Nádraží

03.10.2021
archiv L.Mencl
archiv L.Mencl
archiv J.Peterka
archiv J.Peterka
Liberecké nádraží před zhruba 100 lety.. (archiv J.Peterka)
Liberecké nádraží před zhruba 100 lety.. (archiv J.Peterka)
archiv Jaroslav Reichenberg Karel
archiv Jaroslav Reichenberg Karel
Scéna z trhu před nádražím (cca 1866)  Tato grafika nám přes značnou stylizaci (stromy před nádražím nejsou na žádné dochované fotografii) přibližuje příjezd pruského vojska do Liberce. V pozadí je část nádražní budovy, která byla až do roku 1945 v majetku saské dráhy.
Scéna z trhu před nádražím (cca 1866) Tato grafika nám přes značnou stylizaci (stromy před nádražím nejsou na žádné dochované fotografii) přibližuje příjezd pruského vojska do Liberce. V pozadí je část nádražní budovy, která byla až do roku 1945 v majetku saské dráhy.
Nádraží kolem roku 1920 a 25.2.2024
Nádraží kolem roku 1920 a 25.2.2024
28.4.2024 archiv Matyáš Gál
28.4.2024 archiv Matyáš Gál
archiv Z.Posledníková
archiv Z.Posledníková
(archiv Vlastimír Hájek )
(archiv Vlastimír Hájek )
V roce 1972 se před libereckým nádražím nejen točilo pivo, ale při výlukách i tramvaje.
V roce 1972 se před libereckým nádražím nejen točilo pivo, ale při výlukách i tramvaje.
Liberecké nádraží kolem roku 1918. (archiv J.Peterka)
Liberecké nádraží kolem roku 1918. (archiv J.Peterka)
Nádraží (M.Gergelčík)
Nádraží (M.Gergelčík)
Nádraží (foto V.Víšek)
Nádraží (foto V.Víšek)
nádraží začátkem minulého století a 8.3.2020
nádraží začátkem minulého století a 8.3.2020
archiv P.Bláha
archiv P.Bláha
nádraží a celnice
nádraží a celnice
archiv Zdeňka Posledníková
archiv Zdeňka Posledníková
Nádraží (foto V.Víšek)
Nádraží (foto V.Víšek)
Nákladní ulice - hlavní nádraží v roce 1972 a 19.4.2022
Nákladní ulice - hlavní nádraží v roce 1972 a 19.4.2022
archiv Václava Exnera
archiv Václava Exnera
archiv Luboše Mencla
archiv Luboše Mencla
archiv Luboše Mencla
archiv Luboše Mencla
nádraží před cca 40 lety a 28.6.2020
nádraží před cca 40 lety a 28.6.2020
Vlakové nádraží v 50.letech (Zdroj: vlaky.net) (archiv Všichni Čermáci)
Vlakové nádraží v 50.letech (Zdroj: vlaky.net) (archiv Všichni Čermáci)
foto Peter Flögel
foto Peter Flögel
Nádraží v roce 1940 a 2023 (M.Gergelčík)
Nádraží v roce 1940 a 2023 (M.Gergelčík)
archiv M.Gergelčík
archiv M.Gergelčík
Pohled na nádraží z míst motorestu #Liberec #Reichenberg
Pohled na nádraží z míst motorestu #Liberec #Reichenberg
zdroj: Aukro
zdroj: Aukro
1936 - u vlakového nádraží. (archiv Boveraclubu)
1936 - u vlakového nádraží. (archiv Boveraclubu)
LIBERECKÉ NÁDRAŽÍ 30-TÝCH LET na cestující z vlaků čekající vozy (tatrovky), které je rozváží do hotelů, domovů či do vzdálenějších míst dle přání zákazníků. ...🧐  (color Fotočas)  zdroj Jirka Jiří Peterka
LIBERECKÉ NÁDRAŽÍ 30-TÝCH LET na cestující z vlaků čekající vozy (tatrovky), které je rozváží do hotelů, domovů či do vzdálenějších míst dle přání zákazníků. ...🧐 (color Fotočas) zdroj Jirka Jiří Peterka
archiv J.Peterka
archiv J.Peterka
1940 (archiv O.Musil)
1940 (archiv O.Musil)
1923 (archiv M.Gergelčík)
1923 (archiv M.Gergelčík)
zdroj: Aukro
zdroj: Aukro
cca 1935 (zdroj: https://deutschboehmen.de )
cca 1935 (zdroj: https://deutschboehmen.de )
archiv O.Musil
archiv O.Musil
archiv J.Peterka
archiv J.Peterka
Liberecké nádraží. Vpravo je vidět venkovní zahrádka nádražní restaurace. Kolem roku 1911. (archiv J.Peterka)
Liberecké nádraží. Vpravo je vidět venkovní zahrádka nádražní restaurace. Kolem roku 1911. (archiv J.Peterka)
Hans Oldskull: Tady je krásně vidět bývalá trafika. Naproti ní bývalo jeden čas okénko s točenou zmrzlinou. (foto archiv Boveraclubu)
Hans Oldskull: Tady je krásně vidět bývalá trafika. Naproti ní bývalo jeden čas okénko s točenou zmrzlinou. (foto archiv Boveraclubu)
Vlakové nádraží kolem roku 1915 (archiv J.Peterka)
Vlakové nádraží kolem roku 1915 (archiv J.Peterka)
archiv J.Peterka
archiv J.Peterka

