Nádraží
Liberecké nádraží začátkem minulého století
Původní vzhled nádraží, postavené roku 1859 pro Pardubicko-libereckou a
Žitavsko-libereckou dráhu je na poslednicích jen vzácně. Častější
záběry na průčelí jsou až po přestavbě v roce 1906. Vzácné jsou rovněž
pohlednice zachycující interiéry, nástupiště či kolejiště s vlakovými
soupravami.
Trať z Pardubic do Liberec byla zprovozněna 1.května 1859.
Náklady na výstavbu nádraží částečně hradila i saská železnice, a to částkou 48 tisíc tolarů .
První vlak této společnosti přijel z Žitavy do Liberce 1.prosince téhož roku.
V roce 1875 přibylo spojení do Černous a v roce 1888 následovala trať do Jablonce nad Nisou.
Poslední trať z České Lípy do Liberce, postavená významnou společností
Ústecko-teplické dráhy, byla zaústěna do nádraží až v roce 1903,přestože
byla zprovozněna už v roce 1900.
Téměř 3 roky totiž končila bývalé stanici Růžodol a po spojení s centrem města sloužila tramvajová trať do Rochlice.
Železniční uzel i nádraží prodělaly celou řadu přestaveb, z nichž
nejrozsáhlejší byla dokončena při příležitosti Výstavy českých Němců
1906.
Tehdy bylo nádraží rozšířeno, řada budov stržena a nahrazena novými.
Původní návrh vybudovat tunel pod tělesem dráhy, který by propojoval
část tehdy ještě samostatných obcí jihozápadně od města, nebyl
realizován.
Spojení musela i nadále postačit lávka pro pěší, která však byla úplně přestavěna a sloužila až do roku 1990.
Při přestavbě,na níž se podílely všechny železniční společnosti a která
stála tehdy 5,6 miliónů korun, bylo zřízeno nové kolejiště a nástupiště
. Vznikla nová budova, tzv.Ostrov, s rozsáhlým zázemím pro cestující, s
dopravní kanceláří a restaurací s velkým sálem. Stavební úpravy
neminuly ani původní budovu, kde byly zbudovány nové pokladny, úřední
místnosti, policejní stanice, služební byty, obchody, holičství a
prosperující restaurace s hostinskými pokoji.
Nádražní hostinec byl ve své době jedním z významných center kulturního i společenského života ve městě.
K nástupištím vedly podchody ,které slouží dodnes.
Severní křídlo budovy patřilo až do roku 1945 saské dráze, provozující
na našem území jednu že svých tří železničních tras, s to dost
frekventovanou trať z Žitavy do Liberce.
(Zdroj Kouzlo starých pohlednic Liberecka - Roman Karpaš, Jan Mohr, Pavel Vursta, 1997)
Lávka v Liberci, léto 1978.
Téměř každá fotografie, kterou jsem za půlstoletí
svého skromného šotoušení pořídil, nese nějaký příběh. Koncem
sedmdesátek již měl parní provoz u nás na kahánku, a tak jsem jezdil
fotit do severních Čech. Skvělá byla liberecká lávka přes koleje,
protože jsem mohl obsáhnout všechna nástupiště. Fotky shora z pohledu
dnešních šotoušů asi nestály za nic, ale mě naplňovala jejich
dokumentární hodnota. Problém byl, že mě snadno uviděla Ozbrojená
ostraha železnic, jejíž příslušníci mě z obou stran lávky snadno
obklíčili a zajistili. V kanceláři se pak sepisoval Protokol o zadržení.
Osožák zápolil s psacím strojem i češtinou a po pěti minutách neměl
napsané ani jméno s celou adresou. Řekl, že jsem špion, a jde si ověřit
mé údaje telefonicky do Prahy. Na dost dlouhou dobu jsem v kanclu
osiřel, ale když jsem slyšel, že je připraven vlak před kanceláří k
odjezdu, vytáhl jsem protokol ze stroje, nastoupil do Hurvínka, který se
vzápětí rozjel. Jen jsem stačil zahlédnout obličej osožáka přilepeného
na okno vedlejší kanceláře. Průvodčí se smál, že mi to trvalo tak
dlouho, než jsem utekl (ostatní zadržení vypadli hned, jak osaměli) a
poradil, abych zpátky tu stanici do Liberce šel po svých, ostatně to
není daleko. Takže přikládám i pár fotek z lávky, které jsem tenkrát
pořídil, on i ten ranžír teď vypadá úplně jinak. Ta barevná fotka sem
asi moc nepatří, ale možná přece jen. Je na ní v Liberci vyfocena
"zubačková" singrovka M240 021 dne 20. srpna 2008. Tento načančaný
motoráček pak zanedlouho celý vyhořel…
autor příspěvku Milan Milpo Polák
V železničním uzlu Liberec se 23. 8. 1980 konalo slavnostní ukončení parního provozu na tratích ČSD.
