sloužilo nové letiště mezí Růžodolem I. a Ostašovem, otevřené 23. dubna 1934. Předtím letadla přistávala na závodišti ve Starých Pavlovicích.
(zdroj: kalendář Libereckým krajem s dobovými pohlednicemi - po zemi, na vodě i ve vzduchu, 2013)
LETECKÁ DOPRAVA
Dávný sen člověka - překonání zemské tíže - spatřili Liberečané na vlastní oči 25 let po historickém letu bratří Montgolfierů, kteří našli četné pokračovatele po celé Evropě. Holandský provazolezec Alexandr Terzy, který vystupoval s rodinou v zámecké jízdárně, vypustil před zámkem 22. září 1808 asi osm metrů vysoký papírový balon s obvodem přibližně 19 metrů, naplněný horkým vzduchem. Pasažéry byla domácí zvířata, která šťastně přistála před hospodou ve Starém Harcově. Stejným způsobem chtěli vzlétnout 26. 9. 1808 Sebastian Bittsdorf z Geesfeldu a liberecký radní kancelista Jakub Thiel. Balon ale nešťastnou náhodou při plnění shořel a další pokusy byly v Liberci pro nebezpečí požáru zakázány. Několik metrů uletěl na Keilově vrchu Jaro Beran na kluzáku vlastní výroby (1910).
První
zpráva o motorovém létání v Liberci, kterou se nám podařilo vypátrat,
pochází z 5. 6.1911. Tehdy se na pavlovické dostihové dráze konalo za
účasti 85 000 přihlížejících ukázkové létání Etrichova monoplánu
pilotovaného nadporučíkem Bierem. Ve vzduchu se udržel 40 minut při
rychlosti 95 km/h a dosaženou výškou 1500 m vytvořil rakouský výškový
rekord.
Světová
válka pak přivedla letectví k nebývalému pokroku. Prakticky během dvou
let se z primitivních létajících aparátu. jak se jim tehdy říkalo, staly
opravdové letouny, které bvly obavanou válečnou zbraní. Nebylo již
problémem létat i s pomerně těžkými náklady rychlostí kolem 200 km/h ve
výškách několika tisíc metrů na stakilometrové vzdálenosti.
Ze
vzpomínek Josefa Kamenského na obsazování Liberce na podzim 1918 víme o
existenci hangáru s letadlem v Pavlovicích. Tehdy byl vojenskou hlídkou
postřelen Jaroslav Koucký, který se snažil letadlo sloužící tzv.
Deutschbohmen vyřadit z provozu. Dostihové závodiště v místech dnešního
stadionu v Pavlovicích sloužilo jako přistávací plocha až do zřízení
letiště v Růžodole I.
Mezi města, která pochopila výhody leteckého spojení, patřil mezi prvními i Liberec. Již v roce 1926 začala letecká továrna Avia Praha přepravovat poštu mezi Prahou a Libercem dvoumístným Jetounkem Avia BH II, imatrikulační značky L-BONB. Tato letadla získala v mezinárodních soutěžích řadu cen. Používala je i armáda jako školní a cvičné letouny. Celodřevěný dolnoplošník s překližkovým a plátěným potahem o rozpětí křídel necelých 10 m byl vybaven pětiválcovým motorem Walter NZ o výkonu 44 kW (60 K), který umožňoval dosáhnout maximální rychlost 150 km/h. Při cestovní rychlosti cca 120 km/h a za příznivého větru trvala přeprava pošty asi 50 minut. Na druhém sedadle byl místo cestujícího uložen pytel s poštou. Tato poštovní linka se těšila takové oblibě, že ji roku 1927 zařadily Čs. státní aerolinie (ČSA) do svého letového plánu.
V
době hospodářské konjunktury se letecké spojení zdálo být velmi
perspektivní. Pro bezpečnou a pravidelnou dopravu však bylo nezbytné
vybudovat řádně vybavené stálé letiště. Proto Liberec spolu s Jabloncem a
Železným Brodem požádal Ministerstvo veřejných prací o povolení k jeho
zřízení. Vhodné pozemky byly vyhlédnuty na okraji Růžodolu I a vykoupeny
za 3 miliony korun. Stejnou částku stály potřebné úpravy. Letiště bylo
slavnostně uvedeno do provozu 23. 4. 1934. V letecké příručce bylo
charakterizováno jako travnaté, bez nočního osvětlení, s jedním zděným
typizovaným hangárem, skladištěm a příruční dílnou. Nápis Liberec,
vyvedený bílými písmeny velkými 6 m, byl umístěn v severozápadním cípu
letiště. (V dobách, kdy letadla ještě nebyla vybavena radiovým spojením,
byla všechna letiště pro usnadnění orientace pilotů označena jmény.)
