František Peterka
František Peterka
(17. března 1922 Praha - 25. listopadu 2016 Liberec)
Od mládí rád sportoval a chtěl se stát učitelem tělocviku, vzpěračem a olympionikem. Po absolutoriu obchodní školy studoval herectví na Pražské konzervatoři.
Hercem, jak František Peterka přiznával, se stal jen nedopatřením. Na prvním místě byl u něj vždycky sport. Toužil být učitelem tělocviku, vzpěračem a olympionikem. Když byl mladý a nechal si od jedné věštkyně číst z ruky budoucnost, oznámila mu, že tento sen se mu nikdy nesplní, ale stane se úspěšným umělcem. Přestože se proti osudu vzpíral, nakonec se její věštba skutečně naplnila. Napomohla tomu tak trochu jeho sestra, která ho přihlásila na konzervatoř, aniž by s ním předtím cokoliv konzultovala. Studium mu vůbec nešlo a dokončil ho jen s velkým sebezapřením.
Po jejím dokončení pracoval jako úředník v pojišťovně a stále toužil po tom stát se úspěšným vzpěračem. Shodou příznivých náhod však získal své první divadelní angažmá ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti, kde nakonec zakotvil na delší dobu.
"Začal jsem se pak živit jako telefonista v pojišťovně a po práci jsem každý den chodil vzpírat. Jednoho dne mi přišel dopis ze Slováckého divadla, že mě viděli hrát v absolventském představení konzervatoře a že jsem se jim tak líbil, že mě chtějí. Nakonec jsem do Uherského Hradiště odjel, ale to jen proto, že jsem potřeboval peníze na novou činku. A od té doby už se to se mnou vezlo," popisoval s úsměvem Peterka.Když mu začaly přicházet nabídky na filmování, vždycky si kladl jednu podmínku. "Musela se mnou jet i činka, jinak jsem odmítal natáčet. Tenkrát jsem cvičil každý den, nemohl jsem bez toho být, tak jsem alespoň posiloval v autě," vysvětloval herec.
Další jeho hereckou štací se stalo Divadlo F. X. Šaldy v Liberci.
Byl hercem s výrazným komediální talentem, který v českém filmu debutoval ve snímku Černý prapor z roku 1958, další hlavní roli si zahrál v nepříliš známém a úspěšném snímku Chlap jako hora z roku 1960.
Mezi jeho nejznámější filmové role patří série komedií Zítra to roztočíme, drahoušku...! a Co je doma, to se počítá, pánové..., kde hrál manžela Ivy Janžurové, po boku Karla Augusty a Heleny Růžičkové si zahrál ve filmu Příště budeme chytřejší, staroušku! (všechny snímky v režii Petra Schulhoffa).
Zaujaly i některé jeho repliky z filmu Jáchyme, hoď ho do stroje!, kde ztvárnil trenéra juda Tulpacha.
Hrál také v televizním seriálu Arabela (seriál), kde vytvořil postavu českého Fantomase. Výrazná byla jeho postava Krakonoše v hrané večerníčkové sérii Krkonošské pohádky, kde vystupoval společně s Iljou Prachařem, Jaroslavem Satoranským, Zdeňkem Řehořem a Hanou Maciuchovou.
V roce 2001 ve věku 79 let utrpěl velmi vážný úraz, když ho srazil automobil. Po sérii několika desítek operací a třech letech pobytu v liberecké nemocnici jeho sportem trénované tělo přežilo i tuto nepříjemnost.
Zemřel hodinu před půlnocí 24. listopadu 2016 v hospici sv. Zdislavy v Liberci ve spánku ve věku 94 let. K poslednímu rozloučení došlo 1. prosince 2016 v obřadní síni libereckého krematoria.
V roce 1997 obdržel František Peterka Medaili města Liberce za občanské zásluhy.
V listopadu 2016 mu město Liberce udělilo Čestné občanství. Tehdejší primátor Tibor Batthyány udělení pocty navrhl pouhý den předtím, než Peterka zemřel.