Toho dne sem byl z Prahy vypraven poslední zvláštní osobní vlak s oficiální vládní delegací, tažený dvěma parními lokomotivami 475.179 a 475.1142. Po příjezdu byla na libereckém nádraží zahájena velká výstava parních lokomotiv a železniční techniky, která se těšila mimořádnému zájmu veřejnosti až do skončení 7. 9. Tímto aktem byl symbolicky ukončen provoz parních lokomotiv na československých železnicích. Od té doby se pára na naše tratě vrací už jenom příležitostně jako nostalgická vzpomínka při různých výročích a oslavách. Na sychrovském viaduktu je zachycen jeden z historických vlaků s parní lokomotivou řady 354, 1217, který jezdil po dobu trvání výstavy mezí Libercem a Turnovem.
zdroj: Roman Karpaš a kolektiv - Stalo se na severu Čech 1900/2000, 2001
Stěhování ,,Adolfa" z depa k technickému muzeu
(Foto Václav Kaděra)
Čtvrt
století staré zátiší z libereckého pátého nástupiště jsem již před
časem zveřejnil v "železniční" skupině, ale tu patrně většina z vás
nesleduje...
Schválně - kdo si pamatuje na legendární nápis "PŘECHOD
POUZE PRO ZAMĚSTNANCE STANICE ČSD A POŠTY" (a na příslušníky OSOŽ
vybírající pokuty)? (autor Miroslav Fogl)
Vždy
odpoledne přijížděl na liberecké nádraží nákl. vlak z NDR. Kromě
zemědělských strojů vozil třeba Robury, Barkasy, či Multikáry.
30.5.1982. "jely" Volva. (archiv Jíří Holeček)
10.1.2019 došlo k železniční nehodě na vlakovém nádraží, kdy spěšný vlak od České Lípy nezastavil před návěstidlem, prorazil zarážedlo kusé koleje a zastavil se až na nástupišti.
(Zdroj: Deník.cz, iDnes)
Točny (foto Pav Karel)
26. -27.10.2008.
Když tady řešíte lávku/podchod, tak se musím vyjádřit. Každopádně se měla postavit náhrada před zbouráním a ne nás nechat chodit téměř 20 let přes koleje! Nebýt toho povedeného MS, tak by asi žádná náhrada nebyla. Podchod se stavěl na poslední chvíli, protože snílkové na radnici očekávali davy návštěvníků od vlaků z Polska a Německa, jak proudí k pekárnám, kde na ně měly čekat autobusy, které je dovezou až k můstkům. (jiří Holeček)
Tunely
V roce 1899 byl plánován tunel pod nádražím. Měl být dlouhý 559 m (podzemní část 318 m), začínat u tramvajové vozovny, a končit v Husitské ulici. Návrh byl zamítnut. V roce 1905 se návrh opakoval. Tunel pro pěší, tramvaje i automobily měl být veden v ose nádražní lávky (stržena 1990). Ještě před přestavbou v roce 1906 se objevil návrh se dvěma tunely v osách příjezdové a odjezdové haly. Výsledkem veškerého snažení bylo pouze proražení příjezdového podchodu v roce 2008...V letech 1939-1941 byl plánován dálniční tunel pod Ještědským hřbetem coby součást nacisty připravovaných dálnic (Štětín-Liberec-Hradec Králové, Liberec-Vratislav, Cheb-Liberec). Podle ing. Hubera měl být dlouhý asi 1500 m, a vedl by z Panského lomu do Padouchova. Z projektů ale nakonec sešlo, a prakticky jediným důkazem jsou fotografie ze slavnostního "výkopu" dálnice v místech známého jako Spáleniště v Horním Hanychově.Sokolovský tunel (cca 203 m) byl plánován z Frýdlantské ulice za dnešní ZUŠ do místa styku ulic Lucemburská a U Stoky. Od počátku války do roku 1944 byla vyražena pouze páteřní štola. V roce 1944 byl navíc podán návrh na přestavbu na protiletecký kryt. Stavitelé stihli vyrazit ještě část s názvem "Knappenstollen" s východem do Tovaryšské ulice. Chystaná ražba na Malé náměstí nebyla nikdy dokončena. Další práce na krytu pokračovaly až v roce 1953. (Na snímku níže plán podzemí pod Sokolovským náměstí přiložený na dnešní mapu.)Pozn. Průtah I/35 Libercem skončil zprovozněním tunelu v srpnu 1993 (autobusové nádraží v provozu až 1995).
