Erwin Cettineo

05.02.2023
Občas se pan Erwin nechal zvěčnit svým fotoaparátem sám, tentokrát ve finských domcích v Dolním Hanychově. (archiv Boveraclubu)
Občas se pan Erwin nechal zvěčnit svým fotoaparátem sám, tentokrát ve finských domcích v Dolním Hanychově. (archiv Boveraclubu)
Erwin Cettineo v roce 1973
Erwin Cettineo v roce 1973
Erwin Cettineo
Erwin Cettineo

Erwin Cettineo (*15.11.1903) už jako kluk, protože na Masarykově třídě projížděly pod okny jejich bytu. A nebyl by to ani kluk, kdyby ho nezajímalo, proč a jak ta mašinka jezdí. Brzy začal tramvaje fotografovat a také stavět jejich modely. Mladý Cettineo sice vystudoval libereckou obchodní akademii a po většinu života se živil jako účetní v libereckých firmách, ale jeho velkým koníčkem byla stavba modelů tramvají, jichž se až doposud zachovalo 30. Stavební materiál získával zdarma - z krabic od doutníků. Jsou to opravdu úžasné miniatury vozů, v nichž cestovaly dámy ještě v dlouhých sukních a pánové v žaketech. Pan Cettineo jezdil za svými kolejovými miláčky i do Ústí nad Labem, Teplic, Mostu, Olomouce, Ostravy a Brna. Shromáždil obrovský archiv fotografií, které zpracovával v družstvu Fotografia, kde pracoval jako laborant. Tento nadšenec s italskou krví zemřel v Liberci 17.11.1985.

Dalším milovníkem vozů na kolejích, byl Anton Schlupek(*8.2.1903), který se s Erwinem přátelil až do svého odchodu do Německa po válce. Svou vášeň proměnil v zaměstnání. Vystudoval pražskou techniku a jako strojní inženýr pracoval až do roku 1945 u libereckých tramvají. Spolupracoval na konstrukci proslulého a unikátního libereckého sněhového pluhu "Krasin", na přestavbě vlečných vozů a přípravě konstrukčního řešení nových tramvají. Bohužel se několik z navrhovaných projektů neuskutečnilo. Patří mezi ně i jeden z prvních nízkopodlažních vlečných vozů se středním vstupem a s výškou podlahy pouhých 30 cm nad kolejnicí. Záměrem však byla spíše rychlá výměna cestujících než zpřístupnění dopravy postiženým občanům. Kromě návrhů konstrukcí nových vozů nebo jejich zlepšení se věnoval, stejně jako jeho přítel Cettino, stavbě modelů. Před odchodem do Německa (5.9.1946) mu jich věnoval celkem 12. Oba přátelé pokračovali až do konce života v bohaté korespondenci. Zůstaly po nich fotografie, negativy a písemnosti o městské kolejové dopravě, mnohdy opravdové unikáty.

Gisbert Jäkl a Erwin Cettineo
Gisbert Jäkl a Erwin Cettineo

Tramvaje byly Italovou láskou, z jeho fotek vznikla kniha

22. října 2017 8:04

Dluh jednomu z nejpilnějších fotografů libereckých a jabloneckých tramvají, který během více než šedesáti let zachytil proměny vozů i obou měst samotných, splácí nová kniha. Publikace přibližuje dílo muže s italskou krví Erwina Cettinea, který žil v Liberci v letech 1903 až 1985.


Erwin Cettineo, který žil v Liberci v letech 1903 až 1985, tramvaje miloval. Rád proto vozy zachycoval na fotografiích.  Erwin Cettineo
Erwin Cettineo, který žil v Liberci v letech 1903 až 1985, tramvaje miloval. Rád proto vozy zachycoval na fotografiích. Erwin Cettineo

Vydalo ji sdružení Boveraclub, jež popularizuje historii místní městské hromadné dopravy.

Na bezmála dvou stech stranách se střídá plejáda černobílých - a jak léta přibývala, i barevných - záběrů tramvají, pořízených mezi roky 1918 a 1982.