V roce 2020 nechalo vyrobit město Liberec, na počest zesnulého herce, bronzovou bustu, která byla umístěna v prostorách liberecké radnice. Autorem busty je sochař a výtvarník Jiří Gdovín.
(zdroj: Wikipedia)
Oslava 85. narozeniny (foto Petr Šimr)
oslava 90.narozeniny (foto Petr Šimr)
Komentář Leony Pokorné - Pan Peterka s manželkou a oběma dětmi bydlel na Františkově v Nové ulici naproti letišti. Já tam bydlela od r. 1962,bylo mi 5 let. Když se rozvedli cca v r. 1970 odstěhoval se i s Michaelou pod nádrží do paneláku, odtamtud se cca 1973-5 odstěhoval na Perštýn a potom teprve se přestěhoval na Dobiášovku naproti Penny a tam ho navštěvoval "malý" Míša, kterému pomáhal trošku na sobě pracovat - trénoval ho.
Rozhovor pro časopis ŽENA - IN
František Peterka, herec s duší sportovce
Uvnitř činžovního domu na libereckém sídlišti, kam jsem byla
pozvána, stojím teď s Františkem Peterkou u okna jeho bytu a společně se
kocháme výhledem na Ještěd. I když přiznám se, že více než samotný
Ještěd mě fascinuje vedle mě stojící herec.
Pane Peterko, jak to, že vypadáte pořád tak stejně? A k tomu ty černé vlasy.
No, řeknu vám, je to otrava to barvení vlasů, a co teprve sehnat ten správný odstín. (smích)
Vy si ze mě děláte legraci, viďte?
Tak
dobře, už nebudu. Vlasy mám po mamince. Je to dar od Boha. Moje maminka
se dožila 98 let a až do posledku měla také spoustu krásných, tmavých
vlasů.
Máte sklony k dlouhověkosti.
Ano,
babička se dožila 94 let a tatínek 74, ale stejně je všechno řízeno
osudem. Když mi bylo asi 19 let, tak mně a mému kamarádovi hádala
cikánka z ruky. Všechno, co mi řekla se vyplnilo, včetně divadla a
herectví. Také mi řekla, že budu dvakrát ženatý, budu mít dvě děti, a
dokonce mi předpověděla i těžký úraz nohou a dlouhodobý pobyt v
nemocnici. Já to tehdy vůbec nebral v úvahu, ještě jsem se zeptal: "A to
tam jako umřu?" Byl jsem mladý, všechno se zdálo tak neuvěřitelné a
vzdálené.
Je tomu deset let, co jste utrpěl vážný úraz nohou,
zezadu do vás narazil automobil. Ten pobyt v nemocnici byl pak opravdu
hodně dlouhý.
Dlouhé tři roky. Celkem jsem prodělal
čtyřicet operací, vážnější i méně vážné. Hodně už se o tom napsalo.
Myslel jsem, že už nikdy nebudu chodit. Kvůli vleklé infekci mi dokonce
hrozila i amputace. První rok jsem se denně modlil, abych zemřel,
nechtělo se mi už žít. Zbylé dva roky jsem pak strávil v léčebně pro
dlouhodobě nemocné a na rehabilitacích. Psychicky jsem se s tím pomalu
vyrovnával.
Doktoři a sestřičky na vás určitě dodnes rádi vzpomínají.
Byl
jsem tam už takový inventář. Také na ně rád vzpomínám. Když mi třeba
sestřičky při odchodu říkaly, že se jim bude po mně stýskat, tak jsem
jim odpověděl, že jsem tam byl sice se vším naprosto spokojený, ale
kvalifikoval bych to jako "fešácký kriminál". (smích) Také bych
nerad některou z nich shazoval, ale musely mě mít opravdu velmi rády,
poněvadž všechny do jedné mě "požádaly o nohu". Denně mi ji totiž musely
čistit a desinfikovat. (smích)
Velkým rozptýlením jste byl jistě i pro pacienty.