Liberecké nádraží začátkem minulého století

Původní vzhled nádraží, postavené roku 1859 pro Pardubicko-libereckou a Žitavsko-libereckou dráhu je na poslednicích jen vzácně. Častější záběry na průčelí jsou až po přestavbě v roce 1906. Vzácné jsou rovněž pohlednice zachycující interiéry, nástupiště či kolejiště s vlakovými soupravami.
Trať z Pardubic do Liberec byla zprovozněna 1.května 1859.
Náklady na výstavbu nádraží částečně hradila i saská železnice, a to částkou 48 tisíc tolarů .
První vlak této společnosti přijel z Žitavy do Liberce 1.prosince téhož roku.
V roce 1875 přibylo spojení do Černous a v roce 1888 následovala trať do Jablonce nad Nisou.
Poslední trať z České Lípy do Liberce, postavená významnou společností Ústecko-teplické dráhy, byla zaústěna do nádraží až v roce 1903,přestože byla zprovozněna už v roce 1900.
Téměř 3 roky totiž končila bývalé stanici Růžodol a po spojení s centrem města sloužila tramvajová trať do Rochlice.
Železniční uzel i nádraží prodělaly celou řadu přestaveb, z nichž nejrozsáhlejší byla dokončena při příležitosti Výstavy českých Němců 1906.
Tehdy bylo nádraží rozšířeno, řada budov stržena a nahrazena novými.
Původní návrh vybudovat tunel pod tělesem dráhy, který by propojoval část tehdy ještě samostatných obcí jihozápadně od města, nebyl realizován.
Spojení musela i nadále postačit lávka pro pěší, která však byla úplně přestavěna a sloužila až do roku 1990.
Při přestavbě,na níž se podílely všechny železniční společnosti a která stála tehdy 5,6 miliónů korun, bylo zřízeno nové kolejiště a nástupiště . Vznikla nová budova, tzv.Ostrov, s rozsáhlým zázemím pro cestující, s dopravní kanceláří a restaurací s velkým sálem. Stavební úpravy neminuly ani původní budovu, kde byly zbudovány nové pokladny, úřední místnosti, policejní stanice, služební byty, obchody, holičství a prosperující restaurace s hostinskými pokoji.
Nádražní hostinec byl ve své době jedním z významných center kulturního i společenského života ve městě.
K nástupištím vedly podchody ,které slouží dodnes.
Severní křídlo budovy patřilo až do roku 1945 saské dráze, provozující na našem území jednu že svých tří železničních tras, s to dost frekventovanou trať z Žitavy do Liberce. 

(Zdroj Kouzlo starých pohlednic Liberecka - Roman Karpaš, Jan Mohr, Pavel Vursta, 1997)

archiv Karel Krenk
archiv Karel Krenk
foto Milan Milpo Polák
foto Milan Milpo Polák
foto Milan Milpo Polák
foto Milan Milpo Polák

Lávka v Liberci, léto 1978. 

Téměř každá fotografie, kterou jsem za půlstoletí svého skromného šotoušení pořídil, nese nějaký příběh. Koncem sedmdesátek již měl parní provoz u nás na kahánku, a tak jsem jezdil fotit do severních Čech. Skvělá byla liberecká lávka přes koleje, protože jsem mohl obsáhnout všechna nástupiště. Fotky shora z pohledu dnešních šotoušů asi nestály za nic, ale mě naplňovala jejich dokumentární hodnota. Problém byl, že mě snadno uviděla Ozbrojená ostraha železnic, jejíž příslušníci mě z obou stran lávky snadno obklíčili a zajistili. V kanceláři se pak sepisoval Protokol o zadržení. Osožák zápolil s psacím strojem i češtinou a po pěti minutách neměl napsané ani jméno s celou adresou. Řekl, že jsem špion, a jde si ověřit mé údaje telefonicky do Prahy. Na dost dlouhou dobu jsem v kanclu osiřel, ale když jsem slyšel, že je připraven vlak před kanceláří k odjezdu, vytáhl jsem protokol ze stroje, nastoupil do Hurvínka, který se vzápětí rozjel. Jen jsem stačil zahlédnout obličej osožáka přilepeného na okno vedlejší kanceláře. Průvodčí se smál, že mi to trvalo tak dlouho, než jsem utekl (ostatní zadržení vypadli hned, jak osaměli) a poradil, abych zpátky tu stanici do Liberce šel po svých, ostatně to není daleko. Takže přikládám i pár fotek z lávky, které jsem tenkrát pořídil, on i ten ranžír teď vypadá úplně jinak. Ta barevná fotka sem asi moc nepatří, ale možná přece jen. Je na ní v Liberci vyfocena "zubačková" singrovka M240 021 dne 20. srpna 2008. Tento načančaný motoráček pak zanedlouho celý vyhořel…