V prodeji u následujících prodejců:

  • Knihkupectví a antikvariát Fryč, Liberec, Pražská
  • Technické muzeum Liberec, Liberec, Masarykova
  • akce Boveraclubu
  • on-line zde: https://www.boveraclub-fanshop.cz
  • on-line zde: https://www.dopravnispony.cz

Erwinův otec (archiv SM v Liberci)
Erwinův otec (archiv SM v Liberci)
Erwin Cettineo (archiv SM v Liberci)
Erwin Cettineo (archiv SM v Liberci)
Erwin Cettineo s maminkou (archiv SM v Liberci)
Erwin Cettineo s maminkou (archiv SM v Liberci)
Erwin Cettineo a jeho modely (archiv SM v Liberci)
Erwin Cettineo a jeho modely (archiv SM v Liberci)
Erwin Cettineo (archiv SM v Liberci)
Erwin Cettineo (archiv SM v Liberci)
Boveraclub mi zaslal ještě jednu krásnou fotku, která je z období poloviny 50.let 20.stol. na které je sám autor části skvělého archivu libereckých tramvají Erwin Cetineo. Harcov - U Terstu. (archiv Liberec Starý Harcov- Reichenberg Alt Harzdorf)
Boveraclub mi zaslal ještě jednu krásnou fotku, která je z období poloviny 50.let 20.stol. na které je sám autor části skvělého archivu libereckých tramvají Erwin Cetineo. Harcov - U Terstu. (archiv Liberec Starý Harcov- Reichenberg Alt Harzdorf)
Erwinova první fotografie z domu na Masarykově třídě, ve kterém bydlel (archiv SM v Liberci)
Erwinova první fotografie z domu na Masarykově třídě, ve kterém bydlel (archiv SM v Liberci)
(archiv SM v Liberci)
(archiv SM v Liberci)

Cettineo strávil dětství na Masarykově třídě

"Knihou připomínáme letošní sté dvacáté výročí libereckých tramvají. Nechtěli jsme tentokrát vydat nic odborného, ale spíš něco i pro obyčejné čtenáře, kteří třeba nejsou technicky zaměření. A z toho nám vyšla kniha fotek doplněných jednoduchými popisky," uvedl předseda Boveraclubu Tomáš Krebs.

Cettineo, jehož otec byl velitelem dolních kasáren v Liberci, strávil dětství i část dospělosti ve vile v Masarykově ulici - kniha obsahuje i jeden z jeho prvních záběrů tramvají pořízených z okna vily.

"Vystudoval libereckou obchodní akademii a po většinu života se živil jako účetní v libereckých firmách, ale jeho velkým koníčkem byla stavba modelů tramvají, jichž se až doposud zachovalo třicet. Stavební materiál získával zdarma - z krabic od doutníků," podotkl Krebs.

Po druhé světové válce mohl díky italskému občanství zůstat v Liberci. "Jeho žena, jíž si vzal před válkou, odešla do západního Německa. Léta pak chtěla, aby šel za ní, ale on říkal, že je Liberečan a že tady chce zůstat," poznamenal Krebs.

Musel se ale vystěhovat z vily v Lidových sadech. Doba po konci války pro něj zjevně nebyla zrovna příjemnou, protože kromě vystěhování přišel o velkou část svého archivu.

Negativy s hákovými kříži mu rozšlapali

"Vyprávěl našemu kamarádovi, dnes již bohužel zesnulému Gisbertu Jäklovi, že na jeho stěhování z vily v Lidových sadech dohlížely bdělé orgány. Když muži viděli na negativech hákový kříž, což bylo na snímcích z války poměrně časté, negativy rozšlapali a snímky zničili," řekl Krebs.

V knize, na niž přispělo město Liberec z kulturního fondu, se neobjevují ani žádné snímky z prvních poválečných let. "Asi se zpočátku bál chodit po ulicích s aparátem a fotit, aby neměl nějaké potíže. Patrně neměl dobré vybavení, takže případné fotky z těch časů nejsou moc kvalitní," doplnil Krebs.

Své snímky Cettineo v pozdějších letech zpracovával v družstvu Fotografia, kde byl zaměstnán coby laborant; jeho kolegou byl například mezi libereckými školáky několika generací kultovní fotograf Václav Toužimský.

"Cettineo byl pečlivý, na papír kromě přesného data zaznamenával i clonu, ostření, metry a další informace. Dělal si tam poznámky německým těsnopisem, ale to jsme ještě nedokázali rozluštit. Spoustu fotek rozdal svým známým nebo řidičům a průvodčím, které v provozu fotil," vyprávěl Krebs.