To
ano. Jednou si mně například jedna pacientka postěžovala: "Víte, pane
Peterko, já mám obavu, že mně tady vůbec nepomohli." A já jí na to
povídám: "A co se divíte? Cožpak jste si nevšimla toho nápisu hned před
vchodem do nemocnice: Kdož sem vcházíte, odložte všechny své naděje..." A
ona mně to chudina uvěřila, ještě se tam běžela podívat. (smích)
Vy jste neuvěřitelný! Pořád samá legrace. Ostatně tu jste
rozdával i nám filmovým divákům. Filmování však předcházelo napřed
divadlo. Čí zásluhou?
Mojí ne. Na tom všem má zásluhu
moje sestra. Byla o deset let starší a byla to taková prodloužená ruka
maminky, které jsem se narodil až v jejích 38 letech. Jednou si na mé
chování stěžovala kantorovi, kterého jsme měli na základní škole na
kreslení. To byl předmět, který mě moc bavil, jinak ze všeho ostatního
jsem míval špatný prospěch. Například dodnes nepochopím, že vždy, když
bylo nějaké výročí, jakékoliv, ať už narozeniny pana prezidenta nebo
založení republiky, tak jsem recitoval básničku. Byl jsem pořádně
naštvaný, poněvadž to měli recitovat školní premianti, proč já? Ale ten
učitel ve mně asi objevil nějaké vlohy, poněvadž při té stížnosti mé
sestře poradil, ať to se mnou zkusí na konzervatoř. A tak
mě tam přihlásila. Všechno za mě zařídila. Přinesla mi, co se mám
naučit, neptala se ani co, a přinesla rovnou knížku Moliéra - Zdravý
nemocný. "Něco si z toho vyber," a já si vybral Toinettu - služku (smích). A pak ještě Shakespeara - Marka Antonia, myslím, že řeč nad mrtvým Ceasarem. A k tomu ještě nějakou básničku.
Narodil jste se v Praze, tak jen upřesním, že jste se hlásil na pražskou Státní konzervatoř... a přijali vás.
Zkoušky
jsem dělal v roce 1941. Z šesti set uchazečů nás přijali třicet! I na
konzervatoři jsem míval většinou nejhorší prospěch. Během půldruhého
roku tři postupné zkoušky. Paní profesorka Iblová se mě ptala: "Pane Peterko, jak je možné, že vy jste během ročníku tak slabý a na zkouškách pak excelujete?"
No protože jsem se ve třídě před spolužáky strašlivě styděl! V samotném
divadle jsem pak už byl jako ryba ve vodě. To bylo jiné prostředí.
Začínal jste v divadle v Uherském Hradišti, v Praze nebylo místo?
Tenkrát,
když jsem začínal, ředitelé oblastních divadel k sobě lanařili mladé
herce. Takže člověk než zakotvil, prošel si řadou angažmá po celé
republice. Já jsem začínal v Uherském Hradišti, kde jsem strávil čtyři
roky, poté tři roky v Liberci, dva roky v Olomouci a nakonec opět v
Liberci v divadle F. X. Šaldy. V Liberci jsem pak už zůstal a usadil se
tu natrvalo.
Prý jste měl i nabídku z pražského vinohradského divadla.
V
roce 1949 jsem se zúčastnil druhého ročníku celostátní soutěže všech
divadel, takzvané divadelní žatvy. Komise kritiků a diváků musela za tři
měsíce zhlédnout asi šedesát představení. Obodovali si každého herce a
já se dostal mezi sedm nejlepších mužských hereckých výkonů. Spolu se
mnou byli vyhodnoceni: Pešek, Prokoš, Bagár, Lampa, Lackovič a Króner. Já jsem získal cenu za roli ve hře Odvety
od polského autora Kruzskowského. A vinohradské divadlo okamžitě
projevilo zájem, jenže já cukl. Nebyl jsem si jistý, že chci hrát
divadlo. Celý svůj život jsem preferoval sport. Na druhou stranu, tohle
ocenění mě opravdu zviklalo. Na Karlově univerzitě byla totiž už druhým
rokem otevřena profesura tělocviku, chtěl jsem si podat přihlášku, ale
nakonec jsem si ji nepodal.