autor příspěvku Milan Milpo Polák

foto Milan Milpo Polák
foto Milan Milpo Polák
"zubačková" singrovka M240 021 dne 20. srpna 2008. Tento načančaný motoráček pak zanedlouho celý vyhořel… foto Milan Milpo Polák
"zubačková" singrovka M240 021 dne 20. srpna 2008. Tento načančaný motoráček pak zanedlouho celý vyhořel… foto Milan Milpo Polák
archiv Josef Sebelík
archiv Josef Sebelík
Pav Karel
Pav Karel
Čarověník Egona Wienera
Čarověník Egona Wienera
archiv O.Musil
archiv O.Musil
nádražní restaurace
nádražní restaurace
K fotce je jen poznámka Reichenberg, nejspíš podle razítka na druhé straně. (zdroj: eBay) Ivan Tukan - Liberec lze odvodit opravdu jen podle razítka na 2. straně neprošlé pohlednice. Dobu lze stanovit přesněji - podle označení lokomotivy půjde o začátek 40. let, kdy byl Liberec součástí Říše.
K fotce je jen poznámka Reichenberg, nejspíš podle razítka na druhé straně. (zdroj: eBay) Ivan Tukan - Liberec lze odvodit opravdu jen podle razítka na 2. straně neprošlé pohlednice. Dobu lze stanovit přesněji - podle označení lokomotivy půjde o začátek 40. let, kdy byl Liberec součástí Říše.
nádražní hala kolem roku 1910 a 31.12.2021
nádražní hala kolem roku 1910 a 31.12.2021
Hala hlavního nádraží v Liberci kolem roku 1910 a 26.8.2023 Původní fotografie je focena z míst, kde byly dveře spěšninové pokladny. Bohužel v těchto místech  mají nyní stojany České dráhy a Arriva, dnešní fotografie je tedy fotografována před těmito stojany. Přesto je dobře vidět výraznou proměnu nádražní haly
Hala hlavního nádraží v Liberci kolem roku 1910 a 26.8.2023 Původní fotografie je focena z míst, kde byly dveře spěšninové pokladny. Bohužel v těchto místech mají nyní stojany České dráhy a Arriva, dnešní fotografie je tedy fotografována před těmito stojany. Přesto je dobře vidět výraznou proměnu nádražní haly
1962 – vlakové nádraží kulturní středisko (archiv T.Majer)
1962 – vlakové nádraží kulturní středisko (archiv T.Majer)
foto Vladimír Truxa
foto Vladimír Truxa
Podařilo se mne koupit tuto pěknou fotku za 70 + 65 poštovné. Je tam 555.093 a místo je Liberec, datování odhaduji podle uniforem okolo roku 1955. Akorát mne tam chybí alespoń jeden pionýr se šátkem. Třeba se někdo ozve a upřesní datum. Já osobně byl v pionýru okolo let 1972 - 77. (archiv Roman Jeschke)
Podařilo se mne koupit tuto pěknou fotku za 70 + 65 poštovné. Je tam 555.093 a místo je Liberec, datování odhaduji podle uniforem okolo roku 1955. Akorát mne tam chybí alespoń jeden pionýr se šátkem. Třeba se někdo ozve a upřesní datum. Já osobně byl v pionýru okolo let 1972 - 77. (archiv Roman Jeschke)
lazaret na nádraží (Ebay)
lazaret na nádraží (Ebay)
archiv L. Mencl
archiv L. Mencl
Kamenný viadukt v Novině je ozdobou trati Česká Lípa - Liberec, překonávají v těchto místech Ještědský hřbet čtyřmi tunely. Čtrnáctiobloukový most je 27 metrů vysoký a 202 metrů dlouhý. První zkušební vlak se v Kryštofově Údolí objevil 8.7.1900 dopoledne. Pro veřejnost otevřela Ústecko-teplická dráha tento poslední, bezmála šedesátikilometrový úsek svých tratí slavnostně 16.9.1900 a provozovala ho až do zestátnění v roce 1923. Sloužil hlavně dopravě uhlí , a přestože měl charakter místní dráhy, patří vybavením a hustotou provozu stále k významným tratím. K zaústění do libereckého nádraží došlo ale až po třech letech dne 1.10.1903. Do té doby končily vlaky Ústecko-teplické dráhy na nádraží v Horním Růžodolu. (zdroj Karpaš - Stalo se na severu Čech 1900 – 2000)