Fotografie uchovávají v krabicích na čtvrtky

V sedmdesátých letech předával Cettineo archiv fotografií, negativů a modelů tramvají dalšímu místnímu nadšenci do tramvají, již zmíněnému Gisbertovi Jäklovi.

"Ten jej utřídil. Co je na papíře, spočítané nemáme. Uchováváme kartotéky v takových těch krabicích, v nichž se prodávají kancelářské čtvrtky rozměru A4. Fotky Erwina Cettinea, Gisberta Jäkla a moje zabírají asi čtyřicet takových krabic. Negativy zhruba od roku 1950 do osmdesátých let pak čítají asi deset tisíc záběrů. Scanovali je v Severočeském muzeu v Liberci, za což děkujeme," upozornil Krebs.

Kniha nazvaná Svět tramvají Erwina Cettinea - Liberec a Jablonec nad Nisou je k dostání v Technickém muzeu v Liberci, v modelářské prodejně JW modely na místním nádraží a na recepci dopravního podniku. "Jednáme také s Fryčovým knihkupectvím," zdůraznil Krebs.

Autor: Jan Mikulička

Zdroj: https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/tramvaje-ital-fotky-kniha.A171020_145206_liberec-zpravy_jape?

další fotografie na odkazu:

Erwin Cettineo s maminkou (archiv SM v Liberci)
Erwin Cettineo s maminkou (archiv SM v Liberci)
Erwin Cettineo se svým kamarádem Antonem Slupkem(archiv SM v Liberci)
Erwin Cettineo se svým kamarádem Antonem Slupkem(archiv SM v Liberci)
Erwin Cettineo sedící poblíž ulice Svobody. Ani jeden z objektů již nestojí. Dva spodní byly zbourány před stavbou tělocvičny TUL, horní řada vilek zase ustoupila kolejím D,E,F. Roubená chaloupka č.p. 77 zasahuje do půdorysu dnešní tělocvičny. Viz dále mapky z roku 1938. Před osobami není ulice Svobody, je to cestička výše v louce.
Erwin Cettineo sedící poblíž ulice Svobody. Ani jeden z objektů již nestojí. Dva spodní byly zbourány před stavbou tělocvičny TUL, horní řada vilek zase ustoupila kolejím D,E,F. Roubená chaloupka č.p. 77 zasahuje do půdorysu dnešní tělocvičny. Viz dále mapky z roku 1938. Před osobami není ulice Svobody, je to cestička výše v louce.
Dům na Masarykově třídě, ve kterém bydlel (archiv SM v Liberci)
Dům na Masarykově třídě, ve kterém bydlel (archiv SM v Liberci)
Pan Cettineo bydlel v ulici 5. května, do které měl výhled. (archiv Boveraclubu)
Pan Cettineo bydlel v ulici 5. května, do které měl výhled. (archiv Boveraclubu)
(archiv SM v Liberci)
(archiv SM v Liberci)

Erwin si  výborně fotografie archivoval  a ukládal do krabic

(archiv SM v Liberci)
(archiv SM v Liberci)
(archiv SM v Liberci)
(archiv SM v Liberci)
(archiv SM v Liberci)
(archiv SM v Liberci)
(archiv SM v Liberci)
(archiv SM v Liberci)
(archiv SM v Liberci)
(archiv SM v Liberci)

Erwin nefotil jen projíždějící tramvaje, ale občas se jen tak procházel po městě - tyto fotografie jsou z roku 1972