Divadelní úspěch vás zviklal?
Ano, ale pak jsem si řekl, no tak já můžu vlastně trénovat pořád, a to divadlo dělat přitom. Svědomí však mám čisté. U žádné role jsem nikdy nic neodbyl, jen jsem si pořád nebyl jistý, zda to chci dělat. Moje sestra mi říkala: "Co by za to jiný dal!" Já vím, ale ten vnitřní boj mezi činkou a herectvím se ve mně odehrával pořád. Chtěl jsem zůstat u sportu, dělal jsem těžkou atletiku - disciplinu vzpírání. Mým snem bylo dostat se i na olympiádu. Zdvihal jsem 120 kilo, a kdybych se byl dostal nad tu metu 130, 140 kilo, tak jsem od divadla odešel. Jenže vše už bylo předurčeno. A také... v té době bylo těžké uživit se sportem.
Takže jste hrál divadlo a ve volných chvílích vzpíral.
V každé volné chvilce. Činky jsem s sebou třeba vozil i do divadla a posiloval o přestávce.
Vzpíráním jste si vypracoval skvělou postavu, díky které
si vás všimli také filmaři. Navíc svým vysokým vzrůstem (186 cm) jste
byl v té době ojedinělý. Připomeňte mi, ve kterém filmu jste debutoval?
Svou první roli jsem dostal ve filmu, který se jmenoval Milujeme. Byl to strašný film a já jsem v něm byl ještě strašnější. (smích)
Nicméně jsem byl v té době asi nejdražším hercem v republice, poněvadž
jsem tehdy ještě bydlel v Uherském Hradišti a každý den jsem létal
letadlem z nedalekých Otrokovic do Prahy. Pak přišla další role ve filmu
Únos. Nebyla o moc lepší než ta první. Bylo nás tam asi deset uprchlíků
a já hrál jednoho z nich.
Klíčovou však už můžeme označit roli Petra ve filmu režiséra Vladimíra Čecha - Černý
prapor. Film se natáčel se v roce 1957 a na tu dobu se jednalo o
poměrně odvážný žánr, než na jaký byli diváci doposud zvyklí.
To
ano. Děj začíná přistáním letadla na ruzyňském letišti, jímž se vrací
domů bývalí příslušníci cizinecké legie, kteří bojovali na francouzské
straně ve Vietnamu. Ten příběh je vlastně o jednom z těch, kteří se už
nevrátili.
Kdo ten film viděl, jistě mi dá za pravdu, že srovnání
vašeho "Petra" s takovým pozdějším Arnoldem Schwarzeneggerem je opravdu
na místě.
Později mě s ním opravdu porovnávali. Na
základě tohoto filmu mi pak bylo také soustavně nabízeno angažmá na
Barrandově, ale já jsem ho soustavně odmítal, narušilo by mi to můj
trénink doma. Působil jsem jen externě. Nicméně nabídky přicházely čím
dál častěji a s nimi i přibývající závist. Kolega mi třeba povídá: "O tobě tady koluje fáma, že jinou roli než hlavní nevezmeš."
Byla to pravda, ale já neměl důvod to odmítat. Proč? Když už teda jdu
filmovat a "musím", tak ať ta role stojí za to. Já měl doma celé stohy
filmů s nabídkami, tak proč bych si nevybral? Ty pomluvy mě sice
rozčilovaly, ale s tím nic nenaděláte. Prostě vedlejší nabídky
nepřicházely, přicházely převážně hlavní. Málokterému herci se poštěstí
si role vybírat, ale každý by byl za to vděčný. Přes pomluvy jsem se
přenesl.
To
je dobře, jinak bychom neviděli vaši excelentní roli boxera Bečváře ve
filmu režiséra Vojtěcha Jasného Přežil jsem svou smrt (1960).