Velkou předností byla, a stále zůstává, jeho nevelká vzdálenost od
středu města. Příručka dále uvádí, že v Růžodole je též lékař, poštovní
úřad a hotel. Celní odbavení na vyžádání. Když se brzy po otevření
zhoršila mezinárodní politická situace, začalo letiště nabývat na
strategické důležitosti a Ministerstvo národní obrany podmínilo další
povolení provozu jeho převzetím do rukou státu. Město ho tedy na dobu 30
let pronajalo za svmbolický uznávací poplatek 500 Kč ročně. Ze státních
prostředků pak byl zřízen ještě hangár pro dva vojenské a jeden civilní
letoun.
Pravidelné civilní lety do Prahy a zpět byly zahájeny 15. 6. 1937. Letiště sloužilo i pro Jablonec, a tak bylo označeno v letových řádech Liberec - Jablonec. Po slavnostním zahájení poslal starosta města senátor Kostka první aerolinkou do Prahy velkou kytici prezidentu Benešovi. Liberecké letiště sloužilo od počátku pouze civilnímu letectví. Teprve s narůstajícím ohrožením státu začalo být využíváno 1 jako záložní pro hlídky Bezpečnostního letectva, které zde v květnu 1938 umístilo stálou stanici, disponující pozorovacím lehkým bombardovacím dvoumístným dvouplošníkem Šmolík Š-328 s civilní imatrikulační značkou OK-PCC.
V
polovině dvacátých let dosáhlo již letectví takové technické úrovně, že
řízení letounů přestalo být doménou malého počtu vojenských pilotů a za
řídicí páku stále častěji usedali lidé, kteří létali jen pro své
potěšení. Tak se postupně zrodil nový druh sportu. který získával stále
více přívrženců po celém technicky vyspělém světě. I my se můžeme s
hrdostí ohlédnout zpět, neboť naši letci vždy patřili a stále patří mezi
světovou špičku.
Ve třicátých letech se zájemci o letecký sport v Liberci sdružovali hlavně ve dvou největších spolcích. Česká místní odbočka Masarykovy letecké ligy (MLL) měla za poslání hlavně výchovu mládeže v modelářských kroužcích na školách a výcvik v bezmotorovém létání. Pro plachtařský sport sloužily dva kluzáky typu Zlín-5, s nimiž prováděla počáteční výcvik na bývalém vojenském cvičišti v Ruprechticích (východně od náměstí, dnes sídliště). Pokračovací výcvik probíhal na Ještědském hřebeni v dolní částí Plání pod Ještědem. Motorové letouny ligy podle údajů leteckého rejstříku neměla. V Liberci působila až do okupace pohraničí a po osvobození se jejím nástupcem stal Český národní aeroklub.
Druhým
spolkem byla odbočka Svazu německých letců (Verband Deutscher Flieger),
která měla v Liberci název Deutsche Arbeitsgemeinschaft für Motor und
Segelflug (DAMS), což možno volně přeložit jako Německý pracovní spolek
pro motorové létání a plachtění. Vlastnil dva dopravní dvojplošníky pro
dva cestující, které získal v roce 1931 a používal jich pro výcvik,
vyhlídkové lety i příležitostnou přepravu osob. K plachtění využíval
DAMS hlavně Rašovský hřeben, kde létaly jeho kluzáky typu Zogling, z
nichž jeden se jmenoval Die grüne Post (Zelená pošta) podle
stejnojmenného německého deníku, jenž na přelomu dvacátých a třicátých
let podporoval bezmotorové létání a plachtařským klubům zasílal zdarma
plány na stavbu kluzáků.
Mimo to působil v Liberci ještě Nordbohmischer Flugverein, který vlastnil stařičký letoun Brandenburg Bra 369 (imatrikulační označení OK-AVU). Oba německé aerokluby byly po připojení Liberce k Říši zrušeny a včleněny do NSFK (Nationalsocialistische Fliegerkorps - nacistický aeroklub), který již se sportovním létáním neměl nic společného a sloužil výhradně k výcviku pilotů pro luftwaffe.