autobus jede po Železné, fotograf stojí v Kostelní. Zajímavé je, že po celé levé straně Sokolovského náměstí vede Růžová ulice.
autobus jede po Železné, fotograf stojí v Kostelní. Zajímavé je, že po celé levé straně Sokolovského náměstí vede Růžová ulice.
Kousek od radnice byly vodotrysky, které se občas podařilo v noci osvětlit. (archiv Boveraclubu)
Kousek od radnice byly vodotrysky, které se občas podařilo v noci osvětlit. (archiv Boveraclubu)
A dětský koutek v Lidových Sadech, kde dnes drandí i vláček ze Šaldova náměstí, byl vybaven úplně jinými atrakcemi než dnes. (archiv Boveraclubu)
A dětský koutek v Lidových Sadech, kde dnes drandí i vláček ze Šaldova náměstí, byl vybaven úplně jinými atrakcemi než dnes. (archiv Boveraclubu)
Šaldovo náměstí, pohled směrem k radnici.
Šaldovo náměstí, pohled směrem k radnici.
Tabák a Lahůdky, plníme usnesení sjezdů.
Tabák a Lahůdky, plníme usnesení sjezdů.
pohled na vznikající park Uherkových (archiv Boveraclubu)
pohled na vznikající park Uherkových (archiv Boveraclubu)
Husovka, kde jsou auta? Dnes je to jedno velké parkoviště. (archiv Boveraclubu)
Husovka, kde jsou auta? Dnes je to jedno velké parkoviště. (archiv Boveraclubu)
Na Rybníčku, pohled přes park na obchodní dům Ještěd (vpravo) - tedy ten původní. (archiv Boveraclubu)
Na Rybníčku, pohled přes park na obchodní dům Ještěd (vpravo) - tedy ten původní. (archiv Boveraclubu)
Na Šaldově náměstí se tenkrát proháněl kousek od Celestýna vláček, který známe z Lidových Sadů. (archiv SM v Liberci)
Na Šaldově náměstí se tenkrát proháněl kousek od Celestýna vláček, který známe z Lidových Sadů. (archiv SM v Liberci)
Pohled od radnice do Rumjancevovy ulice na místo, kde za mostem přes Sokolskou třídu stojí nová knihovna. (archiv Boveraclubu)
Pohled od radnice do Rumjancevovy ulice na místo, kde za mostem přes Sokolskou třídu stojí nová knihovna. (archiv Boveraclubu)
Na Tržním náměstí nebyl ani bazén a ani parkoviště, za to se tam občas objevily kolotoče. (archiv Boveraclubu)
Na Tržním náměstí nebyl ani bazén a ani parkoviště, za to se tam občas objevily kolotoče. (archiv Boveraclubu)
Tenkrát ještě Náměstí Bojovníků za mír, bylo na něm několik autobusových zastávek.
Tenkrát ještě Náměstí Bojovníků za mír, bylo na něm několik autobusových zastávek.
Ještě starý most nad Sokolskou, která se za pár let a nakrátko stane Třídou lidových milicí.
Ještě starý most nad Sokolskou, která se za pár let a nakrátko stane Třídou lidových milicí.
Tehdy Leninova, zastávky u průmyslovky. Krásný litinový staniční sloupek máme schovaný (archiv Boveraclubu)
Tehdy Leninova, zastávky u průmyslovky. Krásný litinový staniční sloupek máme schovaný (archiv Boveraclubu)
park Na Rybníčku (archiv Boveraclubu)
park Na Rybníčku (archiv Boveraclubu)
Jablonec si už oddychl, v tramvajové vozovně tu má už jenom moderní autobusy, do kterých se tankuje nafta za korunu litr.
Jablonec si už oddychl, v tramvajové vozovně tu má už jenom moderní autobusy, do kterých se tankuje nafta za korunu litr.
Při stavbě "Abecedy" v Jablonci je zima, a tak vypomůže vyřazená "úzká pára".
Při stavbě "Abecedy" v Jablonci je zima, a tak vypomůže vyřazená "úzká pára".
V Jablonci u přehrady chybí krásné moderní sídliště a je tu ještě sklárna, kterou kdysi zásobovala tramvaj.
V Jablonci u přehrady chybí krásné moderní sídliště a je tu ještě sklárna, kterou kdysi zásobovala tramvaj.
V Liberci je spáchán první pokus o historickou tramvaj, naštěstí za dalších deset let už projede hutí.
V Liberci je spáchán první pokus o historickou tramvaj, naštěstí za dalších deset let už projede hutí.
Za libereckým divadlem se dokončuje nový most a nájezd do Rumjancevovy ulice.
Za libereckým divadlem se dokončuje nový most a nájezd do Rumjancevovy ulice.
Nově vyrobené tramvaje se noří do Pražské ulice pod dohledem pevné stráže socialismu.
Nově vyrobené tramvaje se noří do Pražské ulice pod dohledem pevné stráže socialismu.
Tatra T3 č. 41 a Trabant 601 u Viaduktu.
Tatra T3 č. 41 a Trabant 601 u Viaduktu.
Pracovní stroje při rekonstrukci tramvajové trati do Jablonce mají sympatická data výroby: 1899 a 1904.
Pracovní stroje při rekonstrukci tramvajové trati do Jablonce mají sympatická data výroby: 1899 a 1904.
V Zeleném Údolím dorůstají do své výšky vánoční stromky. Dnes už jsou trochu přerostlé.
V Zeleném Údolím dorůstají do své výšky vánoční stromky. Dnes už jsou trochu přerostlé.
Ruprechtice náměstí - konečná moderních autobusů.
Ruprechtice náměstí - konečná moderních autobusů.
LVT, lávka přes vítěznou a krásné koukání na projíždějící tramvaje, které tam ještě měly kolejový přejezd, ale už ho neuměly využít.
LVT, lávka přes vítěznou a krásné koukání na projíždějící tramvaje, které tam ještě měly kolejový přejezd, ale už ho neuměly využít.
Sílila jednota a přátelství Čechů a Slováků. Co pak tam asi mohlo být napsáno před dvaceti lety a co po dvaceti letech.
Sílila jednota a přátelství Čechů a Slováků. Co pak tam asi mohlo být napsáno před dvaceti lety a co po dvaceti letech.