Vy
ten film znáte? K tomu filmu mám řadu vzpomínek! Byl to příběh z tábora
smrti, natočený podle skutečné události. I když samotný děj není nijak
veselý, mám veselou příhodu s Vladimírem Menšíkem, který měl v tom filmu
také jednu z významných rolí. Hrál kápa, který mi chtěl pomoci, a byl
pak místo mě zastřelen. No a jak tam nosíme ty těžké balvany, tak při
záběrech málokdo věděl, že ten téměř padesátikilový kámen, který jsem
nosil na zádech, byl opravdový. Já jsem to tak chtěl, jinak bych musel
předstírat, jak je to těžké, a to jsem nechtěl. Chtěl jsem, aby bylo
moje hraní opravdové, a tak i ten balvan byl pravý. A v okamžiku, kdy mi
měl Menšík s tím kamenem pomoct, tak se zděsil a zařval: "No co to jééé? Tohle Ty nosíš? To já nosit nebudu!" A museli mu přinést latexový. (smích)
Když už jsme u Menšíka, on byl vynikající komik a
vypravěč, ale to samé můžeme vlastně říci i o Vás. I když vás nebylo
všude plno jako jeho, přece jen, když už jste se v nějaké komediální
roli objevil, zůstal jste v paměti navždy.
Ale, to je snad trochu nadnesené.
Není, skromnost stranou. Vždyť jen při vyslovení komedií:
Příště budeme chytřejší, staroušku, Jáchyme, hoď to do stroje, Zítra to
roztočíme, drahoušku, Co je doma, to se počítá, pánové... atd. máme
ihned chuť se na ně podívat znovu. Třeba vaše dvojka s Ivou Janžurovou
je nesmrtelná. Jako byste k sobě patřili od narození. Nežárlil na vás
její manžel?
Ona v té době ještě nebyla vdaná. Ale
když jste vzpomněla paní Janžurovou, kdysi v jednom bulváru vyšel takový
nesmysl: Krakonoš Peterka v nemocnici zlobil, chtěl do postele
Janžurovou. Vtip byl v tom, že ta zpráva přišla asi s tříletým
zpožděním, neboť já byl v té době už z nemocnice dávno doma. Proč to ti
lidi píšou? To nemají o čem psát? Víte, tohle mně strašně vadí, jak si
někteří vymýšlí. Nechápu, proč to dělají. Vždyť tím hrozně ubližují
ostatním. A jinak Iva Janžurová - to je vynikající komediant! (smích)
Který z vašich filmů máte nejraději?
Černý prapor a možná ještě s Augustou Příště budeme chytřejší, staroušku, tam jsem si to natáčení skutečně užil. Třeba ta zlodějská hantýrka, kterou tam používám, ta je podle skutečné postavy. Kdysi jsem čekal v nádražní restauraci na vlak, a tam chodí různé typy lidí, však to znáte. No a vždycky když mě viděli, hned mě poznali a hlásili se ke mně jako staří známí: Nazdááár, Peterkááá! No a jednoho z nich, tedy tu jeho hantýrku, ale třeba i gesta a pohyby, jsem pak použil i do toho filmu. Aby to bylo opravdové. To mě fakt bavilo.
Nás taky. A nesmíme zapomenout zmínit ani dětské diváky,
které jste si získal nesmrtelnou rolí večerníčkového Krakonoše. Jak jste
k té roli přišel?
Výtvarník toho večerníčku navrhl,
že to musí hrát velký chlap, jehož pohled by měl vzbuzovat respekt, ale
zároveň i důvěru, aby se ho děti nebály. Tehdy režisérka Věra Jordánová
řekla, že okamžitě věděla, že Krakonoše bude hrát Peterka.
Večerníček má ve třech sériích celkem 20 dílů. To znamená spousta času stráveného se skvělými herci a štěstí na krásnou práci.