(archiv Petr Ruprecht)
"Jedná se o jeden z klíčových rozvojových projektů pro Liberecký kraj a město Liberec. Budování rychlého železničního spojení mezi Libercem a Prahou zvýší výrazně konkurenceschopnost a atraktivitu života v našem městě. V dlouhodobém časovém výhledu není možné spoléhat na to, že města udrží svoji pozici pouhou setrvačností. Proto je tato investice do železnice investicí do lidí a podporou rozvoje silného a prosperujícího města," dodává Jiří Janďourek.
Z Liberce do Prahy vlakem za 69 minut. Investice je odhadnutá na 10 miliard a start projektu na rok 2030
Výsledky Studie proveditelnosti trati Mladá Boleslav – Turnov – Liberec – státní hranice dnes představila Správa železnic. Zástupci Libereckého kraje, statutárního města Liberce, dotčených měst a obcí i krajského koordinátora veřejné dopravy KORID LK se dnes seznámili se závěry studie proveditelnosti a s plánem dalšího postupu přípravy modernizace tohoto železničního spojení.
"Jsem rád, že modernizace vlakového napojení našeho kraje na Prahu má již konkrétní podobu," uvedl Martin Půta, hejtman Libereckého kraje. "Jet z Liberce do hlavního města vlakem nedávalo cestujícím už nějaký ten rok žádný smysl, protože tím ztratili tři hodiny času. Vlaky na této trati nejsou vůbec konkurenceschopné. Dlouhodobě jsme proto volali po změně."
Centrální komise Ministerstva dopravy koncem května minulého roku schválila Studii proveditelnosti trati Mladá Boleslav – Turnov – Liberec – státní hranice ve variantě s označením 200PF. Modernizovaná železnice bude z větší části dvoukolejná, kromě přestavby stávajících úseků dojde také k výstavbě nových přeložek, rychlost vlaků se zvýší až na 200 km/h. Díky tomu se zkrátí doba jízdy mezi centry Liberce a Prahy na 69 minut. Železnice tak bude moci na této trase konkurovat silniční dopravě. Podle schválené varianty se téměř v celé trase zruší stávající vedení trati mezi Turnovem a Libercem. Výjimkou bude úsek Hodkovice nad Mohelkou – Rychnov u Jablonce nad Nisou, který bude zachován pro nákladní obsluhu. Z Liberce na státní hranici s Polskem dojde k elektrizaci trati ve stávající stopě a rekonstrukci vybraných úseků. Kromě výše uvedeného spojení je součástí 200PF varianty i elektrizace tratí ve Frýdlantském výběžku.
"Podle toho, co jsme dnes viděli, je v úseku Turnov–Liberec po spojení stávající trati od Turnova s jednokolejnou novostavbou od Loukova navržena nová dvoukolejná trať, po které by mohly vlaky jezdit až 200kilometrovou rychlostí, včetně dvou tunelů a čtyř estakád. Stávající trať přes Sychrov a Jeřmanické sedlo se pravděpodobně zruší, kromě úseku Hodkovice nad Mohelkou – Rychnov u Jablonce nad Nisou, který bude sloužit pro potřeby nákladní dopravy," řekl Jan Sviták, statutární náměstek hejtmana pro dopravu. "V úseku železniční tratě Liberec – Černousy – státní hranice se počítá s její elektrizací stejně jako v úsecích Raspenava – Bílý Potok pod Smrkem a Frýdlant v Čechách – Nové Město pod Smrkem."
Správa železnic plánuje zahájit výstavbu nejdříve v roce 2030. Investiční náklady jsou v této chvíli vyčísleny na desítky miliard korun.
S využitím tiskových zpráv Ministerstva dopravy ČR a studie proveditelnosti.
LK/Andrea Fulková
zdroj: https://genus.cz/regiony/liberecky-kraj/z-nbsp-liberce-do-prahy-vlakem-za-69-minut-vyplyva-ze-studie-spravy-zeleznic-investice-je-odhadnuta-na-10-miliard-a-start-projektu-na-rok-2030-n591626.htm?fbclid=IwAR2zg1Chdv22usPAuEub-FDdpHWfyRIqw5Gh6InTi9__ATTlX9CZYP4-N6g
Nějak
nad tím novým nádražím v Liberci musím pořád přemýšlet. Nechci, aby to
vypadalo, že bych rád zase rozbil místním politikům hračky. Ať se to
klidně dotáhne, je v tom už hodně práce. Ale mělo by se hlídat, aby se
při tom neblblo.
Původně vypadala
ta myšlenka sjednocení nádraží a autobusáku chytře a elegantně. A ani
to nevypadalo nějak extra náročně. Vytrhají se první tři koleje, namísto
nich se protáhne ulice pro autobusy, do zadní stěny nádražní budovy se
udělají dveře a dodělá se zde nástupiště. Easy, žádné velké budování,
následně se ušetří za provoz sloučené odbavovací haly.