Kamenný viadukt v Novině je ozdobou trati Česká Lípa - Liberec, překonávají v těchto místech Ještědský hřbet čtyřmi tunely. Čtrnáctiobloukový most je 27 metrů vysoký a 202 metrů dlouhý. První zkušební vlak se v Kryštofově Údolí objevil 8.7.1900 dopoledne. Pro veřejnost otevřela Ústecko-teplická dráha tento poslední, bezmála šedesátikilometrový úsek svých tratí slavnostně 16.9.1900 a provozovala ho až do zestátnění v roce 1923. Sloužil hlavně dopravě uhlí , a přestože měl charakter místní dráhy, patří vybavením a hustotou provozu stále k významným tratím. K zaústění do libereckého nádraží došlo ale až po třech letech dne 1.10.1903. Do té doby končily vlaky Ústecko-teplické dráhy na nádraží v Horním Růžodolu. (zdroj Karpaš - Stalo se na severu Čech 1900 – 2000)
1910 nádražní restaurace (archiv M.Gergelčík)
1910 nádražní restaurace (archiv M.Gergelčík)
archiv J.Hůlka
archiv J.Hůlka
krásná fotografie hlavního libereckého nádraží kolem roku 1920 (archiv Jaroslav Hůlka )
krásná fotografie hlavního libereckého nádraží kolem roku 1920 (archiv Jaroslav Hůlka )
archiv Fandíme Liberci
archiv Fandíme Liberci
Mašinky v roce 1973 (archiv Fandíme Liberci)
Mašinky v roce 1973 (archiv Fandíme Liberci)
archiv J.Hůlka
archiv J.Hůlka
Liberec 1980 - tehdy ČSD Severozápadní dráha Praha Lokomotivní depo Liberec (Miroslav Stolín)
Liberec 1980 - tehdy ČSD Severozápadní dráha Praha Lokomotivní depo Liberec (Miroslav Stolín)
Typická ukázka vzhledu "leťačky" a "turnusačky". Liberec 556.045 a 556.0245, foceno 13/7/1975 (archiv Jiří Heráček)
Typická ukázka vzhledu "leťačky" a "turnusačky". Liberec 556.045 a 556.0245, foceno 13/7/1975 (archiv Jiří Heráček)
archiv FL
archiv FL
1986 - archiv J.Hůlka
1986 - archiv J.Hůlka
Liberec 4.9.1978 556.0280 a 434.2206  (archiv Ilona Jirka Heracek )
Liberec 4.9.1978 556.0280 a 434.2206 (archiv Ilona Jirka Heracek )
Liberec 1980 - tehdy ČSD Severozápadní dráha Praha Lokomotivní depo Liberec (Miroslav Stolín)
Liberec 1980 - tehdy ČSD Severozápadní dráha Praha Lokomotivní depo Liberec (Miroslav Stolín)
2013 (archiv Fandíme Liberci)
2013 (archiv Fandíme Liberci)
1977 (archiv J.Hůlka)
1977 (archiv J.Hůlka)
Snímek parní lokomotivy 556.0280 při ošetření v depu Liberec dne 13.Března 1976 foto Vladimír Truxa
Snímek parní lokomotivy 556.0280 při ošetření v depu Liberec dne 13.Března 1976 foto Vladimír Truxa
Snímek parní lokomotivy 556.0323 pred Libereckým nádražím dne 28.Května 1978 foto Vladimír Truxa Sbírka Ivo Kapl
Snímek parní lokomotivy 556.0323 pred Libereckým nádražím dne 28.Května 1978 foto Vladimír Truxa Sbírka Ivo Kapl
snímek vznikl v Červenci roku 1980 v Liberci. ( 556.042 Liberec 7.1980 ) (archiv Jiří Šenk)
snímek vznikl v Červenci roku 1980 v Liberci. ( 556.042 Liberec 7.1980 ) (archiv Jiří Šenk)
archiv Honza Kalisek
archiv Honza Kalisek
1980 (archiv T.Majer)
1980 (archiv T.Majer)
1992 (archiv Thomas Majer)
1992 (archiv Thomas Majer)
Únor 1976 .....liberecké nádraží
Únor 1976 .....liberecké nádraží
Nádraží v roce 1974 (archiv všichni Čermáci)
Nádraží v roce 1974 (archiv všichni Čermáci)