To
štěstí jsme opravdu měli, a to doslova, neboť současně v té době, kdy
vznikala druhá série Krkonošských pohádek, se také natáčel film pod
názvem Vítězný lid. Hrálo v tom neskutečně mnoho herců, a ti tehdy
zabrali snad všechny šatny. Mně ta moje zůstala a ptal jsem se Prachaře,
kdo je v těch ostatních šatnách. A on na to: "No přece vítězný lid..." (smích)
A jednou, to už jsem byl nalíčený jako Krakonoš, jsem se na chodbě
setkal s Pleskotem, který hrál Beneše, a jak jsem tam tak stál v té
masce Krakonoše, tak jsem před ním hluboce smekl. Na to vyběhla z šatny i
Maciuchová, Řehoř a všichni další, a každý před ním udělal nějaké to
pukrle. A Pleskot na to: "Vy blbouni, vy ani nevíte, jak vám ty vaše pohádky závidím." Takže štěstí jsme opravdu měli. (smích)
Poznávají vás i dnešní děti na ulici?
Poznávají. Například nedávno ke mně přiběhl opravdu velký houf dětí a jedno z nich povídá: "Pane, je to pravda? Eržika říkala, že jste ten "K r k o n o š"?" směje se K r a k o n o š.
"Pane
Krakonoši", byl jste úspěšný ve filmu, v divadle i v televizi. Kdybyste
měl zpětně zhodnotit: Hrály se vám lépe role divadelní, nebo filmové?
Divadelní
role se mně hrály lépe. Divadlo totiž nemůže hrát každý, kdežto film
ano. Film je v současnosti hodně spojován s reklamou. Může ho hrát
kdokoliv: miss, zpěvák, podnikatel. Dříve se naše generace dlouho
ostýchala, než si dovolila nazvat se hercem. Byla v nás zakořeněna
určitá úcta a pokora. Měli jsme své vzory a tím více jsme byli k sobě
kritičtí. Dnes se nazývá hercem každý.
Vaším vzorem byl kdo? Ať už hereckým, nebo lidským?
Pan
profesor Miloš Hlavatý, který mě učil na konzervatoři. Když jsem se pak
s ním setkal i ve filmu a on mě najednou začal oslovovat pane kolego,
vůbec jsem si s tím nevěděl rady. Víte, jednou jsem mu řekl: "Pane
profesore, vy jste nás měl na líčení a dal jste mi výbornou známku, ale
vy jste nám přece během celé výuky vyprávěl krásné a zajímavé příhody a
já jsem si takovou známku ani nezasloužil." A on mi na to odpověděl: "Jestli z vás bude dobrý herec či se budete umět dobře nalíčit, to já vám za ten rok nejsem schopen dát. To všechno musíte vy sám..."
Medailonek
- František Peterka se narodil 17. března roku 1922 v Praze na Smíchově.
- Byl dvakrát ženatý. S druhého manželství s herečkou Vlastou Peterkovou (*1922) má dceru Michaelu, která žije v jihoafrické Pretorii, a syna Michala, který žije v Liberci.
- V roce 1980 mu byla udělena cena Českého literárního fondu za hru Nestřílejte bílé labutě.
- V roce 1993 byl jmenován čestným občanem města Liberce a dvakrát byl jmenován osobností roku.
- Zatím posledním filmem, ve kterém účinkoval, byla Kráva Karla Kachyni z roku 1993 - František Peterka chystá svůj vlastní scénář projektu, který nazval Podivná beseda důchodcova
- V roce 2007 Česká televize natočila pořad 13. komnata Františka Peterky
- Nedávno se objevil také na TV Prima v pořadu Top Star Magazín, kdy ho navštívila zpěvačka Lucie Bílá
- Ve volných chvílích sepisuje svoji vzpomínkovou knihu.
Po skončení našeho rozhovoru se mi vůbec nechtělo domů. Kdy se zase tak od srdce zasměju? František Peterka je báječný člověk. Velký chlap s duší kluka. Velký herec s duší sportovce.
Foto poskytl: František Peterka
zdroj: https://zena-in.cz/clanek/frantisek-peterka-herec-s-dusi-sportovce?fbclid=IwAR2d2OwipAFwUOaiwWhSXPPN1GnFLuj7EqogGE9U58-Oga7_dvLwJkq1_5Q