(zdroj: R.Karpaš a kolektiv - Kniha o Liberci, 1996)
2 letecké snímky libereckého letiště v čase
(orientace k severu je vpravo, směrem nahoru je západ).Jeden je z roku 1946 a dominují mu lágry kolem dnešní ulice Partyzánská (dříve Flughafenstrasse). Vlevo dole je kousínek dnešního Františkova (dříve Růžodolu) s ulicí Vilová (Bildfichtenstrasse). Za zmínku stojí zmínit objekt staré cihelny (dnešní Opičák nad Globusem), který se za války používal jako kalibrační střelnice pro Bf110.Druhý snímek není letecký, nýbrž satelitní z roku 2013, takže oba obrázky není možné geometricky úplně dorovnat. Srovnáním vidíme, že 2 ze 3 z původních hangárů stojí dodnes. Hodně domů kolem letiště bylo srovnáno se zemí hned po válce. Dále je patrná výstavba průmyslové zóny Sever, kde zatím stojí pouze Globus, který je těsně před dokončením. (autor příspěvku Jiří Blažek)
Škola pro letecké mechaniky (rok 1945)
Vzhledem k vybavení letiště bylo rozhodnuto umístit v Liberci tzv.
školu leteckého dorostu, kde se učili mladí muži, kteří se dobrovolně
přihlásili k šestileté vojenské službě ve funkci pilotů, telegrafistů,
navigátorů a mechaniků. Brzy se ukázalo, že pro takto koncipovaný provoz
je letiště malé a v Liberci zůstala jen vojenská odborná škola pro
letecké mechaniky (VOŠLM). Základ tvořili kromě důstojníků a rotmistrů z
předválečného letectva i někteří příslušníci leteckých jednotek Anglie a
SSSR i několik desítek chlapců vyučených v leteckých továrnách během
války. Tito chlapci v hodnostech poddůstojníků vytvořili kádr
instruktorů, takže počátkem října 1945 mohlo nastoupit prvních více než
200 žáků. Slavnostní přísaha celé školy proběhla za velké účasti
veřejnosti i vládních činitelů 28.října 1945 před radnicí. V uniformách
zděděných po Luftwaffe se žáci na ukořistěných stihačkách (na snímku
vidíme Messerschmitt Me-109) seznamovali s konstrukcí a údržbou
moderních letounů, motorů a zbraní. Souběžně probíhala výuka
aspirantů-důstojníků letectva v záloze. o úrovni školy svědčí i to, že
byla cílem desítky exkurzí našich i zahraničních leteckých odborníků,
novinářů a veřejných činitelů. Její příslušníci mj. zkonstruovali
několik motorových i bezmotorových letounů, které zde byly také
zalétávány. Jako velmi pokrokovou a moderní konstrukci lze ještě dnes po
téměř 50 letech uvést motorový letoun BAK, který je součástí expozice
leteckého muzea ve Kbelích. Škola měla také vlastní aeroklub pro výcvik v
motorovém a bezmotorovém létání. Téměř dvě desítky instruktorů první
letky přešly na dráhu výkoných letců. Vysokou úroveň měl i společenský
život. V dobře zařízeném klubu probíhaly zábavy přístupné veřejnosti,
škola měla vlastní taneční orchestr, lyžařský a tělovýchovný oddíl,
dramatický kroužek a vydávala i svůj časopis. Reprezentační plesy,
letecké dny a jiné akce pro veřejnost zůstaly dlouho v paměti
Liberečanů. Desítky příslušníků školy působily ve volném čase jako
instruktoři v tělovýchovných a mládežnických organizacích. Z těch
nejznámějších jmenujme alespoň dlouholetého fotbalistu Jana Šímu či
organizátora vysokohorské a dálkové turistiky Antonína Hladíka. Škola
měla i vlastní hospodářství, o něž pečovali příslušníci tzv. školské
letky z řad vojáků základní prezenční služby.
Město mělo své chlapce
v modrých uniformách rádo a oni mu tuto lásku opláceli. Mnozí z nich se
sem po skončení vojenského závazku vrátili natrvalo a našli zde svůj
domov. Historie VOŠLM v Liberci končí jejím přestěhováním na Slovensko
počátkem padesátých let. Na rozloučenou řekl velitel letectva:"Jedině
díky obětavé práci a úsilí liberecké VOŠLM a jejich instruktorů bylo
umožněno znovuvybudování československého vojenského letectva v
takkrátké době."
Dnes, po letech utajování, můžeme dodat, že
vycvikem izraelských vojenských leteckých mechaniků škola přispěla i k
vítězství Izraele v boji za svobodný stát. Jejím přemístěním končí
vojenské údobí v historii libereckého letiště, které bylo 6.7.1950
převzato do civilní správy.
(zdroj. Kniha o Liberci)
Z prvního letu ČSA mezi Prahou a Libercem 15. 6. 1937. Zakoupeno v Německu nezávislé na sobě. (archiv Martin Krédl)