V železničním uzlu Liberec se 23. 8. 1980 konalo slavnostní ukončení parního provozu na tratích ČSD.

Toho dne sem byl z Prahy vypraven poslední zvláštní osobní vlak s oficiální vládní delegací, tažený dvěma parními lokomotivami 475.179 a 475.1142. Po příjezdu byla na libereckém nádraží zahájena velká výstava parních lokomotiv a železniční techniky, která se těšila mimořádnému zájmu veřejnosti až do skončení 7. 9. Tímto aktem byl symbolicky ukončen provoz parních lokomotiv na československých železnicích. Od té doby se pára na naše tratě vrací už jenom příležitostně jako nostalgická vzpomínka při různých výročích a oslavách. Na sychrovském viaduktu je zachycen jeden z historických vlaků s parní lokomotivou řady 354, 1217, který jezdil po dobu trvání výstavy mezí Libercem a Turnovem.

zdroj: Roman Karpaš a kolektiv - Stalo se na severu Čech 1900/2000, 2001

Pavel Šubrt - Pamatuji dobře, taťka měl výstavu na starosti
Pavel Šubrt - Pamatuji dobře, taťka měl výstavu na starosti
serie fotek 475.1142 tak jedna z výstavy v Liberci v roce 1980 spolu se svou větší škodováckou sestrou (archiv Ilona Jirka Heracek )
serie fotek 475.1142 tak jedna z výstavy v Liberci v roce 1980 spolu se svou větší škodováckou sestrou (archiv Ilona Jirka Heracek )
Pozvánka na výstavu parních lokomotiv u příležitosti ukončení parního provozu v ČSSR (archiv Všichni Čermáci)
Pozvánka na výstavu parních lokomotiv u příležitosti ukončení parního provozu v ČSSR (archiv Všichni Čermáci)
 příjezd zvláštního vlaku, po kterém byla výstava dne 23.8.1980 zahájena. (archiv Všichni Čermáci)
příjezd zvláštního vlaku, po kterém byla výstava dne 23.8.1980 zahájena. (archiv Všichni Čermáci)
archiv J.Hůlka
archiv J.Hůlka
11.2.1986
11.2.1986
25.3.1984
25.3.1984
Parní lokomotiva 556.042 perla depa Liberec šibuje k 1 nastupišti dne 23.8.1980 foto Ivan Šnábl sbírka Ivo Kapl
Parní lokomotiva 556.042 perla depa Liberec šibuje k 1 nastupišti dne 23.8.1980 foto Ivan Šnábl sbírka Ivo Kapl
1980 (archiv T.Majer)
1980 (archiv T.Majer)
1991 (archiv T.Majer)
1991 (archiv T.Majer)
Cca 1982 nebo 1983. (Leoš Kobr)
Cca 1982 nebo 1983. (Leoš Kobr)
2009 (archiv T.Majer)
2009 (archiv T.Majer)
1989
1989
1999 (archiv Thomas Majer)
1999 (archiv Thomas Majer)
1993 (archiv T.Majer) .....Komentář Alexandra Knížková: Kde je jí konec?😢 Okna na kliku, sedačky, potažené temně červenou ( nebo zelenou) koženkou, s pérama a jako malá jsem na nich zadkem pohopsávala a otce to vytáčelo...po stranách ještě otvírací popelníky, a na stolečku jsem s bratry hrála se starými kartonovými jízdenkami Větší bere...
1993 (archiv T.Majer) .....Komentář Alexandra Knížková: Kde je jí konec?😢 Okna na kliku, sedačky, potažené temně červenou ( nebo zelenou) koženkou, s pérama a jako malá jsem na nich zadkem pohopsávala a otce to vytáčelo...po stranách ještě otvírací popelníky, a na stolečku jsem s bratry hrála se starými kartonovými jízdenkami Větší bere...
foto Václav Kaděra 2020
foto Václav Kaděra 2020
foto Václav Kaděra 2020
foto Václav Kaděra 2020

Stěhování ,,Adolfa" z depa k technickému muzeu

(Foto Václav Kaděra)

Depo Liberec v roce 1980 (archiv Všichni Čermáci)
Depo Liberec v roce 1980 (archiv Všichni Čermáci)

Čtvrt století staré zátiší z libereckého pátého nástupiště jsem již před časem zveřejnil v "železniční" skupině, ale tu patrně většina z vás nesleduje...
Schválně - kdo si pamatuje na legendární nápis "PŘECHOD POUZE PRO ZAMĚSTNANCE STANICE ČSD A POŠTY" (a na příslušníky OSOŽ vybírající pokuty)? (autor Miroslav Fogl)

výtah předělaný na trafiku (natáčí se film) (foto Pavel Němeček)
výtah předělaný na trafiku (natáčí se film) (foto Pavel Němeček)
"Kredenc" na třetím nástupišti... věřte x nevěřte, ale celých šedesát let pravidelně sloužil tenhle typ motoráku, nám, cestujícím. Letos slaví od prvovýroby 72 let. (foto  Matyáš Gál)
"Kredenc" na třetím nástupišti... věřte x nevěřte, ale celých šedesát let pravidelně sloužil tenhle typ motoráku, nám, cestujícím. Letos slaví od prvovýroby 72 let. (foto Matyáš Gál)

Vždy odpoledne přijížděl na liberecké nádraží nákl. vlak z NDR. Kromě zemědělských strojů vozil třeba Robury, Barkasy, či Multikáry. 30.5.1982. "jely" Volva. (archiv Jíří Holeček)

Na přelomu srpna a září 1980 probíhaly na libereckém nádraží oslavy k ukončení parního provozu na ČSD. Nové stavědlo na 2. nástupišti ještě není hotové, ale po jeho zprovoznění zmizí všechna mechanická návěstidla. (archiv Jiří Holeček)
Na přelomu srpna a září 1980 probíhaly na libereckém nádraží oslavy k ukončení parního provozu na ČSD. Nové stavědlo na 2. nástupišti ještě není hotové, ale po jeho zprovoznění zmizí všechna mechanická návěstidla. (archiv Jiří Holeček)

10.1.2019 došlo k železniční nehodě na vlakovém nádraží, kdy spěšný vlak od České Lípy nezastavil před návěstidlem, prorazil zarážedlo kusé koleje a zastavil se až na nástupišti.

(Zdroj: Deník.cz, iDnes)

foto 2022 - Luboměr Mikyska
foto 2022 - Luboměr Mikyska

Točny (foto Pav Karel)

1997 (archiv T.Majer)
1997 (archiv T.Majer)
25.11.1978.  Při pořizování tohoto snímku odjezdových návěstidel na libereckém nádraží jsem byl přistižen bdělou železničářkou. To bylo řečí!!! No hlavně, že světový mír nebyl ohrožen a nikdo mi nevytáhl film z foťáku, takže se můžeme kochat pohledem na zašlé časy. (archiv J.Holeček)
25.11.1978. Při pořizování tohoto snímku odjezdových návěstidel na libereckém nádraží jsem byl přistižen bdělou železničářkou. To bylo řečí!!! No hlavně, že světový mír nebyl ohrožen a nikdo mi nevytáhl film z foťáku, takže se můžeme kochat pohledem na zašlé časy. (archiv J.Holeček)

26. -27.10.2008.