ROK 1974 - co nás čekalo objektivem Erwina Cettinea

Jaký byl Liberec a Jablonec nad Nisou v roce 1974?

Pojďme se podívat do té doby, a někteří i zavzpomínat, díky zrcadlovce Flexareta Erwina Cettinea. Mimochodem, v tomto roce Erwin oslavil 71 narozeniny.. (archiv Boveraclubu)

Tramvaj mezi Libercem a Jabloncem nejezdí, po opravované trati se prohání "prasátko".
Tramvaj mezi Libercem a Jabloncem nejezdí, po opravované trati se prohání "prasátko".
Už 14 let nejezdí tramvaje do Růžodolu a ani tam ještě není námořník.
Už 14 let nejezdí tramvaje do Růžodolu a ani tam ještě není námořník.
Jablonec nechce (tradičně) tramvaj v centru, a tak nabídl místo pro její otáčení v Pasířské ulici. Dnes se tam tramvaj otáčí stále, ale ulici už nenajdete.
Jablonec nechce (tradičně) tramvaj v centru, a tak nabídl místo pro její otáčení v Pasířské ulici. Dnes se tam tramvaj otáčí stále, ale ulici už nenajdete.
Fungl nové tramvaje T3 vzkvétají stejně jako opora míru a socialismu.
Fungl nové tramvaje T3 vzkvétají stejně jako opora míru a socialismu.
Na autobusáku by SA člověk pohledal.
Na autobusáku by SA člověk pohledal.
Soudružku Textilanu od vlněných látek za pár let vystřídá SSSR - záštita ČSSR.
Soudružku Textilanu od vlněných látek za pár let vystřídá SSSR - záštita ČSSR.
Z Hanychova se chodilo do Liberce přes nádražní lávku.
Z Hanychova se chodilo do Liberce přes nádražní lávku.
Vratislavice se ještě nehlásí ke jménu Ferdinanda Porsche.
Vratislavice se ještě nehlásí ke jménu Ferdinanda Porsche.
Erwin se seznámil s Gisbertem a jeho maminkou. Erwin tu bude ještě 11 let, Gisbert 35 let a maminka Anna 34.
Erwin se seznámil s Gisbertem a jeho maminkou. Erwin tu bude ještě 11 let, Gisbert 35 let a maminka Anna 34.
Koleje, výluka a Vratislavice.
Koleje, výluka a Vratislavice.
Bylo fajn, vše bylo, akorát to šlo blbě koupit.
Bylo fajn, vše bylo, akorát to šlo blbě koupit.

Tramvaje zachytil na deseti tisících fotografií

25.1.2012


| Foto: Deník: Vít Černý
| Foto: Deník: Vít Černý
detail negativu (fotoLucie Fürstová)
detail negativu (fotoLucie Fürstová)
LIBERECKÝ BOVERACLUB   slavnostně předal Severočeskému muzeu rozsáhlou kolekci fotografických negativů s historickými tramvajemi, které ve 20. století vytvořil liberecký rodák Erwin Cettineo.