Jenže
aktuálně zveřejněná cenovka mě znervózňuje. Čert vem náklady Správy
železnic za překopání celého kolejiště a nástupišť. Utrácení peněz v
tomhle státním podniku je lepší kvůli zachování duševního zdraví
neřešit. Ale co těch 865 mil. Kč u města a kraje? Za co to bude?
Měl
by v tom být i kapacitní parkovací dům. Pokud bude mít 500 míst, měl by
se do 400 mil. Kč vejít. Výše popsané úpravy nádražní budovy ale nějak v
nákladech nevychází. Zkusme lehké počty:
Přestup
bus X vlak se může týkat tak 200 lidí denně, čísla nejsou venku, tak
odhaduju. Ti ušetří na přestupu sotva 5 minut. To je cca 6000 ušetřených
osobo-hodin za rok. Při udržitelnosti projektu 50 let, než přijde
nějaká další vize (nebo se úplně změní svět kolem nás), je to 300 000
hodin. Ušetřená hodina tedy vychází na 465 mil. Kč / 300 000 = 1 550 Kč.
To odpovídá platu předsedy vlády....
Než
se to oficiálně spustí, měli bychom se všichni od města dozvědět 1) za
co se chtějí tak velké peníze utratit, 2) kolika lidí se přestup vlastně
může týkat. Diskuze nad těmito čísly by mohla vést k rozumnějšímu
řešení. Obecné řeči o moderním přepravním uzlu by u téhle investice
neměly stačit.
autor příspěvku Jindřich Felcman
Liberecký kraj chce letos vyhlásit architektonickou soutěž na dopravní terminál
Liberecký kraj chce v první polovině letošního roku vyhlásit architektonickou soutěž na dopravní terminál, který má být na libereckém vlakovém nádraží a v budoucnu propojit železniční, autobusovou i městskou dopravu. Po jednání radních Libereckého kraje a Liberce to řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Na projektu tzv. Central Station spolupracuje kraj s městem a Správou železnic. Premium Vizi propojit autobusovou a vlakovou dopravu v jediném areálu představil liberecký městský architekt, dnes náměstek libereckého primátora Jiří Janďourek (Starostové pro Liberecký kraj) s dalšími odborníky už v roce 2012. Liberecká radnice ji ale o čtyři roky později odmítla a pokračovala v přípravě výstavby terminálu na dnešním autobusovém nádraží. Záměr pak v roce 2019 předalo město kraji, který ho nejprve nechal přepracovat a později od něj zcela ustoupil."Architektonická soutěž by měla řešit nejen budoucí vzhled a využití jednotlivých objektů na libereckém hlavním nádraží, ale také vytvoření autobusového terminálu, který na něj bude přímo navazovat, řešení přednádražního prostoru, budovy Skloexportu a jejího využití a také řešení parkoviště P+R (záchytné parkoviště) v přímém sousedství dopravního terminálu, který by tam měl v budoucnu vzniknout v souvislosti s projektem rychlé železnice z Prahy do Liberce," uvedl Martin Půta. Vyhlášení soutěže budou podle hejtmana ještě předcházet jednání o financování architektonické soutěže. "Předpokládáme, že se o náklady podělíme na třetiny," poznamenal. Bude podle něj ale také třeba řešit, jak se bude celý projekt financovat. Výsledek architektonické soutěže předpokládá Půta do konce příštího roku. Nový přestupní terminál by měl být podle odhadů hotový za deset až 15 let. Terminál na vlakovém nádraží měl podle původních plánů kromě jiného vyřešit problém s neutěšeným zázemím autobusového nádraží v Liberci, které sice v polovině 90. let minulého století podstoupilo modernizací, na odbavovací budovu se zázemím pro cestující a řidiče ale tehdy peníze nezbyly. Jako zázemí tak už bezmála 30 let slouží provizorní objekt poskládaný ze stavebních buněk. Než bude terminál hotový, přesune město zázemí pro cestující do přízemí nedaleké budovy Uranu, která se rekonstruuje. Podle primátora Jaroslava Zámečníka (Starostové pro Liberecký kraj) by se měli cestující dočkat důstojného prostředí v budově Uranu letos na podzim. "Odstraňování buněk jsme původně plánovali v září tohoto roku, s firmou Metrostav máme v tuto chvíli dodatek do 17. září, že by měli odevzdat Uran hotový," doplnil primátor. Nevyloučil, že se termín může ještě o něco posunout, radnice chce do projektu doplnit obnovu výtahů, sociálního zařízení a stoupaček.
Zdroj: https://liberecka.drbna.cz/zpravy/35355-liberecky-kraj-chce-letos-vyhlasit-architektonickou-soutez-na-dopravni-terminal.html?utm_source=copy