Když tady řešíte lávku/podchod, tak se musím vyjádřit. Každopádně se měla postavit náhrada před zbouráním a ne nás nechat chodit téměř 20 let přes koleje! Nebýt toho povedeného MS, tak by asi žádná náhrada nebyla. Podchod se stavěl na poslední chvíli, protože snílkové na radnici očekávali davy návštěvníků od vlaků z Polska a Německa, jak proudí k pekárnám, kde na ně měly čekat autobusy, které je dovezou až k můstkům. (jiří Holeček)

27.10.2008
27.10.2008
Jedna památeční  z libereckého nádraží...(archiv Ramon Saudek)
Jedna památeční z libereckého nádraží...(archiv Ramon Saudek)
Práce na nádraží byla příjemná a čistá. (archiv Petr Funda)
Práce na nádraží byla příjemná a čistá. (archiv Petr Funda)
archiv Pav Karel
archiv Pav Karel
Když byla nuda zpoždění vlaku atd. tak se točilo válci jízdní řády pamatujete😉🖐🖐🖐 (archiv M.Ban)
Když byla nuda zpoždění vlaku atd. tak se točilo válci jízdní řády pamatujete😉🖐🖐🖐 (archiv M.Ban)
archiv Pav Karel
archiv Pav Karel
archiv Petr Funda
archiv Petr Funda
Špioni z Ameriky jen číhali, aby vyfotili nádraží. Proto lokomotivy hustě zadýmovaly kolejiště. Podezřelá individua navíc odháněly vypouštěním páry. Státní dráhy dokonce platily své zaměstnance, aby svými čvaňháky zamlžili i vnitřní strategické nádražní prostory. (archiv Petr Funda)
Špioni z Ameriky jen číhali, aby vyfotili nádraží. Proto lokomotivy hustě zadýmovaly kolejiště. Podezřelá individua navíc odháněly vypouštěním páry. Státní dráhy dokonce platily své zaměstnance, aby svými čvaňháky zamlžili i vnitřní strategické nádražní prostory. (archiv Petr Funda)
archiv Pav Karel
archiv Pav Karel
Na foto uprostřed vyvýšené drážní těleso, za ním pohled do centra. V popředí domy městské části Jeřáb, vpravo dole ulice Americká.
Na foto uprostřed vyvýšené drážní těleso, za ním pohled do centra. V popředí domy městské části Jeřáb, vpravo dole ulice Americká.
1976 (archiv T.Majer)
1976 (archiv T.Majer)
Foceno z věže školy na Jeřábu směr k nádraží. V domě vlevo dole jsem bydlel. 1943.(archiv L.Mencl)
Foceno z věže školy na Jeřábu směr k nádraží. V domě vlevo dole jsem bydlel. 1943.(archiv L.Mencl)
dolni nadrazi 17.5.1972
dolni nadrazi 17.5.1972
20.4.1981
20.4.1981
 Srovnávačka z archivu tatínka Kateřiny Odrážkové
Srovnávačka z archivu tatínka Kateřiny Odrážkové
foto 2.3.2024 André P. Schwarzkopf Profoa
foto 2.3.2024 André P. Schwarzkopf Profoa
foto 10.3.2024 Matyáš Gál
foto 10.3.2024 Matyáš Gál

Tunely

(zdroj: Ivan Rous, Příčiny plánování dopravních podzemních staveb do roku 1945, Sborník Severočeského muzea 2008, str. 63-72)

V roce 1899 byl plánován tunel pod nádražím. Měl být dlouhý 559 m (podzemní část 318 m), začínat u tramvajové vozovny, a končit v Husitské ulici. Návrh byl zamítnut. V roce 1905 se návrh opakoval. Tunel pro pěší, tramvaje i automobily měl být veden v ose nádražní lávky (stržena 1990). Ještě před přestavbou v roce 1906 se objevil návrh se dvěma tunely v osách příjezdové a odjezdové haly. Výsledkem veškerého snažení bylo pouze proražení příjezdového podchodu v roce 2008...V letech 1939-1941 byl plánován dálniční tunel pod Ještědským hřbetem coby součást nacisty připravovaných dálnic (Štětín-Liberec-Hradec Králové, Liberec-Vratislav, Cheb-Liberec). Podle ing. Hubera měl být dlouhý asi 1500 m, a vedl by z Panského lomu do Padouchova. Z projektů ale nakonec sešlo, a prakticky jediným důkazem jsou fotografie ze slavnostního "výkopu" dálnice v místech známého jako Spáleniště v Horním Hanychově.Sokolovský tunel (cca 203 m) byl plánován z Frýdlantské ulice za dnešní ZUŠ do místa styku ulic Lucemburská a U Stoky. Od počátku války do roku 1944 byla vyražena pouze páteřní štola. V roce 1944 byl navíc podán návrh na přestavbu na protiletecký kryt. Stavitelé stihli vyrazit ještě část s názvem "Knappenstollen" s východem do Tovaryšské ulice. Chystaná ražba na Malé náměstí nebyla nikdy dokončena. Další práce na krytu pokračovaly až v roce 1953. (Na snímku níže plán podzemí pod Sokolovským náměstí přiložený na dnešní mapu.)Pozn. Průtah I/35 Libercem skončil zprovozněním tunelu v srpnu 1993 (autobusové nádraží v provozu až 1995).