Erwin Cettineo začal fotografovat ve svých deseti letech, kdy dostal fotoaparát k narozeninám. Zpočátku fotografoval z okna svého domu, který stál na Masarykově třídě nedaleko Severočeského muzea v Liberci.

"Zachycoval hlavně tramvaje, ale nejen ty. Jeho fotografie mapují události v Liberci a měnící se město. Snímky pravidelně pořizoval téměř až do svého skonu 17. listopadu 1985. Nafotil celkem deset tisíc fotografií," řekl ředitel muzea Jiří Křížek.
Cettineo na snímcích zachytil vývoj tramvajové dopravy v Liberci i v sousedním Jablonci nad Nisou. Fotografie jsou převážně černobílé, ale od padesátých let fotil i barevně. Bohužel chybí negativy z druhé světové války, o které v padesátých letech přišel při zásahu SNB. "Fotografie, na kterých byl hákový křiž, zadupali," vysvětlil Tomáš Krebs, předseda Boveraclubu.

Kromě fotografií se díky Gisbertu Jäklovi, nedávno zesnulému libereckému historikovi a popularizátorovi tramvajové dopravy, do dnešních dnů dochovaly ve sbírce Boveraclubu i originální negativy.

Dnes již atypické formáty negativů, na skleněných deskách nebo na filmových pásech, ale také obava současných majitelů archivu z poškození, vedla členy Boveraclubu k myšlence předání cenných materiálů profesionálům. Pracovníci Severočeského muzea dárcům, ale i občanům Liberce slibují postupnou digitalizaci a zveřejnění fotografií.

Zdroj: 

v podzemním depozitáří Jiří Křížek a Tomáš Krebs (fotoLucie Fürstová)
v podzemním depozitáří Jiří Křížek a Tomáš Krebs (fotoLucie Fürstová)
Gisbert Jäkl a Erwin Cettineo
Gisbert Jäkl a Erwin Cettineo

Poklad v podzemí libereckého muzea! Tisíce negativů z minulosti Liberce a jeho tramvají

11. leden 2018

Severočeské muzeum v Liberci ukrývá ve svém depozitáři fotografický skvost. Deset tisíc negativů, které mapují více než stoletou existenci tramvajové dopravy ve městě. Jejich autorem byl velký milovník tramvají, Liberečan s italskými předky, Erwin Cettineo.

Ten se narodil v Liberci v roce 1903. Jako malý chlapec dostal k narozeninám první fotoaparát, a tak od svých deseti let fotil to, co se mu líbilo nejvíc. Liberecké tramvaje. Pečlivě vedenou rozsáhlou sbírku negativů získal po fotografově smrti (1985) tamní spolek tramvajových fanoušků Boveraclub a věnoval ji Severočeskému muzeu. Cettioneovi snímky totiž nezachycují jen tramvaje. Dokumentují současně i proměny samotného města pod Ještědem.

Depozitář 8 metrů pod zemí

Jestli se chcete prostřednictvím rozhlasu podívat do podzemního depozitáře libereckého muzea, který je o

"Máme velkou radost, že fond foto negativů skončil u nás," říká ředitel muzea Jiří Křížek a pokračuje: "Při fotografování tramvají je zdokumentovaná i podoba města a jeho proměny. Je to jedinečná obrazová kronika od počátku 20. století až do počátku 80. let."

Část fotografií - zhruba 150 - je v knize Svět tramvají Erwina Cettinea, kterou vydal liberecký Boveraclub. "Myslím, že by potěšila i samotného Erwina," říká s úsměvem Tomáš Krebs z Boveraclubu.

Kdy budou fotky k vidění?

Pracovníci Severočeského muzea, kteří o negativy pečují, je všechny zdigitalizovali. Boveraclub představí veřejnosti archiv vyvolaných fotografií ve svém nově vznikajícím Muzeu městské hromadné dopravy, které v prostorách bývalých Libereckých výstavních trhů otevře už letos.

autor: Lucie Fürstová

zdroj: https://liberec.rozhlas.cz/poklad-v-podzemi-libereckeho-muzea-tisice-negativu-z-minulosti-liberce-a-jeho-6672897?

Na práci Erwina Cettinea a Gisberta Jäkla navázal Tomáš Krebs, šéf Boveraclubu
Na práci Erwina Cettinea a Gisberta Jäkla navázal Tomáš Krebs, šéf Boveraclubu