(archiv Petr Ruprecht)

archivní ilustrační foto
archivní ilustrační foto

"Jedná se o jeden z klíčových rozvojových projektů pro Liberecký kraj a město Liberec. Budování rychlého železničního spojení mezi Libercem a Prahou zvýší výrazně konkurenceschopnost a atraktivitu života v našem městě. V dlouhodobém časovém výhledu není možné spoléhat na to, že města udrží svoji pozici pouhou setrvačností. Proto je tato investice do železnice investicí do lidí a podporou rozvoje silného a prosperujícího města," dodává Jiří Janďourek.

Liberecké nádraží  Autor: Ota Bartovský, MAFRA
Liberecké nádraží Autor: Ota Bartovský, MAFRA
Nádraží v Liberci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Nádraží v Liberci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Z Liberce do Prahy vlakem za 69 minut. Investice je odhadnutá na 10 miliard a start projektu na rok 2030

Doprava Kraj 30. 01. 2024 | 15:00


Výsledky Studie proveditelnosti trati Mladá Boleslav – Turnov – Liberec – státní hranice dnes představila Správa železnic. Zástupci Libereckého kraje, statutárního města Liberce, dotčených měst a obcí i krajského koordinátora veřejné dopravy KORID LK se dnes seznámili se závěry studie proveditelnosti a s plánem dalšího postupu přípravy modernizace tohoto železničního spojení.

"Jsem rád, že modernizace vlakového napojení našeho kraje na Prahu má již konkrétní podobu," uvedl Martin Půta, hejtman Libereckého kraje. "Jet z Liberce do hlavního města vlakem nedávalo cestujícím už nějaký ten rok žádný smysl, protože tím ztratili tři hodiny času. Vlaky na této trati nejsou vůbec konkurenceschopné. Dlouhodobě jsme proto volali po změně."

Centrální komise Ministerstva dopravy koncem května minulého roku schválila Studii proveditelnosti trati Mladá Boleslav – Turnov – Liberec – státní hranice ve variantě s označením 200PF. Modernizovaná železnice bude z větší části dvoukolejná, kromě přestavby stávajících úseků dojde také k výstavbě nových přeložek, rychlost vlaků se zvýší až na 200 km/h. Díky tomu se zkrátí doba jízdy mezi centry Liberce a Prahy na 69 minut. Železnice tak bude moci na této trase konkurovat silniční dopravě. Podle schválené varianty se téměř v celé trase zruší stávající vedení trati mezi Turnovem a Libercem. Výjimkou bude úsek Hodkovice nad Mohelkou – Rychnov u Jablonce nad Nisou, který bude zachován pro nákladní obsluhu. Z Liberce na státní hranici s Polskem dojde k elektrizaci trati ve stávající stopě a rekonstrukci vybraných úseků. Kromě výše uvedeného spojení je součástí 200PF varianty i elektrizace tratí ve Frýdlantském výběžku.

"Podle toho, co jsme dnes viděli, je v úseku Turnov–Liberec po spojení stávající trati od Turnova s jednokolejnou novostavbou od Loukova navržena nová dvoukolejná trať, po které by mohly vlaky jezdit až 200kilometrovou rychlostí, včetně dvou tunelů a čtyř estakád. Stávající trať přes Sychrov a Jeřmanické sedlo se pravděpodobně zruší, kromě úseku Hodkovice nad Mohelkou – Rychnov u Jablonce nad Nisou, který bude sloužit pro potřeby nákladní dopravy," řekl Jan Sviták, statutární náměstek hejtmana pro dopravu. "V úseku železniční tratě Liberec – Černousy – státní hranice se počítá s její elektrizací stejně jako v úsecích Raspenava – Bílý Potok pod Smrkem a Frýdlant v Čechách – Nové Město pod Smrkem."

Správa železnic plánuje zahájit výstavbu nejdříve v roce 2030. Investiční náklady jsou v této chvíli vyčísleny na desítky miliard korun.

S využitím tiskových zpráv Ministerstva dopravy ČR a studie proveditelnosti.

LK/Andrea Fulková

zdroj: https://genus.cz/regiony/liberecky-kraj/z-nbsp-liberce-do-prahy-vlakem-za-69-minut-vyplyva-ze-studie-spravy-zeleznic-investice-je-odhadnuta-na-10-miliard-a-start-projektu-na-rok-2030-n591626.htm?fbclid=IwAR2zg1Chdv22usPAuEub-FDdpHWfyRIqw5Gh6InTi9__ATTlX9CZYP4-N6g

Nějak nad tím novým nádražím v Liberci musím pořád přemýšlet. Nechci, aby to vypadalo, že bych rád zase rozbil místním politikům hračky. Ať se to klidně dotáhne, je v tom už hodně práce. Ale mělo by se hlídat, aby se při tom neblblo.

Původně vypadala ta myšlenka sjednocení nádraží a autobusáku chytře a elegantně. A ani to nevypadalo nějak extra náročně. Vytrhají se první tři koleje, namísto nich se protáhne ulice pro autobusy, do zadní stěny nádražní budovy se udělají dveře a dodělá se zde nástupiště. Easy, žádné velké budování, následně se ušetří za provoz sloučené odbavovací haly.

Jenže aktuálně zveřejněná cenovka mě znervózňuje. Čert vem náklady Správy železnic za překopání celého kolejiště a nástupišť. Utrácení peněz v tomhle státním podniku je lepší kvůli zachování duševního zdraví neřešit. Ale co těch 865 mil. Kč u města a kraje? Za co to bude?

Měl by v tom být i kapacitní parkovací dům. Pokud bude mít 500 míst, měl by se do 400 mil. Kč vejít. Výše popsané úpravy nádražní budovy ale nějak v nákladech nevychází. Zkusme lehké počty:

Přestup bus X vlak se může týkat tak 200 lidí denně, čísla nejsou venku, tak odhaduju. Ti ušetří na přestupu sotva 5 minut. To je cca 6000 ušetřených osobo-hodin za rok. Při udržitelnosti projektu 50 let, než přijde nějaká další vize (nebo se úplně změní svět kolem nás), je to 300 000 hodin. Ušetřená hodina tedy vychází na 465 mil. Kč / 300 000 = 1 550 Kč. To odpovídá platu předsedy vlády....

Než se to oficiálně spustí, měli bychom se všichni od města dozvědět 1) za co se chtějí tak velké peníze utratit, 2) kolika lidí se přestup vlastně může týkat. Diskuze nad těmito čísly by mohla vést k rozumnějšímu řešení. Obecné řeči o moderním přepravním uzlu by u téhle investice neměly stačit.

autor příspěvku Jindřich Felcman

Liberecký kraj chce letos vyhlásit architektonickou soutěž na dopravní terminál

Liberecký kraj chce v první polovině letošního roku vyhlásit architektonickou soutěž na dopravní terminál, který má být na libereckém vlakovém nádraží a v budoucnu propojit železniční, autobusovou i městskou dopravu. Po jednání radních Libereckého kraje a Liberce to řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Na projektu tzv. Central Station spolupracuje kraj s městem a Správou železnic. Premium Vizi propojit autobusovou a vlakovou dopravu v jediném areálu představil liberecký městský architekt, dnes náměstek libereckého primátora Jiří Janďourek (Starostové pro Liberecký kraj) s dalšími odborníky už v roce 2012. Liberecká radnice ji ale o čtyři roky později odmítla a pokračovala v přípravě výstavby terminálu na dnešním autobusovém nádraží. Záměr pak v roce 2019 předalo město kraji, který ho nejprve nechal přepracovat a později od něj zcela ustoupil.
"Architektonická soutěž by měla řešit nejen budoucí vzhled a využití jednotlivých objektů na libereckém hlavním nádraží, ale také vytvoření autobusového terminálu, který na něj bude přímo navazovat, řešení přednádražního prostoru, budovy Skloexportu a jejího využití a také řešení parkoviště P+R (záchytné parkoviště) v přímém sousedství dopravního terminálu, který by tam měl v budoucnu vzniknout v souvislosti s projektem rychlé železnice z Prahy do Liberce," uvedl Martin Půta. Vyhlášení soutěže budou podle hejtmana ještě předcházet jednání o financování architektonické soutěže. "Předpokládáme, že se o náklady podělíme na třetiny," poznamenal. Bude podle něj ale také třeba řešit, jak se bude celý projekt financovat. Výsledek architektonické soutěže předpokládá Půta do konce příštího roku. Nový přestupní terminál by měl být podle odhadů hotový za deset až 15 let. Terminál na vlakovém nádraží měl podle původních plánů kromě jiného vyřešit problém s neutěšeným zázemím autobusového nádraží v Liberci, které sice v polovině 90. let minulého století podstoupilo modernizací, na odbavovací budovu se zázemím pro cestující a řidiče ale tehdy peníze nezbyly. Jako zázemí tak už bezmála 30 let slouží provizorní objekt poskládaný ze stavebních buněk. Než bude terminál hotový, přesune město zázemí pro cestující do přízemí nedaleké budovy Uranu, která se rekonstruuje. Podle primátora Jaroslava Zámečníka (Starostové pro Liberecký kraj) by se měli cestující dočkat důstojného prostředí v budově Uranu letos na podzim. "Odstraňování buněk jsme původně plánovali v září tohoto roku, s firmou Metrostav máme v tuto chvíli dodatek do 17. září, že by měli odevzdat Uran hotový," doplnil primátor. Nevyloučil, že se termín může ještě o něco posunout, radnice chce do projektu doplnit obnovu výtahů, sociálního zařízení a stoupaček.
Zdroj: https://liberecka.drbna.cz/zpravy/35355-liberecky-kraj-chce-letos-vyhlasit-architektonickou-soutez-na-dopravni-terminal.html?utm_source=copy